فونیکسریمکسبهتام

بررسی کیا پگاس به‌عنوان یکی از گزینه‌های واردات خودرو

سدان اقتصادی کیا برای بازار ایران

عصر خودرو-با جدی‌تر شدن موضوع واردات خودرو به کشور، گمانه‌زنی‌ها در مورد گزینه‌های احتمالی واردات نیز بیشتر می‌شود. از این روز که سقف ۲۰ هزار یورویی برای خودروهای وارداتی از سوی دولت تعیین‌شده، احتمالاً خودروهای اقتصادی گزینه‌های اصلی واردات خواهند بود. از برند کیاموتورز که در هفته‌های گذشته به بررسی مدل‌های سراتو و پیکانتو آن با مدل ۲۰۲۳ پرداختیم، محصول پگاس به‌عنوان یک خودرو سدان ساب کامپکت اقتصادی نیز می‌تواند یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های واردات باشد.

سدان اقتصادی کیا برای بازار ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶:۰۰
  • سدان اقتصادی کیا برای بازار ایران
  • سدان اقتصادی کیا برای بازار ایران
  • سدان اقتصادی کیا برای بازار ایران
  • سدان اقتصادی کیا برای بازار ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، کیا پگاس یک سدان 4 سیلندر با حجم  موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی است که 94 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با وزن حدود یک تُن در دسته سدان های سایز کوچک طبقه‌بندی می‌شود. خودرویی با ابعاد حدودی رنو سیمبل که با توجه به قیمت حدودی 10 تا 11 هزار دلاری‌اش در نسخه 2022 می‌تواند گزینه مناسبی برای خریداران باشد. در این مطلب نگاهی به این خودرو از منظر مشخصات فنی، ایمنی، رفاهی و جایگاه آن در بازار خواهیم انداخت.

کیا پگاس که در بازار چین بانام (Dongfeng Yueda Kia) شناخته می‌شود یک سدان کلاس B چهاردر ساب-کامپکت اقتصادی دیفرانسیل جلو است که نخستین بار در سال 2017 و بر روی پلتفرم PB هیوندای-کیا بناشده و از یک موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر بهره می‌برد. خروجی این موتور که با کد (Kappa II MPI I4) شناخت می‌شود 94 اسب بخار قدرت و 129 نیوتن متر گشتاور است که با دو تیپ گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی به بازار ارائه می‌شود. این خودرو 4.3 متری با 1060 کیلوگرم وزن یک سدان اقتصادی به‌حساب می‌آید که مصرف سوخت 5.7 لیتری‌اش در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی می‌تواند بیش از هر چیز نشانگر به‌صرفه بودن آن باشد. رقبا کره‌ای این خودرو را می‌توان نسخه سدان کیاریو و همچنین هیوندای رینا به‌حساب آورد. این خودرو که رد بازارهای جهان بعضاً بانام سولوتو(Soluto) نیز به فروش می‌رسد، در بازار چین بانام یانچنگ(Yancheng) و در بازار کلمبیا بانام سفیا(Sephia) شناخته می‌شود. ازجمله نکات مثبتی که می‌توان در مورد پگاس عنوان کرد، مصرف سوخت 5.6 لیتری در سیکل ترکیبی، قیمت 10 تا 11 هزار دلار و تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی در خورد قیمت آن است که این سدان سایز کوچک را به یک خودرو قابل‌اعتماد در بازار خودروهای وارداتی به کشور تبدیل خواهد کرد. به‌علاوه  این‌که پگاس ازنظر طولی 3 سانتی‌متر از سیمبل کوتاه‌تر است اما در عوض فاصله محوری آن حدود 10 سانتی‌متر از سیمبل بیشتر و این بدان معنی است که اتاق آن احتمالاً فضای بیشتری از رقیب خود در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد. به‌علاوه سیستم تعلیق کیا پگاس در محور جلو مک‌فرسون و در محور عقب محور پیچشی است.

اگر از موضوع قوای محرکه گذر کنیم، نوبت به موضوع طراحی خارجی و داخلی کیا پگاس می‌رسد. دقیقاً همان‌طور که از ظواهر خودرو مشخص است، طراحی پگاس به ساده‌ترین شکل ممکن انجام‌شده و در طراحی بدنه خبری از خطوط تیز و زوایای شکسته پیدا نمی‌شود. طرح چراغ‌های ساده، مه شکن‌های LED که در گوشه‌های جلوپنجره خودرو نصب‌شده‌اند، رینگ‌های 14 اینچی با طرح ساده، دستگیره‌های کرومی، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی همه و همه خبر از اقتصادی بودن خودرو می‌دهند. در نمای داخلی هم دقیقاً همین الگو برقرار است با این تفاوت که کیاموتورز و در کل برندهای کره‌ای همیشه چند گام بیشتر از فرانسوی‌ها برای تزئین اتاق خودرو برمی‌دارند. فرمان برقی با غربیلک اسپرت که به دکمه‌های کنترلی مجهز شده، صندلی‌های ساده باروکش چرمی، مانیتور لمسی 8 اینچی مجهز به مالتی مدیا و 4 بلندگو (که البته در نسخه پایه جای خود را به یک ضبط ساده با نمایشگر کوچک دیجیتالی داده است)، سیستم تهویه دستی، پشت آمپر آنالوگ و ترمز پارک دستی در عین سادگی بسیار شکیل در اتاق پگاس جا گرفته‌اند.

کیا پگاس در نسخه اتوماتیک به کروز کنترل مجهز است و فرمان تلسکوپی آن قابل تنظیم است و صندلی‌های راننده و سرنشین جلو نیز در 4 حالت و به‌صورت دستی قابل تنظیم هستند.

در خصوص استانداردهای ایمنی آزمایش‌شده بر روی این خودرو اطلاعات دقیقی در دست نیست اما بر اساس آنچه سایت شرکت تولیدکننده آن عنوان کرده، پگاس به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین، ترمز ABS، سیستم الکترونیکی کنترل پایداری، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای و سیستم مانیتورینگ لحظه یا فشار باد تایرها مجهز شده است.

هرچند ممکن است در نگاه اول موتور 1.4 لیتری 94 اسب بخاری این خودرو مقداری ضعیف به نظر برسد اما باید در نظر داشت که ما با یک خودرو اقتصادی طرف هستیم که هدف آن ارزان‌سازی قیمت نهایی در عین رعایت اصول ایمنی و کیفی است، دقیقاً همان الگویی که رنو در لوگان(تندر90) و به دنبال آن در ساندرو و سیمبل پیش‌گرفته است. با همین استدلال می‌توان انتظار داشت که پگاس یک رقیب جدید در لیست بازیگرانی باشد که سال‌هاست در بازار ایران حضور دارند و توانسته‌اند علاقه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کنند.

نویسنده: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۲
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
      آرشیو