فونیکسریمکسبهتام

بیست و دومین نمایشگاه خودرو مشهد (۳۲)

سبد رنگارنگ ایران خودرو دیزل

عصر خودرو- شرکت ایران خودرو دیزل پکیج کاملی از محصولاتش را به مشهد آورده است. طیف گسترده محصولات این شرکت شامل، کشنده آئومان H۵، کامیون آئومان، اتوبوس برقی آتروس، ون وانا و پیکاپ دیزلی فوتون نیوفیس است که در انتهای سالن اصلی خودنمایی می‌کرد. در این گزارش نگاهی به تمام محصولات حاضر در غرفه ایران خودرو دیزل خواهیم انداخت.

سبد رنگارنگ ایران خودرو دیزل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵:۰۰
  • تازه‌های شاخه تجاری‌ساز گروه صنعتی ایران خودرو در بیست و دومین نمایشگاه خودرو مشهد
  • سبد رنگارنگ ایران خودرو دیزل
  • تازه‌های شاخه تجاری‌ساز گروه صنعتی ایران خودرو در بیست و دومین نمایشگاه خودرو مشهد
  • تازه‌های شاخه تجاری‌ساز گروه صنعتی ایران خودرو در بیست و دومین نمایشگاه خودرو مشهد

کشنده آئومان H5 فوتون

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»؛ کشنده H5 در واقع نسخه ای بهینه شده از H4 است که پیشتر توسط ایران خودرو دیزل عرضه می شد اما با این تفاوت که در این نسخه علاوه بر مشخصات فنی، تغییرات مهمی هم در ایمنی خودرو ایجاد شده است. چهره بیرونی خودرو بسیار شبیه به آکتروس بنز است و به نظر می رسد در طراحی آن از المان های تشکیل دهنده اتاق آکتروس الهام گرفته شده است. در نمای داخلی اما تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی وجود ندارد و تنها به استفاده از طیف رنگی جدید در ساختار ادوات اتاق محدود می شود. در لیست مشخصات ایمنی خودرو به دیسکی بودن ترمز های هر دو محور، استفاده از سیستم ضد لغزش (ASR)، سیستم کنترل پایداری(ESP)، سیستم هشدار انحراف از مسیرُ ترمز الکترونیکی اضطراری و... اشاره شده است. این کشنده در بخش سیستم های کمکی راننده نیز گزینه های قابل قبولی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به رادار رانندگی بین خطوط اشاره کرد. به علاوه موارد قبل، کروز کنترل، سیستم ممانعت از تصادف، هشدار انحراف از مسیر، سیستم تعلیق پنوماتیک، سیستم جلوگیری از پس رفت در سربالایی و سیستم کمکی ترمز در سراشیبی ازجمله مهم‌ترین موارد در لیست امکانات و ملزومات ایمنی این کشنده جدید است.
اما در بخش قوای محرکه، آئومان از یک موتور کامینز با کد ISGe4 460 استفاده می‌کند و همان‌طور که از نام آن پیداست توانایی تولید 460 اسب بخار قدرت را دارد. خروجی گشتاور این موتور نیز 230 نیوتن متر است و موتور کامینر می‌تواند این گشتاور را در دور 1000RPM در اختیار راننده قرار دهد تا در همراهی با گیربکس 12 سرعته AMT ساخت شرکت ZF عملکرد قابل‌توجهی را به نمایش بگذارد. گیربکس این کشنده 45 تن 12 دنده جلو و 4 دنده‌عقب دارد. سیستم تعلیق آئومان در محور جلو از نوع فنر پارابولیک به‌علاوه کمک‌فنر و میل موج گیر است و در محور عقب از سیستم تمام بادی با چهار کیسه هوا استفاده می‌کند. ترمزهای این خودرو نیز در هر دو محور جلو و عقب به‌صورت دیسکی است و علاوه بر این به‌منظور جلوگیری از بالا رفتن استهلاک ترمزها در هنگام رانندگی در سراشیبی، علاوه بر سیستم کنترل خودرو در سراشیبی که با ایجاد گشتاور در جهت معکوس باعث کنترل سرعت می‌شود، این خودرو از سیستم ترمز موتوری، ABS، ASR،AEBS، HSA و همچنین سیستم ESP(کنترل پایداری) نیز بهره می‌برد. قفل دیفرانسیل، کروز کنترل، ریتاردر 360 اسب بخاری در گیربکس، چراغ‌های جلو LED مجهز به چراغ روشنایی در روز، آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن و باقابلیت باز و بسته شدن به‌صورت برقی، باک 940 لیتری، کابین با سقف بلند و همراه با تعلیق بادی و کمک‌فنر را می‌توان ازجمله مهم‌ترین المان‌ها در لیست مشخصات فنی این کشنده مدرن دانست.

کامیونت آترین پلاس
این کامیونت جدید از یک موتور کامینز 3760 سی سی مجهز به توربوشارژر بهره می برد که خروجی آن 154 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور است. هماهنگی این موتور با گیربکس 6 سرعته ZF باعث می شود تا این کامیونت 6 تن 6.9 متری به یک محصول رقابتی در میان رقبا خود تبدیل شود. ‌از جمله مهم ترین امکانات این کامیونت می توان به بخاری و کولر، شیشه بالابر برقی، آینه های جانبی برقی، کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز، چراغ های مه شکن جلو و عقب، گاردهای بغل و عقب، دوربین 360 درجه به صورت آپشنال، جداکننده آب و روغن به صورت اتوماتیک و سیستم صوتی و تصویری اشاره کرد. وزن خالص این کامیونت 6 تن که به که به گفته مدیران فنی این شرکت می توان به سادگی به 8 تن هم تبدیل شود حدود 2900  کیلوگرم است و به این ترتیب میزان تحمل وزن بار مجاز این کامیون 3100 کیلوگرم خواهد بود. از لیست امکانات رفاهی این خودرو می توان به سیستم تهویه مطبوع، شیشه بالابرهای برقی، کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز، چراغ مه شکن، دوربین دید 360 درجه به صورت آپشنال، جدا کننده آب و روغن از مدار باد به صورت اتوماتیک، فیلتر آبگیر مدار سوخت، فیلتر خشک کن مدار باد، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و درگاه AUX و بلوتوث، نشانگر دیجیتالی پشت فرمان و گارد جانبی و عقب اشاره کرد.

اتوبوس تمام برقی آتروس
این محصول به واسطه بهره گیری از موتور الکتریکی 470 اسب بخار قدرت و 3500 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. وزن خالص این اتوبوس 19.500 کیلیوگرم و طول آن 12.1 است. در تعلیق جلو از سیستم بادی 2 خمره ای استفاده شده و تعلیق عقب آن سیستم 4 خمره ای با 4 کمک فنر هیدرولیک دارد. آتروس در سیستم ترمز از دیسک برای دو محور جلو و عقب استفاده می کند و ترمز دستی آن یک سیستم تمام پناماتیک با عملکرد بر روی محور عقب است. همچنین این اتوبوس شهری قابلیت بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری و حرکت در سراشیبی است. از جمله تجهیزات و امکانات این اتوبوس تمام برقی می توان به تاخوگراف، آینه جانبی الکترونیکی با قابلیت دید در شب، چراغ روشنایی روز، چراغ های جلو ال‌ای‌دی، صندلی راننده قابل تنظیم و مجهز به کمربند ایمنی سه نقطه ای، تابلو دیجیتال اعلام مسیر، پشتی مخصوص افراد کم توان و معلول، سیستم مالتی پلکس، صفحه نمایشگر 5.7 اینچی، دوربین دید عقب و در میانی رنگی، بخاری سقفیریال پرده آفتاب گیر جلو و جانبی راننده، سیستم یخ زدایی شیشه عقب، سیستم کاهش و افزایش ارتفاع خودرو، بوق دنده عقب، سیستم صوتی مجهز به درگاه یو‌اس‌بی و 6 بلندگو، زاپاس با رینگ فولادی و چکش اضطراری و کپسول آتش نشانی اشاره کرد. پک باتری های اتوبوس شهری آتروس از نوع LFP و با سطح حفاظتی IP68 است که حداقل ذخیره انرژی سری این باتری ها پس از شارژ 250 کیلووات-ساعت است و حداقل چگالی انرژی آن 166 وات بر کیلوگرم اندازه گیری شده است. همچنین آتروس از دو باتری 12 ولتی 200 آمپری نیز برای انجام امور برقی بهره می‌برد.

پیکاپ فوتون دیزلی نیوفیس
بازار پیکاپ های دو دیفرانسیل در کشور قبلا فقط محدود به عده ای افراد خاص بود که یا کاربری خاصی را بر روی خودرو پیاده می کردند و یا از آن برای طبیعت گردی و بیراهه نوردی استفاده می کردند اما در چند ساله گذشته این بازار با تحول عظیمی مواجه شده است. فوتون تانلند دیزلی چندین سال است که توسط ایران خودرو دیزل عرضه می شود اما نسخه جدید آن که به نسخه نیوفیس معروف است در بسیاری از موارد با نسخه قبلی تفاوت دارد. نسخه نیوفیس فوتون تانلند بر خلاف نمونه های قبلی که از سال 93 تولید می شد و موتور های 2.4 و 2.8 لیتری دیزلی داشت، این نسخه از پیشرانه دو لیتری توربو بهره می برد. البته این نسخه جدید با نسخه S تفاوتی در بخش فنی ندارد و هر دو از موتور  اسب بخاری 30 نیوتن متری در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی استفاده می کنند. تانلند نیوفیس همانطور که از نامش پیداست از نظر ظاهری کاملا تغییر پیدا کرده است. سپر، جلوپنجره و در کل المان های ظاهری نمای جلو خودرو تغییرات نسبتا زیادی داشته است. در لیست امکانات رفاهی، کمکی و ایمنی خودرو مواردی مثل کروز کنترل، ترمزهای دیسکی با سیستم ضد قفل ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، دو کیسه هوای جلو، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، پورت برق 12 ولت، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، نمایشگر لمسی 10 اینچی، بلوتوث و درگاه USB، چهار عدد بلندگو، مسیریاب، اتولایت، ترانسفرکیس سه حالته (4L یا چهار چرخ محرک سنگین، 4H یا چهار چرخ محرک سبک، 2H یا دوچرخ محرک عقب سبک)، دیلایت یا چراغ روز، روکش صندلی چرمی، کیسه ابزار و کپسول آتش‌نشانی ذکر شده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط