فونیکسریمکسبهتام

پرونده ۲۰ ساله نخستین خودرو ملی ایران

داستان سمند از تولد تا خداحافظی

عصر خودرو: سمند بعد از ۲۰ سال بازنشسته شد و طی مراسمی آخرین دستگاه سمند تولیدی ایران خودرو از خط تولید ایران خودرو تبریز خارج شد. سمند نخستین پروژه بومی و ملی صنعت خودرو ایران است که از میانه های دهه ۷۰ شمسی آغاز و سرانجام در سال ۱۳۸۱ نخستین سری آن به بازار عرضه شد.

داستان سمند از تولد تا خداحافظی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲:۰۰
  • ؟؟؟؟؟
  • داستان سمند از تولد تا خداحافظی
  • ؟؟؟؟؟
  • ؟؟؟؟؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»؛ پروژه طراحی و عرضه نخستین خودرو بومی ایران از میانه های دهه 70 شمسی با جدیت بالا در گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد و سمند از ابتدای دهه 80 شمسی قدم به خیابان های کشور گذاشت. سمند در سال های نخست تنها در نسخه معمولی که در بازار با نام X7 شناخته می شود با پیشرانه XU7 مشترکبا پژو 405 و پارس و گیربکس BE عرضه شد و با استقبال گسترده ای مواجه شد. طراحی داخلی متفاوت با تریم چوب، سخنگوی فارسی زبان همراه راننده و طراحی ظاهری فاصله گرفته از مشخصه های طراحی محصولات پژو موجب شد تا این خودرو در جایگاهی متفاوت در بازار قرار بگیرد. ایران خودرو برای توسعه سمند LX توانایی های آن در سال 1383، نسخه LX را با فیس لیفت ظاهری سبک و امکانات جدید آماده عرضه به بازار کرد. از جمله امکانات تازه ای که یاران خودرو در نسخه LX به بازار ایران معرفی کرد می توان به ترمز ضد قفل ABS، دو کیسه هوای جلو، رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی صندلی های جلو، سنسور عقب، صندوق پران برقی و .. اشاره کرد. حدود 3 سال بعد از آغاز عرضه  سمند با مدل LX، پیشرانه بومی پایه گازسوز EF7 ایران خودرو نیز آماده عرضه باباز رشد و نخستین سری این پیشرانه های دوگانه سوز ا سال 1387 روی سمند LX نصب و روانه بازار شد و این سمند ها تا کنون بعضا کارکردی بیش از 500 هزار کیلومتر را نیز به ثبت رسانده اند. پیشرانه EF7، موجب افزایش قدرت و گشاور سمند تا بیش از 15 اسب بخار و همچنین کاهش حدود یک لیتری مصرف سوخت این خودرو شد و به دلیل پایه گاز سوز بودن و رواج استفاده از سوخت CNG و هزینه پایین آن از اواخر دهه 80 شمسی با استقبال قابل توجهی مواجه شد.

ایران خودرو از همان ابتدای عرضه سمند، به واسطه نیاز این خودرو برای تاکسیرانی، اقدام به عرضه مدل پایه یا کار با پسوند EL نیز کرد. سمند در نسخه EL به جای رینگ، قالپاق داشت و سخنگوی آن نیز حذف شده بود و شیشه های عقب نیز دستی بودند. در داخل کابین خبری از تریم چوبی، کنسول وسط سرنشینان عقب و دریچه هوای مجزا برای سرنشینان عقب نیز نبود تا این نسخه قیمتی اقتصادی تر از سمند معمولی داشته باشد. این خودرو تا سال 1388 عمدتا تنها به عنوان خودرو کار و تاکسی به تولید می رسید اما از سال 88 تا سال 91، نمونه های شخصی آن نیز تولید و عرضه شد.
سمند SE از سال 1391، جایگزین سمند معمولی و EL شد. SE علاوه بر برخی تغییرات ظاهری مانند چراغ های عقب و جلوپنجره و تفاوت در چینش کلید های داشبورد، از اکسل های بهبودیافته بهره می برد و در مجموع وزن کمتری از سمند معمولی و EL داشت. ایران خودرو تفکر خودرو اقتصادی را در مدل SE مانند مدل های قدیمی سمند حفظ کرد و شیشه های عقب آن دستی ، فاقد سنسور عقب است. عرضه این نسخه از سمند نیز تا سال 95 ادامه داشت و پس از آن تنها عضو باقی مانده سمند در بازار LX بود.
یکی از خاص ترین نسخه های سمند که در تیراژ محدود برای مقاصد خاص به تولید رسید، نسخه لیموزین این خودرو با نام سریر و 30 سانتیمتر طول بیشتر بدنه نسبت به سمند LXبود که این فضا به فضای پای سرنشینان عقب اختصاص می‌یافت و در قلب آن پیشرانه مشابه پارس ELX با حجم 1.8 لیتر و حداکثر توان 110 اسب بخار قرار داشت. سریر امکانات تازه متعددی را به بازار خودرو ایران معرفی کرد که از آن جمله می توان به سیستم صوتی تصویری با دی‌وی‌دی پلیر، 2 نمایشگر پشت صندلی‌ها، صندلی‌های چرم و یخچال و ... اشاره کرد. سریر در نمایش ظاهری علاوه بر طول بیشتر ، با جلوپنجره کرومی از دیگر اعضای خانواده سمند تفکیک می شد. این خودرو از سال 1387 تا 1391 در تعداد محدود به بازار عرضه شد و با طول 4710 میلیمتر، رکورددار طویل‌ترین خودرو بومی تاریخ صنعت خودرو ایران است.

سمند در زمره 5 خودرو پرتیراژ تاریخ صنعت خودرو ایران قرار دارد و بر اساس آمار تجمیعی از ابتدای عرضه تا پایان شهریور 1401، بیش از 1.8 میلیون دستگاه از این خودرو تولید و به بازار کشور عرضه شده است. حال سمند که طی سال های طولانی در سایت های متعدد ایران خودرو از تهران و مازندران تا تبریز به تولید رسیده پس از حدود 20 سال تحول در صنعت خودرو و بازارگشایی در کشورهای صادراتی خط تولیدش را به سورن پلاس واگذار کرده تا در کنار تارا، دنا و رانا مسیری که نخستین خودرو ملی و بومی کشور ساخت را مدرن تر و متفاوت ادامه دهند. سمند بدون شک نماد تولید ملی در صنعت خودرو کشور است که در پی آزمون و خطاهای متعدد متولد شد و به بلوغ رسید و اکنون که صنعت خودرو بازیگران به روز و استانداردتری دارد، می توان با نگاهی مدرن تر مسیری که سمند آغاز کرد را ادامه داد و چهره ای متفاوت از این صنعت را به نمایش گذاشت.

عکس : روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو