فونیکسریمکسبهتام

چرا "اسقاط خودروهای فرسوده" متوقف شده است؟!

عصر خودرو- عضو شورای شهر تهران نسبت به تعطیلی چند ساله "اسقاط خودروهای فرسوده" واکنش نشان داد.

چرا "اسقاط خودروهای فرسوده" متوقف شده است؟!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، ناصر امانی امروز در جریان هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری درباره آمادگی شهرداری تهران در آستانه سال تحصیلی جدید اظهار کرد: این مسئله دغدغه مدیران شهری و شهروندان تهرانی بوده و در باب بازگشایی مراکز آموزشی در آستانه سال تحصیلی و توجه شهرداری تهران به موضوع حمل و نقل مواردی را مطرح می‌کنم.

    وی تصریح کرد: اول اینکه رئیس پلیس راهور، اعلام کرده است که با آغاز سال تحصیلی جدید حداقل 302 درصد به ترافیک پایتخت افزوده خواهد شد و همچنین بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور، 8 برابر ظرفیت معابر تهران هم‌اکنون خودرو وجود دارد ضمن اینکه به نقل از این مقام مسئول عنوان شده است که با افزایش ساعت طرح ترافیک و شناور شدن ساعات اداری، هیچ تاثیری بر کاهش ترافیک در پایتخت نشده است.

    امانی گفت: همچنین بنا بر اعلام یکی از خودروسازان به‌زودی 15 هزار دستگاه خودرو شماره‌گذاری و وارد معابر کلانشهرها به‌ویژه تهران خواهند شد که قطعا حجم زیادی از این خودروها وارد تهران می‌شوند.

    عضو شورای شهر تهران با انتقاد از متوقف شدن اسقاط خودروهای فرسوده گفت: متاسفانه چند سالی است که اسقاط خودروهای فرسوده تعطیل شده است و این در حالی است که قرار بود در بودجه 1400 نیز 10 درصد از قرعه‌کشی‌های خودروها به کسانی تعلق بگیرد که دارای خودرو فرسوده بودند که این مسئله نیز عملیاتی نشده است.

    وی با اشاره به مشکلات عدیده شهر تهران در حوزه ترافیک گفت: ما نه‌تنها درخصوص بحث ترافیک اقدامی را انجام نداده‌ایم بلکه در تامین پارکینگ هم اقداماتی صورت نگرفته است و این در حالی است که این چرخه باطل همچنان ادامه دارد.

    امانی با طرح این پرسش که آیا دولت مسئولیتی درخصوص ترافیک تهران ندارد، تصریح کرد: این سوالی است که باید دولتمردان به آن پاسخ دهند.

    عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به دغدغه و فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص موضوع ترافیک و اینکه باید این مسئله به صورت علمی حل و فصل شود، گفت: چند ماهی است که از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص این موضوع می‌گذرد اما هنوز در خصوص تحقق این دغدغه اقدامی صورت نگرفته است و پیشنهاد می‌شود کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه، مدیران شهری با تجربه در این زمینه تشکیل شود.

    گلایه عضو شورای شهر تهران نسبت به تغییرات مکرر در بدنه شهرداری

    به گزارش تسنیم؛ سید جعفر تشکری هاشمی نیز با انتقاد از رویه انتصابات جدید در مجموعه شهرداری تهران اظهار کرد: طبیعی است که هر مدیری بخواهد برای پیشبرد اهداف خودش انتصاباتی را در مجموعه خود داشته باشد و قاعدتا مجموعه شهرداری تهران نیز پس از ارزیابی عملکرد مدیران خود نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه در فرایند انتصابات اما باید به موضوعات مهمی توجه شود، افزود: در انتصابات نباید از عنصر سعی و خطا استفاده شود و این در حالی است که در روزهای گذشته شاهد تغییر و تحولاتی در مجموعه آرامستان و مترو تهران بوده‌ایم و افراد جدیدی برای این مجموعه‌ها منصوب شده‌اند.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تصریح کرد: کمتر از یک سال است که از انتصاب مدیران اشاره شده می‌گذرد و قاعدتا با گذشت این مقطع زمانی آنها می‌توانستند برای هر کدام از مجموعه خود مثمرثمر باشند.

    تشکری هاشمی تصریح کرد: آقای هوشیار در بازه زمانی 6 ماهه، هدایت شهردار اسبق منطقه 19 با هفت و نیم ماه حضور، شایسته مدیرعامل شرکت مترو تهران با 9 ماه، غضنفری مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با 11 ماه، خسروی شهردار منطقه 9 با هفت ماه هر کدام مجددا تغییر کرده‌اند.

    وی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگری که باید در فرآیند انتصابات مورد توجه شهرداری تهران قرار بگیرد اینکه انتصابات باید منطبق با اساسنامه باشد و به این مسئله نیز باید توجه شود.

    تصویب قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها پس از 4 دهه

    براساس این گزارش مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری‌ها اظهار کرد: این قانون پس از تصویب در مجلس توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است که پس از 4 دهه قانون تکلیف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را مشخص کرده است.

    وی با اشاره به اینکه وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها، موظف شدند در یک بازه زمانی 3 ماهه با همکاری مشترک دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های این قانون را تهیه و ابلاغ شود گفت: نزدیک به یک ماه است که از ابلاغ این قانون است و بعید می‌دانم که وزارت کشور در شورای عالی استانها کار خاصی را در تهیه این آیین‌نامه و دستورالعمل کرده باشند. انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر این کار عملیاتی شود.

    عباسی ادامه داد: همچنین انتظار می‌رود که کارگروه ویژه‌ای در شورای شهر تهران در باب این موضوع تشکیل و از ظرفیت‌های این قانون استفاده شود.

    به گزارش تسنیم، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به تصویب قانون اشاره شده اظهار کرد: اگر چه این قانون به تصویب رسیده است اما در برخی از موارد به ضرر شهرداری‌ها است چرا که بر اساس این قانون باید عوارض اخذ شده از شهرداری‌ها در شورای عالی تصویب و در ادامه در وزارت کشور به تصویب برسد و اجرایی شود و این پروسه طولانی مشکل‌ساز خواهد شد.

    وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث کمیسیون ماده 100 در مجلس مطرح است، تصریح کرد: در این ارتباط نیز باید کمیسیون‌های شورای شهر تهران نظارت خود را تهیه و به هیئت رئیسه ارسال کنند تا این نظرات را به مجلس منعکس کنیم.

    به گزارش تسنیم، نرجس سلیمانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با انتقاد از خشکاندن فضای سبز و به‌ویژه پارک چیتگر در محدوده غرب تهران گفت: متاسفانه شاهد تشدید این خشکاندن‌ها هستیم و به نظر می رسد باید سازمان بوستان‌ها و شهرداری منطقه گزارشی را در این زمینه ارائه کنند.

    وی با اشاره به مسئله آب‌های سطحی دریاچه خلیج فارس و همچنین آبخیزداری منطقه گفت: در این باب نیز باید اعلام شو د که از این فرصت و ظرفیت به چه مقدار استفاده شده است.

    سلیمانی به مسئله ترافیک در آستانه سال تحصیلی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز شهرداری تهران نیز باید تمهیدات لازم را بیندیشد و از هر گونه ترمیم آسفالت که موجب تشکیل ترافیک شود ممانعت کند.

    به گزارش تسنیم، زهرا شمس‌احسان نیز در تذکری در خصوص تعیین تکلیف وضعیت پهنه رودکی اظهار کرد: براساس قسمت ج بند 3 ماده هفتاد و هشتم برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران موظف شد به منظور توسعه سرانه فضاهای فرهنگی و هنری شهر تهران پهنه رودکی حدفاصل خیابان های انقلاب، ولیعصر، نوفل لوشاتو و حافظ را جزو خوشه‌ها و راسته‌های فرهنگی اولویت دار خود قرار دهد.

    وی افزود: در همان زمان به دلیل اهمیت موضوع برای کمیسیون فرهنگی اجتماعی وقت، جلسات منظمی در این راستا شکل گرفت و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی موظف به تهیه طرح برای این پهنه شد.

    عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: پهنه رودکی درست است که پهنه ارزشمندی در مرکز تهران محسوب می‌شود اما عنوانی از آن در طرح‌های موضعی سند طرح جامع و طرح‌های موضعی پیوست طرح تفصیلی ذکر نشده است. بر اساس ماده 8 آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای منطقه‌ای و ملی مصوب سال 1378 هیئت وزیران و اصلاحات بعدی آن در خصوص طرح‌های شهری اگر طرحی ایجاد مغایرت اساسی کند باید بعد از تصویب در کمیسیون ماده 5 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد.

    وی افزود: اکنون بیش از 4 سال است که طرح تهیه شده برای این پهنه که منجر به ایجاد محدودیت‌هایی در تراکم و نوع کاربری‌ها برای شهروندان این محدوده شده، هیچ یک از مراحل تصویب را از شورای شهر تا شورای عالی شهرسازی و معماری نگذرانده ولی باعث شده اجازه ساخت و ساز بر مبنای طرح تفصیلی مصوب به شهروندان داده نشود و سردرگمی، نارضایتی و بلاتکلیفی را برای آن ها در پی داشته باشد.

    شمس‌احسان گفت: از شهرداری تهران درخواست دارم هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف وضعیت این پهنه مطابق قانون اقدامات لازم را به عمل آورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو