فونیکسریمکسبهتام

۳۲ماه حقوق‌کارگری؛ رانت برندگان لاتاری

عصر خودرو- روز گذشته قرعه‌کشی مرحله سوم سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شد. در این مرحله رکورد تعداد متقاضیان دریافت خودرو از ابتدای شروع فرآیند قرعه‌کشی برای خودرو شکسته شد.

۳۲ماه حقوق‌کارگری؛ رانت برندگان لاتاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، 6میلیون و 684‌هزار و 384 متقاضی در این مرحله از قرعه‌کشی سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند که در نوع خود رقم بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شد. با این حال تعداد خودروهای تخصیص‌داده‌شده در این مرحله با افت شدیدی مواجه شده و از 104هزار دستگاه به 60هزار دستگاه خودرو رسید. با این حال اگر کسی آن‌قدر خوش‌شانس باشد که از بین این 6میلیون و 684هزار نفر بتواند یکی از این 60هزار خودرو را تصاحب کند، سود قابل‌توجهی از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به دست خواهد آورد.

    طبق اطلاعات منتشر‌شده، در سومین مرحله قرعه‌کشی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، سایپا تنها خودروی ساینا S را عرضه کرده ولی در مقابل، ایران‌خودرو خودروهایی همچون رانا پلاس، پژو 206 تیپ 2، دناپلاس، سورن پلاس، تارا و همچنین پژو پارس TU5 را وارد این مرحله از قرعه‌کشی کرده است. بررسی قیمت بازار و کارخانه این خودروها نشان می‌دهد برندگان این قرعه‌کشی بین 42میلیون تا 201میلیون تومان سود خواهند کرد، همچنین درصد سود این برندگان از بهای پرداختی خود بین 25 تا 97درصد خواهد بود.

    برندگان رانا پارس برای دریافت خودروی خود از کارخانه مبلغی معادل 215میلیون تومان پرداخت می‌کنند، در صورتی که قیمت این خودرو در بازار آزاد 300میلیون تومان است؛ بنابراین این دسته از برندگان 85میلیون تومان سود می‌کنند که معادل 40درصد از بهای پرداختی آنهاست. بیشترین درصد سود برای برندگان خودرو پژو 206 تیپ 2 است. بهای این خودرو در کارخانه 150‌میلیون و 310‌هزار تومان است در‌حالی‌که قیمت این خودرو در بازار آزاد به 296 میلیون تومان می‌رسد. بنابراین برندگان 206 معادل 145میلیون تومان و 690هزار تومان سود می‌کنند که درصد سودی معادل 97درصد دارد. خودروی دیگری که در این مرحله عرضه می‌شود دناپلاس است که قیمت کارخانه آن 228میلیون و 300هزار تومان بوده و در بازار آزاد به قیمت 425میلیون تومان به فروش می‌رسد. بنابراین کسانی که موفق می‌شوند این خودرو را از ایران‌خودرو خریداری کنند، 196میلیون و 700هزار تومان معادل 86درصد از قیمت پرداختی خود سود می‌کنند. برندگان سورن‌پلاس نیز برای دریافت خودروی خود مبلغی معادل 261میلیون و 389هزار تومان پرداخت می‌کنند، این خودرو در بازار با نرخ 337میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود، بنابراین عایدی این دسته از افراد 75‌میلیون و 611هزار تومان  است که نرخ سود 29درصدی را نشان می‌دهد.

    تارا به عنوان محصول دیگر ایران‌خودرو که در این مرحله در قالب قرعه‌کشی به فروش می‌رسد قیمتی معادل 415میلیون و 921هزار تومان در کارخانه دارد؛ در حالی که قیمت بازار آزاد این خودرو 580میلیون تومان است و برندگان آن حدود 40درصد سود کسب می‌کنند. آخرین خودروی عرضه‌شده ایران‌خودرو نیز خودروی پرطرفدار پارس TU5 است که قیمت تعیین‌شده برای آن 211میلیون و 515هزار تومان بوده و در بازار آزاد به قیمت 413میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین بیشترین مقدار خالص سود برای برندگان این خودرو با سود 201میلیون و 485هزار تومانی است که درصد سود برندگان آن را به 95درصد می‌رساند. ساینا S نیز به عنوان تنها خودروی عرضه‌شده سایپا در این مرحله از قرعه‌کشی قیمت کارخانه‌ای 169میلیون و 831هزار تومان دارد ولی در بازار آزاد نرخ 212میلیون تومانی را تجربه می‌کند. بنابراین برندگان خودروی عرضه‌شده سایپا حدود 42میلیون و 169هزار تومان سود می‌کنند که نرخ سودی معادل 25 درصد دارد که کمترین درصد سود بین خودروهای عرضه‌شده است.

    با تکیه به این آمار و ارقام می‌‌توان علت استقبال گسترده از این مرحله از قرعه‌کشی خودرو را فهمید. شانس متقاضیان دریافت خودرو از خودروسازها در این مرحله نسبت به مراحل گذشته با افت قابل‌توجهی مواجه بوده. به طور میانگین از هر 111 متقاضی یک نفر صاحب خودرو می‌شود که البته این شانس برای متقاضیان عادی که مشمول طرح جوانی جمعیت یا اسقاط خودرو نمی‌شوند بسیار کمتر بوده و به یک نفر از هر 342 نفر می‌رسد. با این حال افراد ترجیح می‌دهد شانس خود را که گرچه اندک است برای برنده شدن در این لاتاری امتحان کنند. اگر شخصی آنقدر خوش‌شانس باشد که موفق شود برنده خریداری یک دستگاه پژو پارس در این لاتاری شود سودی معادل 32 ماه حداقل حقوق یک کارگر با یک خانواده سه‌نفره خواهد داشت که معادل 2 سال و 8 ماه کار چنین کارگری خواهد بود. گرچه وعده‌های زیادی در مورد حذف این رانت داده شده، اما همچنان این سودهای کلان واسطه‌هاست که در صنعت و بازار خودروی ایران می‌تازد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو