فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی توانمندی های وانت بهبودیافته ایران خودرو

ملاقات سنگین با آریسان۲

عصر خودرو- بازار وانت های ایران به دو دسته خودروهای ویژه حمل بار و پیکاپ های دوکابین عمدتا مخصوص آفرود یا سواری عموم تقسیم می شود که بخش اول یعنی وانت های حمل بار مستقیما روی اقتصاد و صنایع کشور اثرگذار هستند و چرخشان علاوه بر جاده در حوزه اقتصاد نیز می چرخد.

ملاقات سنگین با آریسان۲
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  ایران خودرو پس از توقف تولید نسخه اول وانت آریسان عملا از بازی وانت های سواری کشور بیرون رفت اما این توقف عرضه با تحقیق و توسعه نسخه جدید آریسان2 همراه شد تا ایران خودرو با گزینه های متفاوت و بهبود یافته از هر جهت بار دیگر به عنوان بازیگری قدرتمند به صحنه وانت های سبک با قابلیت حمل بار زیر یک تن بازگردد. در همین راستا و بر اساس برنامه تست درایوی که توسط این خودروساز برنامه ریزی شده بود، مدتی قبل شرایط تست درایو آریسان2 در مسیر با شیب تند فراهم شد اما این تمام ماجرا نبود چرا که در فضای بار این خودرو بلوک هایی با مجموع وزن 650 کیلوگرم یعنی 50 کیلوگرم فراتر از وزن بار مجاز این خودرو قرار رفته بود تا آریسان در سخت ترین شرایط، همه توانایی هایش را به نمایش بگذارد.

با ورود به کابین آریسان2 عملا در ظاهر با همان نسخه اول روبرو هستید اما دو آپشن جدید سنسور عقب و مه شکن جلو به این خودرو افزوده شده و تریم داخلی نیز تغییر کرده است. با حذف زاپاس از داخل کابین، فضای پا و نشیمن بزرگتر شده و حتی می توانید صندلی را جلو و عقب ببرید لذا در گام نخست، اولین برداشت ما از ملاقات با این خودرو، گزینه ای بود که حتی به عنوان خودرو روزمره سواری شهری نیز، کارایی بهترین از نسخه قبلی دارد. پیشرانه این خودرو با ارقاء به نسخه XU7P، قدرت بیشتری دارد، دیفرانسیل جلو است و صدای کمتری از پیشرانه قبلی تولید می کند و در کنار آن، عایق بندی پشت موتور و کابین نیز ارتقاء پیدا کرده و صدای کمتری به کابین منتقل می شود. فرمان حالتی خوش دست دارد و در مقایسه با رقیبی مانند وانت کارا خوش دست و ارگونومیک تر است و حس سواری بهتری را القا می کند.

حرکت را از آغاز شیبی نسبتا تند با ظرفیت کامل بار و سرنشینان آغاز کردیم. شتابگیری با دنده ی یک گیربکس تقویت شده این خودرو قابل قبول است و خودرو چندان زحمتی برای آغاز حرکت نمی کشد و شتابگیری پیوسته ادامه دارد اما در شیب تند خبری از دنده 2 نیست چرا که ضریب دنده 2 برای قابلیت های سواری بهتر این خودرو کمی سبک در نظر گرفته شده اما دنده یک به خوبی پاسخ گوی نیاز شما خواهد بود. با رسیدن به سطحی با شیب کمتر، دنده 2 را وارد مدار کردیم و شتابگیری همچنان بدون مشکل در جریان بود و در حالی که انتظار می رفت، سنگینی بخش عقب، روی دیفرانسیل جلو بودن خودرو اثرگذار باشد اما به جز در چند مورد که به هرزگردی چرخ جلو برای اتصال بهتر با زمین منجر شد، مشکلی احساس نمی شد. با رسیدن به سطحی صاف با افزایش سرعت تا حدود 50، چند فرمان یک‌چهارم پی‌دی‌پی به چپ و راست را برای لمس میزان بازی گهواره ای خودرو وارد مدار کردیم که نتیجه آن بازگشت سریع خودرو به تعادل و عدم خروج از مسیر حرکتی بود. همچنین دینامیک کلی بدنه به گونه ای طراحی شده که به راحتی بخش انتهای خودرو حتی با وجود بارگیری حداکثر ظرفیت، به سادگی منحرف نمی شد که مهمترین دلیل آن طراحی خوب نقطه ثقل خودرو و ارتفاع از سطح زمین است.

آریسان 2 چه تغییراتی کرده است؟

آریسان2 تنها در ظاهر، طراحی مورد توجهش را با نسل اول به اشتراک گذاشته و در باطن تغییرات متعددی در این خودرو بوجود آمده است. مهمترین تغییر این وانت، بهره گیری از پلتفرم در نسخه جدید است که موجب یکپارچه سازی شاسی شده و کابین بار به صورت مجزا روی این شاسی قرار گرفته است. پلتفرم اختصاصی این خودرو بر خلاف نسخه قبل دیفرانسیل جلو است به پیشرانه XU7P-CNG مجهز شده که 11 اسب بخار قدرت بیشتر (97 اسب بخاری) و 6 نیوتون متر گشتاور بیشتر (146 نیوتون متر) را تولید می کند و ضرایب گیربکس آن برای عملکرد بهتر بهبود پیدا کرده است. یکی از دستاورد های پیشرانه جدید پایه گاز سوز این خودرو تولید گشتاور مشابه در حالت گاز و بنزین روی 146 نیوتون متر است در حالی که در پیشرانه نسخه قبل، در حالت گاز، گشتاور حدود 12 نیوتون متر افت می کرد و در نتیجه کشش خودرو کاهش می یافت. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با استفاده از بنزین حدود 0.5 یتر کاهش یافته و به 8.8 لیتر در 100 کیلومتر رسیده است و در حالت گاز نیز مصرف آن با کاهش 0.6 به 9.3 رسیده است.

طول آریسان 2 با پلتفرم جدید دیفرانسیل جلو، حدود 1.5 سانتیمتر از نسخه قبل کمتر شده اما طول اتاق بار آن حدود 4 سانتیمتر افزای شپیدا کرده است. در راستای بهبود فضای بار، عرض جایگان بار نیز کمی بزرگ تر شده و فاصله بین دو محور آن نیز تنها یک سانتیمتر کوتاه‌تر شده است.

تمرکز ایران خودرو در طراحی آریسان 2، روی افزایش استفاده از CNG بوده لذا مخزن گاز این خودرو از دو مخزن 35 لیتری به یک مخزن 75 لیتری یکپارچه تبدیل شده و به زیر فضای بار منتقل شده و مخزن سوخت بنزینی 52 لیتری آن به مخزن سوخت 40 لیتری تقلیل پیدا کرده است. همچنین در راستای جانمایی جدید تجهیزات در زیر خودرو برای افزایش فضای بار و سرنشینان، زاپاس نیز از پشت جایگاه نشیمن سرنشینان به زیر بخش بار منتقل شده است که در نتیجه فضای نشیمن و پای بهتری برای سرنشینان با قابلیت تنظیم صندلی ها بوجود آمده و در فضای بار نیز شما با یک حوض بار یکپارچه روبرو هستید که ظرفیت حمل بار آن مانند نسخه قبل حدود 600 کیلوگرم بار است که با مخزن های سوخت پر و سرنشینان، وزن مجاز قابل حمل این وانت را به 750 کیلوگرم می رساند.  البته کاهش حجم باک بنزین تاثیری روی پیمایش آریسان 2 نداشته است. چراکه مصرف سوخت این خودرو به دلیل بهره گیری از پیشرانه متفاوت نسبت به نسخه قبلی آریسان کاهش یافته است.

آغاز شتابگیری آریسان2 در سهم بازار:

از ابتدای سال 1401 تا کنون حدود 75 هزار وانت در کشور تولید شده که حدود 9 هزار دستگاه آن وانت کارا در انواع مدل، حدود 28 هزار وانتسایپا 151 و حدود 29 هزار وانتنیسان بوده و سهم ایران خودرو از وانت هایی که صرفا به عنوان گزینه های باربری عرضه می شوند به حدود 2200 دستگاه رسیده است. ایران خودرو در حالی تنها 3 درصد از سهم کل نیاز وانت های باری کشور را در اختیار دارد که با فاکتور گرفتن سهم وانتنیسان از بازار، این خودروساز با عرضه آریسان 2 پس از وقفه تولید به بازار می تواند به فروشی حداقل ده هزار دستگاهی در سال جاری با این محصول جدید دست پیدا کند.  آریسان2 در حالی با قیمت شرکتی 285 میلیون تومان توسط ایران خودرو عرضه می شود که رقیب تک کابینش یعنی کارا با برچسب قیمتی 325 میلیون تومان در غیاب این وانت بر بازار حکمرانی می کرده و به نظر می رسد با ورود آریسان 2 به بازار، سهم حدود 8 هزار دستگاهی این وانت از بازار 75 هزار پیکاپ، با رقیبی جدی مواجه شود.

آریسان نه تنها به عنوان یک وانت سبک بلکه به عنوان یک خودرو سواری روزمره توانایی های قابل توجهی دارد و به‌نوعی به‌روزترین وانت سبک بازار کشور به حساب می آید. از این وانت همچنین با نصب اتاق بار می توان برای استارتاپ ها و مشاغل آنلاین نیز استفاده کرد.

عکس: اعظم صباغ
نوشته: امیرحسین برخورداری

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو