فونیکسریمکسبهتام

هوشمند پارک کنید

طرح ایجاد ۲۱هزار فضای پارک از طریق سامانه «تهران من» توسط شهرداری پایتخت وارد فاز عملیاتی شد

عصر خودرو- طرح هوشمندسازی جای پارک در تهران با ایجاد ۲۱هزار فضای پارک حاشیه‌ای در ۱۴منطقه وارد فاز عملیاتی شد؛ جای پارک‌هایی که دسترسی به آنها از طریق نرم‌افزار «تهران من» امکان‌پذیر است. این فضاها با نصب تابلو مشخص می‌شود و رانندگان می‌توانند از طریق تلفن همراه و به آسانی و بدون نگرانی از پرداخت جریمه، با وارد‌کردن مشخصات لازم در قسمت «پارک حاشیه‌ای» بخش «خودروی من» خودروی خود را پارک کنند. این تعداد فضای پارک اغلب در محدوده مراکز پررفت‌وآمد شهر شکل می‌گیرند و البته تاکنون تعدادی از آنها در برخی مناطق ایجاد شده‌اند. البته هم‌اکنون ممکن است گاهی اوقات این قسمت از اپلیکیشن تهران من از سمت سرور دچار اختلال شود که به‌دلیل به‌روزرسانی اطلاعات بوده و به‌زودی اختلالات نیز به‌طور کامل رفع خواهد شد.

طرح ایجاد ۲۱هزار فضای پارک از طریق سامانه «تهران من» توسط شهرداری پایتخت وارد فاز عملیاتی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری، آنطور که سردار محمدحسین حمیدی، رئیس راهور تهران اعلام کرده تعداد خودروها در پایتخت 8برابر ظرفیت معابر است و ازاین‌رو نبود جای پارک حاشیه‌ای به یکی از معضلات جدی شهروندان تبدیل شده است. بنابراین شهرداری تهران سعی می‌کند، علاوه بر احداث پارکینگ‌‌های زیرسطحی و مکانیزه، فضای پارک حاشیه‌ای شهر را هم از طریق هوشمندسازی ساماندهی کند تا به مرور، جای پارک خودرو از کیمیا‌بودن خارج شود.

    این در حالی است که مدیریت شهری طرح بازگشت پارکبانان را با شکل و شمایل و نحوه فعالیت جدید نیز در دست مطالعه دارد. از قرار معلوم پارکبانان بدون آنکه مجوز دریافت پول داشته باشند، تنها با راهنمایی رانندگان و کنترل جای پارک به خیابان‌ها بازمی‌گردند.

    در این میان، به‌گفته عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، مدیریت شهری قصد دارد با استفاده از فناوری جدید (در بستر سامانه آی‌تی) ساماندهی پارک حاشیه‌ای را به‌صورت هوشمند در 14منطقه اجرایی کند. به‌گفته سخنگوی شهرداری تهران در برخی از مناطق مشکل پارک حاشیه‌ای کمتری وجود دارد؛ اما در بعضی دیگر مانند مناطق مرکزی و شمالی که دارای محدوده‌های تجاری و اداری هستند، مشکل بیشتر است و ازاین‌رو در اولویت قرار دارند.

    مشارکت گروه‌های دانش‌بنیان

    برای اجرای بهتر طرح ساماندهی هوشمند پارک حاشیه‌ای، بخش خصوصی و گروه‌های دانش‌بنیان در کنار شهرداری تهران خواهند بود. آنطور که محمدخانی عنوان کرده: «در مدیریت شهری این نگاه وجود دارد که هر موضوعی که قرار است اساسی حل شود، اولا باید آن را مردمی‌سازی کرد و در مرحله بعد مدل اقتصادی مدنظر قرار گیرد. این بدان معنا نیست که الزاما نگاه درآمدزایی برای شهرداری تهران وجود داشته باشد. در حقیقت اگر طرحی یک اقتصاد پایدار و چرخه برای خود ایجاد کند، منطقی‌ترین حالت تحقق موضوع به‌وجود می‌آید؛ به‌گونه‌ای که بخش خصوصی همراهی کند و گروه‌های دانش‌بنیان وارد عمل شوند تا صرفه و صلاح چندجانبه اتفاق بیفتد؛ یعنی هم شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی از این کار منتفع شوند، هم مشکل شهروندان حل شود و شهرداری هم می‌تواند این زیرساخت را فراهم کند.»

    پرداخت هوشمند در ازای پارک هوشمند

    معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل و محدوده‌‌های ترافیکی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک درخصوص نحوه بهره‌مندی شهروندان از امکانات پارک حاشیه‌ای هوشمند گفت: «سیستم پارک حاشیه‌ای هوشمند مانند طرح ترافیک براساس پلاک‌خوانی است؛ یعنی پس از پارک خودرو در فضای ایجاد‌شده پلاک رصد و مبلغ طبق مدت‌زمان توقف در سامانه «تهران من» ثبت می‌شود. در این روش همه اقدامات به‌صورت شفاف و دقیق است و هیچ پول اضافه‌ای از شهروندان دریافت نمی‌شود.»
    به‌گفته عمار سعیدیان‌فر، ثبت پلاک برحسب یک سیستم مکانیزه انجام می‌شود، اما در معابری که به‌علت ترافیک امکان استفاده از سیستم مکانیزه وجود ندارد، این کار توسط نیروی انسانی و با استفاده از دستگاه‌های ویژه انجام خواهد شد.

    به‌گفته این مقام مسئول، شهروندان می‌توانند سؤالات، نظرات و پیشنهادهای خود را در این زمینه در سامانه‌137 ثبت کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو