فونیکسریمکسبهتام

حمایت تمام قد نمایندگان مجلس از شفافیت معاملات خودرو

نجات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری با عرضه در بورس کالا

دلالان از چرخه معاملات حذف شدند

عصر خودرو- عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف قیمت‌گذاری دستوری و تعیین نرخ‌های تصنعی دلالان در بازار می‌شود، چرا که کشف قیمت به تابلوی بورس کالا سپرده شده و نفع مشترک خریدار و فروشنده را به دنبال دارد؛ جمعی از نمایندگان مجلس اجرای مدل عرضه خودرو در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرده و به تشریح آثار مثبت آن پرداخته‌اند.

نجات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری با عرضه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از شادا، علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با عرضه همه خودروها در بورس دست دلالان و واسطه گران این حوزه قطع و کمک بزرگی در راستای شفافیت به این حوزه می‌شود، چون حاشیه سود 200 و 300 میلیونی در فروش بعضی خودروها نصیب برخی افراد می‌شود که هیچ توجیهی برای این امر وجود ندارد.

    عضو هیات رییسه مجلس بیان کرد: عرضه خودر در بورس مساله صنعت خودرو را سامان می دهد و اگر قرار است از منابع عمومی پولی گیر کسانی بیاد مشخص و معلوم است.

    وی ادامه داد: در شرایط فعلی دلالان حاشیه این سود را به جیب می زنند و مردم از این موضوع منتفع نمی‌شوند که با اقدام بورس کمک بزرگی برای ساماندهی صنعت خودرو صورت گرفت.

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن بیان کرد: مدل عرضه خودرو در بورس موفق عمل کرده است و قاین اقدام اعضای شورای عالی بورس قابل تقدیر است.

    گام مثبت عرضه خودرو در بورس کالا
    یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با مثبت تلقی کردن اقدام سازمان بورس در عرضه خودرو در بورس کالا گفت که این اقدام گامی در راستای کشف قیمت خودرو است.

    علی رضایی با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با این اقدام می توان انتظار کشف قیمت خودرو را داشت منتها همه چیز منوط به استقبال مردم است.

    وی توضیح داد: ممکن است علی‌رغم پایین بودن قیمت خودرو بعد از عرضه در بورس کالا ، مردم از آن استقبال نکنند که باید در این باره تمهیدات لازم اندیشیده شده تا با سرخوردگی مواجه نشویم.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم وجود رقابت در بازار خودرو گفت: اقدام سازمان بورس به عرضه خودرو در بورس کالا مثبت است که نتایج آن را می توان در کاهش قیمت و کوتاه شدن دست دلالی مشاهده کرد. البته باید در ادامه فکری برای افزایش کیفیت خودرو شود و اینکه چه طورمردم از عرضه خودرو در بورس کالا استقبال کنند.

    حذف رانت و ایجاد رقابت واقعی خودروسازان
    در همین مورد نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: اقدامات اخیر سازمان بورس در عرضه خودرو در بورس کالا قابل تحسین است اما همکاری همه ارکان دولت به ویژه وزارت صمت را می‌طلبد.

    احد آزادیخواه تصریح کرد: بنده موافق عرضه خودرو در بورس بودم به این دلیل که رانت را از بین می برد.

    وی افزود: این اقدام باعث خواهد شد قدرت رقابت میان خودروسازان افزایش پیدا کند و حداقل دیگر شاهد تولید خودروهای بی کیفیت و با ایمنی نامطلوب نخواهیم بود.

    نماینده مردم ملایر در مجلس بیان کرد: در مجموع عرضه کالا در بورس مناسب و قابل تقدیر است چرا که می توان با این کار دست رانت خواران را قطع کرد.آزادیخواه تاکید کرد: همه دولتمردان به ویژه وزارت صمت باید به دنبال ارتقا کیفیت خودرو و همچنین واقعی کردن نرخ خودروها باشند تا تمام مردم بتوانند صاحب خودرو شوند.

    عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف دلالان شد
    در همین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد عرضه خودرو در بورس گفت: این اقدام شورای عالی بورس باعث حذف دلالان از چرخه معامله خودرو در کشور شد و به شفافیت این حوزه کمک کرد.

    اصغر سلیمی گفت: این اقدام شورای عالی بورس باعث حذف دلالان از چرخه معامله خودرو در کشور شد و به شفافیت این حوزه کمک کرد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: سال‌ها صحبت از رانت و فساد در حوزه خودرو مطرح بود و با عرضه خودرو در بورس این کالا با نرخ مشخص به دست مصرف کننده می رسد.

    نماینده مردم سمیرم اظهار کرد: فروشندگان خودرو در بازار قیمت‌های کاذب و بالایی را اعلام می‌کردند و این هم جو روانی بازار را به هم می زد و منجر به افزایش بی رویه این کالای مورد نیاز جامعه شده بود اما با عرضه در بورس کالا به واسطه کشف قیمت خودرو با تعادل به فروش می‌رسد.

    سلیمی تصریح کرد: امیدواریم که همه خودروها در بازار بورس عرضه شود تا مردم بتوانند با تنوع خودروهای مورد علاقه خود را خریداری کنند.

    وی با اشاره به نوسان‌های بورس کالا گفت: این اقدام شورای عالی بورس برای عرضه خودرو هم به اعتماد بخشی این نهاد در جامعه کمک کرد و با رونق و رشد این حوزه مسلما در رشد اقتصاد کشور هم تاثیر گذار است.

    سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا مثبت است
    عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: مکانیسم عرضه خودرو در بورس مثبت و قابل تایید است.

    فرهاد طهماسبی در مورد عرضه موفق خودرو در بورس کالا گفت: با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا شکل گرفت.

    عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: در ساز و کار جدید عرضه خودرو در بورس جزئیات اطلاعات معامله، اعم از میزان عرضه و فروش، قیمت ها و خریداران مشخص شد و این شیوه به شفافیت این بخش کمک کرد.

    طهماسبی تصریح کرد: سازوکار تدوین شده در عرضه خودرو در بورس اقدام مثبت و قابل تاییدی است و می تواند به ارتقا کیفیت خودرو در کشور کمک کند.

    وی افزود: امیدواریم بورس کالا میدان را برای عرضه همه خودروها در کشور فراهم کند تا بتوانیم شاهد رشد و رونق عرضه خودرو در بازار بورس باشیم.

    خروج خودرو از نظام قیمت‌گذاری دستوری با عرضه در بورس کالا
    یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این مورد تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا باعث کشف قیمت واقعی و خروج آن از قیمت گذاری دستوری می شود.

    مسلم صالحی در مورد عرضه موفق خودرو در بورس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا مزایای متعددی به همراه دارد، ولی مهم‌ترین آن‌ها، خروج کالای پذیرفته‌شده در بورس، از نظام قیمت‌گذاری است.

    وی افزود: به بیان دیگر شورای رقابت و تنظیم بازار، نقشی در تعیین نهایی قیمت خودرو نخواهند داشت، در عوض مشتریان بر سر قیمت با همدیگر رقابت می‌کنند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: از دیگر مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا، جلوگیری از قیمت گذاری دستوری و تعیین قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا است و برای اولین بار اصول اولیه علم اقتصاد در بحث بازار خودرو رعایت می شود.

    نماینده مردم اقلید بیان کرد: علاوه بر رهایی بازار خودرو از قیمت‌های دستوری، دست دلالان و واسطه گران در تامین خودروی مورد نیاز مردم هم قطع می شود .

    عرضه خودرو در بورس کالا مورد تایید مجلس است
    یک عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: اقدام بورس برای عرضه خودرو مورد تایید مجلس است و می تواند به توسعه اقتصاد کشور کمک کند.

    محمد صفایی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس اقدام خوبی است باید قرعه کشی را برای همیشه حذف کنیم این شیوه نوعی بلیط بخت آزمایی است و باید عرضه در بورس کالا انجام شود تا هم از قیمت های دستوری جلوگیری شود و تولید کننده و مصرف کننده در این عرضه متضرر نشوند و خودرو با قیمت واقعی و در یک رقابت سالم به دست مردم برسد.

    نماینده مردم گناباد بیان کرد: اگر عرضه خودرو در بورس کالا به هر دلیلی متوقف شود، پس از مدت کوتاهی شاهد جهش قابل‌توجه قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود. چنین رخداد شوکه‌کننده‌ای در بازار سکه و طلا تجربه شده است.

    صفایی تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یک راه‌حل بالقوه جهت جلوگیری از فعالیت دلالان و تعیین قیمت خودرو در بستری شفاف و متناسب با عرضه و تقاضا است و باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

    امکان عرضه کلی خودرو در بورس کالا فراهم شود
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیزبا تاکید بر حمایت مجلس از بازار سرمایه،گفت: اقدام خوب و شایسته ای در راستای عرضه خودرو در بورس کالا فراهم شده است ولی باید با حمایت همه دستگاهها با سازمان بورس این مهم به نتیجه برسد.

    غلامرضا مرحبا گفت: عرضه خودرو به صورت قرعه کشی باید کاملا حذف شود و امکان عرضه کلی خودرو در بورس فراهم شود.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بورس باید دارای شفافیت باشد و خودروسازان در یک فضای منطقی و شفاف محصولاتشان را به بازار عرضه کنند.

    وی با تاکید بر حمایت از فعالیت بازار سرمایه گفت: بورس از مهم‌ترین بازارها و تامین مالی و بخش های مختلف اقتصاد ماست ما نیز همواره از بورس حمایت کردیم و می‌کنیم و دغدغه های زیادی هم داریم که باید این دغدغه ها رفع شود.

    مرحبا تاکید کرد: بورس با توجه به تعریف و شفافیتی که دارد می تواند دلال بازی را در بازار خودرو حذف کند. ظرفیت عرضه تمامی تولیدات شرکت های خودرو سازی در بازار سرمایه وجود دارد و باید خودروسازان هم استقبال کنند که این اتفاق بیفتد.

    یک سمت این قضیه وزارت صمت و سمت دیگر وزارت اقتصاد است و تعامل بین این دو وزارتخانه می تواند در این مهم به ما کمک کند.

    مشوق برای تولید خودروی با کیفیت
    نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس هم گفت: عرضه موفق خودرو در بورس اقدام خوبی بود که خودروسازان را وادار به تولید خودروهای با کیفیت خواهد کرد.

    رسول فرخی میکال گفت: عرضه خودرو که در حال حاضر در بورس اتفاق افتاد است اقدام خوب و موفقیت آمیزی موفقیت بوده و باید استمرار داشته باشد.

    وی افزود: چنین اقدامی باعث شفافیت می شود و دیگر احدی نمی تواند رانت خواری کند اما باید با دقت صورت پذیرد تا مردم این موضوع را لمس کنند.

    نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس بیان کرد: وزارت صمت، سازمان بورس و خودروسازان باید هرآنچه که در توان دارند برای بهبود کیفیت خودروها و همچنین مناسب کردن قیمت خودروها به کار گیرند و اگر این مهم اتفاق گیرد شاهد جلب اعتماد مردم به مسئولان خواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو