فونیکسریمکسبهتام

واردات خودرو در دولت رییسی (۴۷)

هدف از واردات، یافتن خودروی مناسب اقتصادی برای مردم است

عصر خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف کلی از واردات خودرو این است که انتقال تکنولوژی داشته باشیم و با تشکیل قطب های جدید خودروسازی در کشور صنعت خودروسازی ما شکوفا شود، تاکید کرد: این سیاست درستی نیست که به برخی افراد مجوز داده شود که چندین هزار دستگاه خودرو وارد کنند بدون اینکه فکر پشتیبانی آن را داشته یا خدمات پس از فروش ارائه دهند و همچنین انتقال تکنولوژی نداشته باشند.

هدف از واردات، یافتن خودروی مناسب اقتصادی برای مردم است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، الله وردی دهقانی در رابطه با انتقاد دبیر انجمن خودروسازان داخلی از آیین نامه واردات خودرو، گفت: انتقاداتی که در رابطه با واردات خودرو وجود دارد این است که اجازه داده شود کسانی خودروهایی را که دلشان می خواهد بیاورند و کار بازرگانی کرده و سود ببرند و اینکه بر سر تولید داخلی چه می آید و آیا سود بلندمدت، انتقال تکنولوژی و خدمات پس از فروش هم برای استفاده کنندگان وجود خواهد داشت یا خیر، مهم نیست.

    وی در ادامه تصریح کرد: تمام جمع بندی ها به این نتیجه رسید که وزارت صنعت، معدن و تجارت یک آیین نامه برای این موضوع تنظیم کرد و چندین جلسه هم در مجلس گذاشته شد و در مجمع تشخیص مصلحت نیز جلساتی برگزار شد و نهایتا اینگونه جمع بندی شد که اولا شرکت هایی بیایند خودروهایی را وارد کنند که تداوم داشته باشد، شامل تحریم‌ها و اینگونه مسائل نشود، همراه با انتقال تکنولوژی باشد وهمچنین سود معقولی داشته باشد و اینگونه نباشد که یک نفر خودرویی را وارد کند و چند برابر سود ببرد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بلکه باید سود معقول 15 تا 30 درصدی ببرد و مازاد بر این هم اگر عایدی داشت به بیت المال و خزانه کشور بدهد و همچنین در جایی مانند بورس این خودروها فروخته شود و واردکننده سود معقول خود را ببرد و متعهد شود تکنولوژی می آورد و متعهد شود خدمات پس از فروش نیز می دهد.

    وارد کننده خودرو باید سود معقول 15 تا 30 درصدی ببرد و مازاد بر این هم اگر عایدی داشت به بیت المال و خزانه کشور بدهد

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این سیاست درستی نیست که به برخی افراد مجوز داده شود که چندین هزار دستگاه خودرو وارد کنند بدون اینکه فکر پشتیبانی آن را داشته باشند یا خدمات پس از فروش ارائه دهند و انتقال تکنولوژی نداشته باشند و از سوی دیگر به تولید کشور هم آسیب بزنند، بنابراین همه این موارد دیده شده و دارد کار اجرایی می شود.

    دهقانی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما 4، 5 سال واردات خودرو نداشتیم «هدف از واردات» یافتن خودروی مناسب اقتصادی برای مردم است و البته هدف از وارد کردن خودروهای لوکس نیست. هر چند که نظر من این است که باید سلایق شخصی محترم شمرده شود و حتی خودروهایی که در داخل طرفدار دارند و برخی می خواهند استفاده کنند هم وارد شود و ایرادی ندارد که در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد، چراکه اینها هم بخشی از تقاضای بازار است و اگر این موارد هم تامین شود فشار از روی بخش های دیگر خودرویی برداشته می شود.

    وی همچنین تاکید کرد: در واردات خودرو در عین حال که می خواهیم بازار را تنظیم کرده و تقاضا را جواب بدهیم و تامین کنیم، صنایع خودروسازی و حمل و نقلمان را نوسازی کرده و بین تولیدکنندگان داخلی رقابت ایجاد کنیم، «هدف کلی» این است که انتقال تکنولوژی و کمک به تشکیل قطب های جدید خودروسازی در کشور انجام دهیم که همه این اقدامات در کوتاه مدت و درازمدت منجر به این شود که صنعت خودروسازی ما شکوفا شده و این صنعت را حفظ و بروز کنیم.

    نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: «هدف» از این اقدامات این است تا اولا از نظر اقتصادی برای کشور ارزش افزوده داشته باشد و ثانیا تامین نیاز بازار داخلی را داشته باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو