فونیکسریمکسبهتام

نایب رئیس کمیسیون انرژی:

نیازمند یک تصمیم جدی برای اسقاط خودروهای فرسوده هستیم

عصر خودرو- نایب رئیس کمیسیون انرژی با تأکید بر تسریع اسقاط خودروهای فرسوده گفت: اگر با لایحه فعلی اسقاط خودروهای فرسوده به تعویق بیفتد میتوان تغییراتی در این لایحه انجام داد.

نیازمند یک تصمیم جدی برای اسقاط خودروهای فرسوده هستیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، در روزهای گذشته آلودگی هوا در کشور به یک بحران انسانی تبدیل شد و به نظر می‌رسد خودروهای فرسوده نقش محوری در این بحران دارند. به گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت مهمترین علت افزایش آلودگی هوا اجرا نشدن قانون هوای پاک و به خصوص تردد خودروهای فرسوده است. بنابر آمار وی حدود 45 درصد خودروهای موجود در کشور فرسوده و از رده خارج هستند.

    لازم به ذکر است طبق آخرین تصمیمی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گرفته شده، خودروسازان و واردکنندگان به‌نوعی از ارائه گواهی اسقاط که می‌توانست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را (به میزان تعهد آنها) تضمین کند، معاف شده و برای شماره‌گذاری خودروهای تولیدی (در صورت نبود گواهی اسقاط به میزان کافی)، 5/ 1 درصد از قیمت هر خودرو برای شماره‌گذاری پرداخت شود.

    در این رابطه احمد مرادی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره لایحه ساماندهی صنعت خودرو و مشکلات آن گفت: یکی از مشکلاتی که ما هم اکنون با آن در کشور مواجه هستیم کیفیت پایین خودروهای تولید داخل و دیگری هم هزینه‌های تولید بالای آنها است. این هزینه‌های تولید بالا و کیفیت پایین باعث شده که نگاه‌ها محدود به این شود که وقتی تولید کننده ما نمی‌تواند تولید را انجام دهد باید اجازه دهیم واردات از کشورهای خارجی انجام شود.

    نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: وارد شدن خودروهای خارجی از سایر کشورها هیچ ضربه‌ای به اشتغال کشور ما وارد نمی‌کند. اگر ما ماشین‌های خارجی را وارد کنیم به این دلیل که نیازمند ارائه خدماتی مثل تهیه قطعات، تعمیرات و غیره به این ماشین‌ها در داخل کشور هستیم این مسائل باز هم به ایجاد اشتغال در کشور می‌انجامد.

    نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: مزیت دیگر واردات خودرهای خارجی این است که ترددهای ایمنی را در کشور خواهیم داشت و عطش مردم برای داشتن خودروهای با کیفیت پایین می‌آید.

    مرادی در ادامه بیان کرد: اگر واردات این خودروها بر اساس لایحه ساماندهی صنعت خودرو به صورت بی ضابطه به کشور انجام شود و اسقاط خودروهای فرسوده به تعویق بیفتد می‌توان راهکاری دیگر برای حل این مشکل ایجاد کرد و یا در این لایحه تغییراتی انجام داد.

    وی در ادامه افزود: راهکار دیگر برای به حاشیه نرفتن اسقاط خودرهای فرسوده این است که دولت تسهیلات و امتیازاتی برای اسقاط خودروهای فرسوده بدهد. به عبارتی همان اقدامی که چند سال پیش انجام شد و باعث شد مشکل در خودروهای فرسوده به نوعی حل شود به همین دلیل معتقدم که اراده ما باید بر این باشد که در وهله اول اجازه بدهیم واردات خودرو خارجی به کشور انجام شود، معایب و محاسن آن را در نظر بگیریم و سپس تصمیمات دیگری برای حل این مشکلات بگیریم.

    نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ما باید اقدامی انجام دهیم که مانعی برای کسی که می‌خواهد خود را به کشور وارد کند ایجاد نکنیم و از سوی دیگر اسقاط خودروهای فرسوده که در داخل کشور همچنان در حال تردد هستند نیازمند یک تصمیم دیگر است تا این مشکل حل و فصل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو