فونیکسریمکسبهتام

رفع مشکل تولید خودرو ناقص در گرو زمان و سرمایه‌گذاری

چالش گذر از گلوگاه‌های عبور مستقیم در صنعت خودرو

عصر خودرو- تولید خودرو ناقص یکی از بزرگترین مشکلات و آفت های صنعت خودرو طی سال های گذشته بوده که هزینه های سنگینی را متوجه این صنعت کرده و جبران این روند انرژی و زمان زیادی از خودروسازان طی یک سال اخیر گرفته اما روشنگری های قابل توجهی را نیز رقم زده است.

چالش گذر از گلوگاه‌های عبور مستقیم در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه صنعتی ایران خودرو چندی پیش برای شناسایی گلوگاه های تولید ناقص خودرو تصمیم به پیاده سازی سیستم عبور مستقیم محصولات به صورت صددرصدی شد و در حالی که تصور می شد، تولید خودروهای ناقص تنها به قطعات الکتریکی و های‌تک مربوط می شود، این فرایند نشان داد که قطعات دیگری نیز علاوه بر این دو دسته قطعات وجود دارند که موجب تولید ناقص خودروها و یا کاهش آمار تولید و سرعت در افزایش تیراژ می شود.

    شناسایی گلوگاه ها تنها بخشی از روندی طولانی برای اصلاح ساختار صنعت خودرو و گذر از تولید خودروهای ناقص است. صنعت خودرو در جهان با همکاری های بین المللی شکل میگیرد و تقریبا در کمتر کشوری می توان صددرصد قطعات یک خودرو را به صورت بومی طراحی و تولید کرد چرا که تولید برخی قطعات از جمله مدارهای الکتریکی، قطعات با تکنولوژی بالا و ... نیازمند تیراژ قابل توجهی است تا تولید این قطعات را توجیه پذیر کند و ظرفیت کنونی صنعت خودرو ایران این توجیه را عملی نمی کند و از همین رو یا باید سرمایه گذاری های سنگینی در این حوزه صورت بگیرد تا در بلندمدت امکان تولید این قطعات وجود داشته باشد یا خودروسازان با اخذ گواهی "عدم ساخت داخل" از انجمن های قطعه‌سازی نسبت به واردات آن قطعات در زمان مد نظر برای امکان عبور مستقیم محصولات اقدام کنند.

    چالش های صنعت خودرو نباید در شعارهای بومی سازی صددرصدی خودروها و افزایش چند میلیونی تیراژ گم شوند بلکه باید آن ها را شناسایی کرد و پذیرفت و با برنامه ریزی دقیق و زمان بندی مناسب، تحقق اصلاح این چالش ها در گذر زمان به ثمر بنشیند. تصمیم بر عبور مستقیم محصولات تصمیمی پرچالش برای مشاهده واقعیت ضعف ها و نقاط قوت صنعت خودرو بود که با گذر زمان و شناسایی گلوگاه ها به طور کامل و برنامه ریزی بخش ها و ارگان های مختلف می تواند نتایج قابل توجهی را برای صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی کشور به ارمغان بیاورد. بدیهی است که نقاط ضعف شناسایی شده در مسیر تولید صددرصدی خودروها بدون تولید خودروهای ناقص، در سربالایی پرشیب‌تری نسبت به دستاورد های صنعت خودرو طی سال های اخیر قرار دارد و مشمول زمان طولانی تری برای تحقق می شود لذا اگر مسئولان به دنبال زمان بندی های یک ساله و چند ماهه برای رشد تیراژ هستند، بدون شک نگاهی واقع گرایانه به این مسائل و دخیل کردن ارگان ها و دستگاه های مختلف برای تسهیل و تسریع آن می تواند به نتیجه ای عملی و ماندگار برای صنعت خودرو منجر شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط