فونیکسریمکسبهتام

شماره گذاری بیش از ۵۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری با دور زدن قانون

عصر خودرو- یک مقام صنفی از جریان واردات و شماره گذاری غیر قانونی موتورسیکلت های کاربراتوری خبر داد و گفت : به رغم مصوبه ممنوعیت واردات موتورسیکلت های کاربراتوری از خرداد ۹۶ ، تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری شماره گذاری شده است.

شماره گذاری بیش از ۵۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری با دور زدن قانون
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، ابوالفضل حجازی در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار داشت : اگر چه مطابق مصوبه دولت از پایان خرداد 96 هر گونه ثبت سفارش و واردات موتورسیکلت های کاربراتوری ممنوع است اما بر اساس مستندات در سال های 96 و 97 ، بیش از 800 هزار دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شده است که از این تعداد بیش از 500 هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به نام انژکتوری ثبت سفارش و شماره گذاری شده است .

    وی با اشاره به فساد چند هزار میلیاردی واردات و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری ، افزود : در جریان این اقدام غیرقانونی موتورسیکلت کاربراتوری به طور غیر قانونی توسط چند شرکت وارد و به اسم انژکتوری ترخیص و شماره گذاری شده است و همچنان برخی از این شرکتها اقدام به عرضه این موتورسیکلت های کاربراتوری می کنند.

    وی تاکید کرد : در واقع در این اقدام غیرقانونی برای این حجم از موتورسیکلت های کاربراتوری پیش از ثبت سفارش و واردات ، از مسیرهای غیرقانونی پلاک دریافت شده است ؛ فسادی که تاکنون سود کلانی را نصیب این شرکتها کرده و لازم است که سازمان نظارتی نسبت به این اقدام ورود کنند .

    این عضو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت کشور خاطر نشان کرد : چنانچه سازمان های نظارتی به این موضوع ورود کنند قطعا اطلاعات دقیق تری در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
    95 درصد موتورسیکلت ها وارداتی است / سالی 3 برابر شاغلان در صنعت موتورسیکلت جانشان را از دست می دهند

    وی تاکید کرد : بسیاری از افرادی که این فساد بزرگ را در جریان واردات و عرضه موتورسیکلت های کاربراتوری رقم زدند هر چهار یا 5 سال یکبار از مسیرهای قانونی و با استفاده از خلع قانونی ، اقدام به تاسیس شرکت های جدید به اسم تولید می کنند و با استفاده از مجوزهای جدید و تغییر کاربری از معافیت های 100 درصدی مالیاتی استفاده کنند.

    حجازی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 95 درصد از موتورسیکلت در کشور به صورت سی کی دی وارد می شود ، افزود : در حالی که در سالهای گذشته سهم تولید داخل در صنعت موتورسیکلت حدود 60 درصد بوده است اما امروز با کاهش این سهم به 5 درصد ، بیش از 95 درصد تولیدات در این صنعت وارداتی است .

    رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران با اشاره به آمار حدود 3 هزار نفری اشتغال زایی در بخش تولید موتورسیکلت در کشور تصریح کرد : متاسفانه سالیانه بیش از 3 برابر شاغلان در بخش تولید موتورسیکلت در کشور را از دست می دهیم در واقع امروز دیگر صنعت در بخش تولید موتورسیکلت هیچ گونه اشتغال زایی وجود ندارد چرا که تولیدی صورت نمی گیرد و فقط برای عده ای واردات موتورسیکلت مسیری برای ثروت اندوزی است .

    حجازی افزود : با توقف تولید موتورسیکلت و گسترش واردات ، هم اکنون دیگر صنعت قطعه سازی در صنعت موتورسیکلت وجود ندارد و اغلب آنها تغییر شغل دادند.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران ادامه داد : بایستی صنعت دوچرخه جایگزین صنعت موتورسیکلت شود و از بابت تعطیلی این صنعت و حذف اشتغال افراد این صنعت نگران نبود؛ چراکه به همان میزان و حتی بیش از تعداد افراد شاغل در صنعت موتورسیکلت در کشور جان و مال خود را به‌واسطه موتورسیکلت بصورت روزانه از دست می‌دهند.

    به گفته وی هم اکنون 20 کارحانه تولیدی دوچرخه در کشور با حدود 10 تا 15 درصد داخلی سازی در کشور امکان تولید 370 هزار دستگاه دوچرخه را در کشور دارند و در صورت حمایت می تواند ضمن اینکه جایگزین خوبی برای موتورسیکلت در کشور است و می توان تا یک میلیون در سال متناسب با تقاضا تولید و تا 2 سال آینده تولیدکننده و صادر کننده دوچرخه باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط