فونیکسریمکسبهتام

کاهش آلایندگی خودروها و موتورسیکلت‌ها با کاتالیست‌های ۳ منظوره

عصر خودرو- مهندسان یک شرکت فناور به فرمولاسیون کاتالیست‌های سه‌منظوره برای موتور سیکلت و خودروها دست یافتند که می‌تواند آلایندگی خروجی اگزوز این وسایط نقلیه را به مواد کم‌ضرر و بی‌ضرر تبدیل کند.

کاهش آلایندگی خودروها و موتورسیکلت‌ها با کاتالیست‌های ۳ منظوره
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، لادن کمال‌زاده، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت‌ فناور دستاوردهای فناورانه این شرکت را کاتالیست‌های سه منظوره اعلام کرد و گفت: این کاتالیست‌ها هم برای خودروها و هم برای موتور سیکلت‌ها قابل استفاده هستند.

    وی با بیان اینکه در این شرکت از 5 سال قبل خط تولید اتوماتیک کاتالیست را راه‌اندازی کردیم، اظهار کرد: در این شرکت با طراحی فرمولاسیون، کاتالیست‌های موتورسیکلت را در حد آلاینده‌های استاندارد یورو 5 به تولید رساندیم.

    کمال‌زاده تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های موتور سیکلت‌سازی به منظور پاس کردن استانداردهای موتورهای تولید شده، کاتالیست‌های مورد نیاز خود را از این شرکت تهیه می‌کنند و این شرکت هرگز نتوانسته است این کاتالیست‌ها را به تولید انبوه برساند.

    مدیر تحقیق و توسعه این شرکت با اشاره به مزایای این محصول، خاطر نشان کرد: کاتالیست‌های سه‌منظوره تولید شده آلاینده‌های هیدروکربنی، منواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را تبدیل به مواد بی‌ضرر و یا کم‌ضرر برای محیط زیست می‌کنند.

    وی نمونه این مواد بی ضرر و کم ضرر را شامل نیتروژن، بخار آب و Co2 دانست، یادآور شد: این کاتالیست‌ها در مدت زمان طول عمر خود تا 90 درصد آلودگی ناشی از گازهای خروجی از موتور را کاهش می‌دهند.

    مدیر تحقیق و توسعه این شرکت‌ فناور، عمر مفید کاتالیست‌های سه‌منظور تولید شده بر اساس استاندارد یورو 4 را 100 هزار کیلومتر و بر اساس استاندارد یورو 5 را 160 هزار کیلومتر دانست.

    کمال‌زاده ادامه داد: کاتالیست‌های مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی برای کاربرد در خودروهای سواری، بر اساس استاندارد یورو 5 و با عمر مفید 160 هزار کیلومتر است.

    به گزارش ایسنا، آلودگی هوا در جهان سالی 8 میلیون نفر را به کام مرگ می‌فرستد و این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی‌های مختلف تنفسی است. آلودگی هوا به روش‌های گوناگونی می‌تواند آثار زیان‌بار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد، در حالی که می‌توان از بسیاری از این مرگ‌ها پیشگیری کرد.

    در ایران هم بسیاری از هزینه‌های آلودگی هوا قابل پیشگیری است، به شرط آنکه مجریان، قانون موجود را اجرایی کنند. راه دیگر پیشگیری از بعضی هزینه‌های آلودگی هوا، داشتن سازوکار پیش‌بینی و هشدارهای به‌موقع است.

    استفاده از فناوری از دیگر راهکارهایی است که می‌توان برای کاهش آلودگی هوا از آن مدد گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو