فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به گزینه‌های احتمالی کیاموتورز برای بازار ایران در آستانه آغاز واردات خودرو به کشور

بازگشت هاچ‌بک شهری کیا به ایران

عصر خودرو-بعد از گذشت بیش از ۵ سال از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به کشور، اکنون بالا رفتن بیلبوردهای تبلیغاتی، نوید شروع واردات خودروهای جدید به کشور را می‌دهند. با توجه به سقف تعیین‌شده ۲۰ هزار یورویی برای واردات خودروهای خارجی، احتمال می‌رود پیکانتو کیا یکی از گزینه‌های اصلی واردات باشد.

بازگشت هاچ‌بک شهری کیا به ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هاچ‌بک دوست داشتی و جذابی که از مدل 2013 تا 2017 آن در بازار کشور موجود است و در حدود 500 تا 800 میلیون تومان قیمت دارد اکنون احتمالاً قرار است با مدل جدید در تنوع تیپ بندی با پیشرانه و سطح های متنوع آپشنی یکی از بازیگران اصلی تازه واردهای وارداتی باشد که بازار تمامی رقبای رسوب کرده دست دومش در بازار را خواهد شکست.

کیا پیکانتو که از حدود سال 2003 برای نخستین بار توسط شرکت کیاموتورز معرفی شد تاکنون 3 نسل عوض کرده که نسل اول و دوم آن در بازار ایران به‌وفور پیدا می‌شود و نسلی که احتمالاً با مدل 2023 وارد بازار خواهد شد در حقیقت فیس لیفتی از سومین نسل این هاچ بک شهری دوست داشتی است. پیکانتو 2023 ازنظر ظاهری با آخرین نسلی که در بازار ایران موجود است تفاوت چندانی نکرده و تنها چند المان کوچک در طراحی سپر، جلوپنجره و چراغ‌های آن تغییر پیداکرده است ولی روح طراحی و پلتفرم آن بسیار به نسل قبلی شباهت دارد. در نمای داخلی هم همین قاعده برقرار است. طراحی داخلی محصولات میان‌رده کیاموتورز همانند لوگو جدید این شرکت از طراحی بسیار مینیمالی برخوردار است. سیستم تهویه دستی با تنظیم الکترونیکی، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی 8 اینچی در نسخه فول و سیستم پخش ساده با نمایشگر دورنگ در نسخه پایه، پشت آمپر آنالوگ و صندلی‌هایی که احتمالاً باروکش چرمی ساده و یا دورنگ عرضه می‌شوند همه و همه نشان‌دهنده اقتصادی بودن این خودرو هستند. البته لازم به ذکر است که پیکانتو در نسخه فول به صندلی گرم‌کن برای سرنشینان جلو مجهز است. یکی از نکاتی که امتیاز مثبتی برای این هاچ‌بک به شمار می آید، ضریب اطمینان بالای آن با توجه به آمار مراجعه خدمات پس از فروش این خودرو طی 5 سال اخیر در بازار ایران بوده است. پیکانتو از معدود خودروهای وارداتی بوده که هنوز هم به عنوان یک هاچ بک اقتصادی با دوام خرید و فروش می شود و کمترین افت قیمت در مقایسه با رقبایش را داشته است.

پیکانتو با چند طیف موتوری در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عرضه می‌شود که البته احتمال می‌رود نسخه 1.2 لیتری تنفس طبیعی آن‌که 83 اسب بخار قدرت و 122 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند گزینه اصلی واردات به کشور باشد. نسخه‌های یک لیتری این موتور در نمونه‌های متعددی از تنفس طبیعی 77 اسب بخاری تا سه سیلندر توربو GDi با خروجی 118 اسب بخار عرضه می‌شوند. قوی‌ترین موتور نصب‌شده بر روی این خودرو نسخه 1.25 لیتری توربو است که در دو نوع سه و چهار سیلندر در بازارهای جهانی عرضه می‌شود که ضعیف‌ترین نسخه آن 68 و قوی‌ترین نسخه آن 138 اسب بخار قدرت دارد. برای نسخه احتمالی عرضه در بازار ایران گیربکس 4 سرعته اتوماتیک محتمل‌ترین گزینه است.
آخرین تست ایمنی انجام‌شده بر روی این هاچ بک کوچک شهری در سال 2019 و توسط موسسه Euro NCAP انجام‌شده و این خودرو موفق به کسب سه ستاره ایمنی از این موسسه معتبر اروپایی شده است. البته لازم به ذکر است که در تست‌های شرکت‌های آسیایی این هاچ بک شهری توانسته 5 ستاره ایمنی را کسب نماید. ازجمله سیستم‌های ایمنی نصب‌شده بر روی این خودرو می‌توان به 6 ایربگ در 10 نقطه، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم‌های کمکی ترمز مثل ABS و EBD، سنسور و دوربین دید عقب و سیستم کمکی حرکت در سربالایی اشاره کرد.

وقتی در مورد پیکانتو صحبت می‌کنیم باید در نظر داشته باشیم که این خودرو یک هاچ بک کوچک شهری است که با محصولاتی مثل هیوندای i10، هیوندای i20 و میتسوبیشی میراژ در بازار رقابت می‌کند. نسخه‌های موجود از این خودرو در بازار ایران از نسخه 2013 تا 2016 و تعداد محدودی نسخه 2017  بازه قیمتی بین 500 تا حداکثر 800 میلیون تومان را شامل می‌شود. این در حالی است که میراژهای موجود در بازار در محدوده قیمتی 450 تا 800 میلیون و هیوندای i20 های مونتاژ شده در ایران حدود هشت‌صد میلیون‌تا 1.2 میلیارد تومان قیمت دارند و هیوندای i10 مونتاژی نیز در نمونه های کارکرده حدود 5 ساله تقریبا 700 میلیون تومان قیمت می خورد. پیکانتو در بازار کشور های حاشیه خلیج فارس در تیپ مجهز به موتور 1.2 لیتری از حدود 10 تا 15.5 هزار دلار قیمت می خورد. البته ممکن است نسخه های پایه با پیشرانه کم حجم تر این خودرو قیمتی به مراتب جذابتر و ارزان تر داشته باشند که قطعا روی بازار هاچ بک های رقیب 5 سال کارکرده این خودرو اثرگذار خواهد بود.

نویسنده: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط