فونیکسریمکسبهتام

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا:

طراحی استایل خودرو شاهین کاملا داخلی و توسط کارشناسان گروه سایپا صورت پذیرفت

موتور ME۱۶ سایپا برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک عرضه خواهد شد

عصر خودرو- معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه شاهین اولین محصول خروجی از پلتفرم SP۱۰۰ است گفت: در طراحی این خودرو علاوه بر استانداردهای تعریف شده موضوع ایمنی بسیار مدنظر بود و بر همین اساس طراحی آن بر اساس یورو ان کپ سه ستاره صورت پذیرفت بدین منظور که استحکام بدنه در نمونه سازی و قطعات مورد نظر قرار گرفت.

طراحی استایل خودرو شاهین کاملا داخلی و توسط کارشناسان گروه سایپا صورت پذیرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، معاون فنی و مهندسی گروه سایپا با اشاره به طراحی و تولید خودرو شاهین گفت: شرکت های خودروساز برای گذر از مشکلات کیفیتی، قیمت گذاری و تامین قطعات چاره ای ندارند جز طراحی محصولات جدید و شرکت سایپا هم در این زمینه اقدام کرده است.

    او افزود: منظور از پلتفرم قدیمی پلتفرمی است که  قابلیت ارتقای کیفی و پاسخ گویی به نیازهای جدید را نداشته باشد. در این خصوص سال تولید پلتفرم مورد نظر نیست چراکه بعضی از شرکت های مطرح دنیا مثل تویوتا پلتفرمی دارند که مربوط به چندین سال قبل است ولی قابلیت ارتقا و کاربری دارد و در حال استفاده هستند.

    مهدی پازوکی تصریح کرد: سایپا بر این اساس، برنامه ای را از 10 سال پیش در دستور کار قرار داد و پلتفرم SP1 را تعریف کرد و با توجه به پیشینه و دانشی که در طول سالیان متمادی به دست آورده بود توانست از یک پلتفرم در کلاس های مختلف بهره بگیرد.

    او افزود: طراحی اولیه بر اساس یک مگاپلتفرم صورت گرفته بدین معنا که در رده های مختلف بر روی این پلتفرم، خودروهای کلاس مختلف تولید شود و با تغییرات در ابعاد کفی و اوور هنگ های خودرو بتوان خودرو در کلاس B  و C  و در تیپ های سدان، ‌هاچ بک و کراس اوور تولید شود، لذا دو پلتفرم SP100  و  SP0 از این مگاپلتفرم تعریف شده است.

    پازوکی تصریح کرد: با این شرایط خودرو شاهین تولید و تست های مختلف ایمنی و تصادف را با موفقیت گذراند و نتیجه آن در تصادفاتی که این خودرو تاکنون داشته و در رسانه ها منعکس شده به نحوی است که خوشبختانه از استحکام خوبی برخوردار بوده و یکی از دلایل علاقمندی به خرید این خودرو ایمن بودن آن است.

    معاون فنی و مهندسی گروه سایپا تاکید کرد: در خودروهای با پلتفرم قدیمی ایجاد الزامات جدید در آنها به سختی قابل انجام است و در بعضی موارد، افزایش الزامات استانداردی، باعث ارتقای کیفی محصول نمی شود ولی در محصول شاهین به دلیل اینکه از ابتدا تمامی استانداردها و الزامات جدید و به روز، در طراحی اولیه دیده شده بود، به راحتی شرایط و الزامات مورد نظر در آن قرار داده می شود و باعث افزایش کیفی محصول نیز خواهد شد.

    او با بیان اینکه در انتخاب پلتفرم و اینکه در چه کلاسی، خودرو طراحی و تولید شود گفت: تولیدات ابتدایی گروه سایپا در کلاس خودروهای A  و B  بود و در زمان انجام طراحی این مگاپلتفرم با بررسی وضعیت بازار و علاقمندی مردم به خودروهای کلاس C  ، پاسخ به نیاز بازار و همچنین با هدف توسعه بازار، دستور کار بر اساس تولید خودروهای بزرگتر قرار گرفت و سایپا به سراغ طراحی مگاپلتفرمی رفت که بتواند هم خودروهای کلاس C را تولید کند و هم با کمترین تغییرات بتوان خودروهای کلاس B  را از آن به دست آورد.

    پازوکی تصریح کرد: طراحی خودرو بر دو بخش است؛ اول طراحی استایل خودرو و دوم عملیاتی کردن این طراحی استایل که شامل طراحی قالب ها و عملیاتی کردن و ساخت قطعات است. طراحی استایل خودرو توسط کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات و نوآوری خودرو سایپا صورت پذیرفت که از افتخارات این گروه خودروساز است و طراحی استایل آن کاملا بومی و بدون هیچ گونه مشاوری انجام شد. در قسمت طراحی قالب ها و قطعات هم این توان در داخل گروه سایپا وجود داشت و بخشی از آن انجام شد ولی به دلیل اینکه ظرفیت هم زمان تولید همه قالب ها در کشور وجود نداشت بخشی از قالب ها با وجود توان تولید در داخل، در خارج از کشور انجام شد تا پروژه تولید خودرو شاهین در برنامه زمانی آن انجام شود.

    معاون فنی و مهندسی گروه سایپا در خصوص بهبودهایی که در محصول شاهین انجام شده گفت: پس از عرضه خودرو شاهین به بازار و در بازخوردهایی که از این محصول از طرف مشتری دریافت شد، نیاز خودرو به انجام بهبودهایی مشخص و بر این اساس 12 پروژه در زنجیره تامین و تولید تعریف شد.

    او افزود: یکی از اصلی ترین پروژه هایی که در خصوص خودرو شاهین تعریف و اجرا شد در مورد صدای توربو شارژ بود که اصلاح شد. توربوشارژ یک ساختار مکانیکی است که تولید صدا دارد و باید از انتقال صدا به داخل کابین جلوگیری شود. بر این اساس نزدیک به 24 قطعه عایق طراحی و اصلاح شد و خوشبختانه از ابتدای اسفند ماه سال گذشته استفاده از عایق صدا در این خودرو اجرایی شده و برای مشتریان رضایت کاملا ایجاد شده است و در فرایند عملیاتی خدمات پس از فروش نیز این طرح وارد شده تا برای خودروهایی که در گذشته تولید شده است مشکل صدا برطرف شود.

    پازوکی گفت: علاوه بر این در سیستم خنک کاری خودرو هم پروژه ای تعریف شد. با توجه به اینکه در کشور اقلیم های مختلفی وجود دارد و اختلاف دما در دو نقطه کشور بیش از 40 درجه است و خودرو تحت بار کامل در مناطق گرمسیر با مشکل خنک کاری روبرو بود و از طرفی موتور توربوشارژ چگالی گرمایی بالاتری دارد و انتقال حرارت نسبت به موتورهای تنفس طبیعی بالاتر است، لذا برای رفع مشکل سیستم خنک کاری خودرو، مورد بازنگری قرار گرفت.

    او افزود: بر همین اساس رادیاتور دو ردیفه طراحی شد که این رادیاتور در شرایط سخت پاسخگوی خنک کاری خودرو است. این رادیاتور در ابتدا برای خودرو شاهین اتوماتیک طراحی شد و با توجه به ایجاد شرایط مناسب، برای شاهین معمولی نیز مورد استفاده قرار گرفته است .

    معاون فنی و مهندسی گروه سایپا در خصوص قوای محرکه این خودرو گفت: به طور کلی برای هر خودرو موتوری تعریف می شود تا در خور آن خودرو باشد. این مطلب که یک موتور الزااما برای یک خودرو طراحی شود اصلا پایه و اساس مهندسی ندارد و در حال حاضر در خودروهای چینی طیف بسیار زیادی از خودروها از یک موتور از خانواده میتسوبیشی وجود دارد و موتور برای خودرو وقتی معنی پیدا می کند که آنچه از خودرو می خواهیم و نیاز داریم را تامین کند.

    او افزود: در خصوص موتور خودرو شاهین و با توجه به بررسی هایی که انجام شده عملکرد بیرونی برای مشتریان مورد بررسی قرار گرفته و نارضایتی از عملکرد آن وجود ندارد چرا که موتور ویژگی هایی مورد نظر خودرو شاهین را برآورده می کند.

    پازوکی در خصوص طراحی و تولید شاهین اتوماتیک گفت: با بررسی های انجام شده حدود 40 درصد مشتریان متقاضی خودرو اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه در گذشته سایپا خودرو اتوماتیک ساینا و کوییک را تولید و عرضه کرده و رضایت مناسبی از این خودروها وجود دارد لذا طراحی و تولید خودرو شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل عمده کار انجام شده است.

    او افزود: خودروهای اتوماتیک از لحاظ امکانات، آسایش داخلی و آپشن های مختلف تنوع مناسبی دارند و باوجودی که به دلیل تحریم ها بخشی از تنوع آپشن خودروهای لوکس محدود شد ولی خوشبختانه توانستیم در این خودرو تمایز ظاهری ایجاد کنیم.

    معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: در این خودرو آپشن هایی مثل دستگیره ها، جلو پنجره و گارنیش پشت خودرو کروم کاری شده، همچنین داشبورد داخلی دو رنگ طراحی شده است و خودرو با گیربکس CVT عرضه می شود. شرکت تولید کننده این گیربکس شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد.

    پازوکی تاکید کرد: تست های صحه گذاری محصول انجام شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال تمامی تست ها و فرآیند شماره گذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمان بندی عرضه محصول از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز شود.

    او در خصوص قوای محرکه محصولات گروه سایپا گفت: در سایپا سیتروئن خط موتور EC5 نصب و در مراحل راه اندازی بود که با شروع تحریم ها و ترک شرکت سیتروئن، سایپا برنامه احیا این موتور را آماده و در خط تولیدِ موتور شرکت مگاموتور که موتور خودروهای رنو در آنجا تولید می شد این موتور آماده تولید است. این موتور بر روی خودروهای محصولات روز گروه پژوسیتروئن و همچنین خودروهای داخلی پژو 2008،C3  سیتروئن و تارا فعال است.

    معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: این موتور دارای 16 سوپاپ و به نام موتور ME16 معرفی شده است و تا نیمه دوم 1401 برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک CVT و در پروژه P90 استفاده می شود.

    او در پایان گفت: علاوه بر این پروژه تیپ دیگری از خودرو شاهین با عنوان شاهین پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک تعریف شده و فعالیت های کالیبراسیون آن در حال انجام است و در نیمه اول سال 1402 عرضه خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو