فونیکسریمکسبهتام

تیراژ ۹ ماهه خودروسازان بررسی شد

خودروسازان در جاده رشد

عصر خودرو- گزارش رسمی از آمار تولید ۹ماهه خودروسازان، حکایت از رشد سالانه و ماهانه تیراژ سه خودروساز بزرگ کشور دارد. طبق این آمار اگرچه تولید سالانه ۱۹درصد و ماهانه نیز از ۴درصد رشد برخوردار شده است، با این حال خودروسازان از برنامه وزارت صمت مبنی بر تولید یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دستگاهی تا پایان سال، ۲۴درصد عقب هستند.

خودروسازان در جاده رشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش تولید خودروسازان در 9ماهه امسال نشان از تداوم رشد تولید دارد. طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی سامانه کدال، خودروسازان بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا انتهای آذرماه 7/ 18درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید بیشتری داشته‌اند. سه خودروساز بزرگ کشور در این مدت 792هزار و 735 دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این درحالی است که در نه‌ماهه سال 1400 این رقم تنها 667هزار و 710 دستگاه خودرو بوده است. بنابراین تولیدکنندگان بزرگ خودروی کشور در این مدت 125هزار و 25 دستگاه خودرو بیشتر تولید کرده‌اند. شاید بتوان مهم‌ترین علل رشد تولید سالانه خودرو در سال جاری را عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین حذف خودروهای ناقص از پارکینگ خودروسازان دانست.

    عرضه خودرو در بورس کالا با خارج کردن بخشی از محصولات خودروسازان از زیان‌دهی توانست به تامین مالی آنها کمک کرده و تولید خودروسازان را افزایش دهد. شاهد این موضوع رشد قابل‌توجه تولیدات ایران‌خودرو است. این خودروساز بزرگ که بیشترین عرضه خودرو در بورس کالا را بین خودروسازان بزرگ داشت بیشترین رشد تولید را هم از آن خود کرده است. گزارش ماهانه تولید خودروسازان نیز حاکی از رشد تولید آنها در آذرماه نسبت به آبان‌ماه دارد. طبق آمار، سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، در آذرماه 108هزار و 286 دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به آبان‌ماه چهارهزار و 430 دستگاه بیشتر بوده است.

    در آبان‌ماه آمار تولید این سه خودروساز طبق آمار منتشرشده در کدال 103هزار و 856 دستگاه بود. بنابراین آنها توانسته‌اند در ماه پایانی پاییز چهاردرصد رشد تولید را رقم بزنند. با‌این‌حال این رشد تولید مدیون تولیدات ایران‌خودرو است که توانسته در این ماه تیراژ خود را 9درصد افزایش بدهد. در مقابل، سایپا و پارس‌خودرو نه تنها رشدی در این مدت نداشتند بلکه هرکدام با یک درصد افت تولید مواجه بوده‌اند. اما این آمار تنها مربوط به ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو و براساس آمار منتشر‌شده در کدال است. آنطور که مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت روز گذشته اعلام کرده است، مجموع تولید خودروسازان در آذرماه نزدیک به 127هزار دستگاه بوده است.

    ایران‌خودرو در 9ماهه امسال 435هزار و 994 دستگاه خودرو تولید کرده است. تولیدات این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته 325هزار و 557 دستگاه بود. بنابراین ایران‌خودرو در این مدت توانسته 110هزار و 437 دستگاه خودرو بیشتر از مدت مشابه سال پیش خود تولید کند. بر این اساس این خودروساز بزرگ کشور توانسته در مدت مذکور 34درصد رشد تولید برای خود ثبت کند. همانطور که اشاره شد، دلیل اصلی این رشد تولید در ایران‌خودرو را می‌توان عرضه محصولات این خودروساز در بورس کالا دانست. عامل رشد دیگری نیز برای افزایش تولید این سه خودروساز وجود دارد. تکمیل خودروهای ناقص به‌نوعی توانست خودروسازان بزرگ را از حبس سرمایه نجات دهد. پیش از این خودروسازان هزینه زیادی برای تولید خودروهای ناقص می‌کردند که طبیعتا نمی‌توانستند آنها را به فروش رسانده و سرمایه آن را به چرخه تولید بازگردانند. فشارهای وزارت صمت برای تکمیل خودروهای ناقص به این تولیدکنندگان کمک کرد که بتوانند این خودروها را به فروش رسانده و سرمایه خود را از حبس خارج کنند.

    سایپا نیز در رشد تولید 9ماهه خودروسازان مستثنی نبود و حتی توانسته رشد تولید بیشتری را نسبت به آمار هشت‌ماهه رقم بزند. این تولیدکننده خودرو در 9ماهه امسال 257هزار و 453 دستگاه خودرو تولید کرده است. این درحالی است که از ابتدای سال 1400 تا انتهای آذرماه همان سال تیراژ سایپا 251هزار و 974 دستگاه بود. بنابراین نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص توانسته‌اند در 9ماهه امسال پنج‌هزار و 479 دستگاه بیشتر خودرو تولید کنند که نشان از رشد 2درصدی تولید آنها دارد. این خودروساز در آمار هشت‌ماهه 4/ 0درصد رشد تولید را نشان می‌داد. این درحالی است که آمار تولید این خودروساز در آذرماه کمتر از آبان‌ماه بوده؛ بنابراین افزایش سرعت رشد تولید در 9ماهه نسبت به هشت‌ماهه امسال را باید در کاهش قابل‌توجه تولید در سال گذشته جست‌وجو کرد.

    خرید انواع کوله و کیف ها از برند بانگه Bange
    خرید انواع کوله و کیف ها از برند بانگه Bange

    مشاهده و خرید
    yektanet-logo-signتبلیغ
    سومین خودروساز بزرگ کشور نیز در این مدت 99هزار و 228 دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به آمار 90هزار و 179دستگاه تولید مدت مشابه سال گذشته، افزایش 9هزار و 109دستگاهی را نشان می‌دهد. بنابراین پارس‌خودرو نیز در 9ماهه امسال با 10درصد رشد تولید مواجه بوده است.

    تولید سه خودروساز بزرگ کشور در حالی به بیش از 792هزار دستگاه رسیده است که طبق برنامه وزارت صمت، خودروسازان باید تا انتهای سال جاری به آمار تولید یک‌میلیون و 400هزار دستگاه می‌رسیدند. یعنی به طور متوسط خودروسازان بزرگ کشور باید ماهانه 116هزار و 600 دستگاه خودرو تولید می‌کردند. اگر تولید خودروسازان طبق این برنامه پیش می‌رفت این تولیدکنندگان خودرو باید در 9ماهه امسال به آمار تولید یک‌میلیون و 50هزار دستگاه خودرو می‌رسیدند. بنابراین این سه خودروساز بیش از 257هزار دستگاه از برنامه تولیدی که وزارت صمت اعلام کرده است عقب هستند که نشان از عقب‌ماندگی 24درصدی دارد. بر این اساس اگر این خودروسازان بخواهند به برنامه وزارت صمت برسند باید در سه ماه باقی‌مانده از سال، 607هزار و 265 دستگاه خودرو تولید کنند که به معنای تولید ماهانه 202هزار و 421دستگاهی است. به نظر می‌رسد چنین تولیدی در سه‌ماهه باقی‌مانده از سال محقق نشود؛ چراکه اوج تولید خودرو در کشور مربوط به سال 90 بود که رکورد تولید ماهانه در این سال نیز درنهایت به 137هزار دستگاه رسیده بود. بنابراین انتظار می‌رود این خودروسازان نتوانند وزارت صمت را به هدف تولیدی خود برسانند.

    رکوردشکنی ایران‌خودرو
    همانطور که اشاره شد بیشترین رشد تولید بین شرکت‌های خودروساز مربوط به ایران‌‌خودرو با رشد 34درصدی تولید 9ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این میزان رشد تولید در ایران‌خودرو را می‌توان به نوعی رکوردشکنی تعبیر کرد. در واقع افزایش تولید این خودروساز در این مدت حدود یک‌سوم کل تولید 9ماهه سال گذشته بوده است. گروه پژو پرچمدار رشد تعداد تولید بین محصولات ایران‌خودرو بوده است. این خودروساز در 9ماهه سال جاری 285هزار و 478 دستگاه از گروه پژو تولید کرده است. در مدت مشابه سال گذشته تولید محصولات گروه پژو 214هزار و 681 دستگاه بود. بنابراین ایران‌خودرویی‌ها در این مدت 43هزار و 797 دستگاه بیشتر پژو تولید کردند که نشان از رشد 20درصدی آن دارد. ایران‌خودرو در‌حال‌حاضر پژو را در مدل‌های 207، 206 تیپ 2 و پارس تولید می‌کند.

    محصول دیگر ایران‌خودرو یعنی سمند نیز رشد قابل‌توجهی در تولید را از آن خود کرده است. از ابتدای سال مالی تا انتهای آذرماه سال 1400 ایران‌خودرو 37هزار و 706 دستگاه سمند تولید کرده بود؛ این درحالی است که در مدت مشابه سال جاری تولید این خودرو به 55هزار و 459 دستگاه رسیده که نشان از رشد 17هزار و 753دستگاهی دارد. بنابراین درصد رشد تولید این محصول به رقم قابل‌توجه 47درصد رسیده است.

    پافر زنانه کلاهدار طوسی تیره فشن Fashion پیشنهاد ویژه مدیسه!!10٪
    پافر زنانه کلاهدار طوسی تیره فشن Fashion پیشنهاد ویژه مدیسه!!

    مشاهده و خرید
    yektanet-logo-signتبلیغ
    بنابر آمار ارائه‌شده به بورس، دنا نیز که هم‌خانواده سمند است و پیش‌تر اعلام شده بود که قرار است جایگزین این خودرو در خط تولید شود، در مدت مذکور رشد چشمگیری داشته است. در 9ماهه امسال ایران‌خودرو 56هزار و 845 دستگاه دنا تولید کرده که نسبت به آمار تولید 37هزار و 708دستگاهی مدت مشابه سال گذشته 19هزار و 127 دستگاه بیشتر است. رشد تولید این محصول از نظر درصدی حدودا 51درصد بوده است. رانا اما بین محصولات ایران‌خودرو ساز دیگری را کوک کرده و با افت تولید مواجه بوده است. این خودرو تا پایان آذر امسال 20هزار و 414 دستگاه تولید داشته که در مقایسه با 9ماهه پارسال از کاهش حدودا 19درصدی حکایت می‌کند.

    با توجه به این آمار، مونتاژ ‌‌‌هایما که سایت خراسان ایران‌‌‌خودرو میزبان آن است، رشد حدود 172درصدی را در  نه ماهه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌‌‌بیند که بیشترین درصد رشد تولید بین محصولات ایران‌خودرو است. هایما در نه‌ماهه ابتدایی امسال با تیراژ 11هزار و 621دستگاهی تولید شده است. مونتاژ این محصول در مدت مشابه سال گذشته تنها چهارهزار و 271 دستگاه بوده است.  سری هم به تارا بزنیم؛ جدیدترین محصول حال حاضر ایران‌‌‌خودرو که تولید آن در 9ماهه امسال بالا رفته است. طبق آمار ارائه‌‌‌شده به بورس، ایران‌‌‌خودرو در 9 ماه ابتدایی امسال 14هزار و 944 دستگاه تارا تولید کرده، محصولی که در مدت مشابه سال گذشته تازه ‌وارد خطوط تولید این شرکت شده بود. سال گذشته تا انتهای آذرماه تولید این خودرو پنج‌هزار و 802 دستگاه بود. بنابراین تولید تارا با رشد 157درصدی همراه بوده است. در لیست محصولات ایران‌خودرو، گزینه‌ای به نام «سایر محصولات» قید شده که عدد سه‌هزار و 289دستگاهی برای تیراژ آن به ثبت رسیده است.

    رشد تولید سایپا سرعت گرفت
    دیگر خودروساز بزرگ کشور، یعنی سایپا، نیز در آمار 9ماهه توانسته رشد تولید داشته باشد. این درحالی است که تا مهرماه آمار تجمیعی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی بود. با‌این‌حال این رشد نیز چندان چشمگیر نیست و رشد تنها دو‌درصدی را ثبت کرده است. در بین محصولات این شرکت، گروه X200 شامل تیبا، کوییک و ساینا بیشترین سهم از تولید نه ‌ماه ابتدایی امسال را داشته است که باز هم نسبت به نه ماهه سال گذشته تولید کمتری داشته است. این محصولات سایپا از ابتدای سال مالی تا انتهای آذرماه به تعداد 201هزار و 274 دستگاه تولید شده‌اند؛ درحالی‌که تیراژ این خودروها در مدت مشابه سال گذشته 217هزار و 221 دستگاه بوده است. بنابراین تولید محصولات در این مدت با هفت‌درصد افت همراه بوده است.

    بنابر آمار بورس، در 9 ماه ابتدایی امسال شاهین 24هزار و 16 دستگاه تولید داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجه 43درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت توانسته است در 9 ماه گذشته از سال جاری 32هزار و 73 دستگاه وانتپراید را به تولید برساند. در ستون تولیدات آبان‌ماه سایپا نیز گزینه‌‌‌ای به نام «سایر محصولات» وجود دارد که تیراژ 90دستگاهی در مقابل آن به ثبت رسیده است. در مهرماه و آبان‌ماه نیز آمار تجمیعی این محصولات همان 90 دستگاه بوده است.

    پارس‌خودرو در مسیر رشد
    کاپشن مردانه خلبانی سرمه ای دیورسو Diverso پیشنهاد ویژه مدیسه!!50٪
    کاپشن مردانه خلبانی سرمه ای دیورسو Diverso پیشنهاد ویژه مدیسه!!

    مشاهده و خرید
    yektanet-logo-signتبلیغ
    سری هم به پارس‌‌‌خودرو زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا بزنیم؛ شرکتی که در 9 ماه ابتدایی امسال تولید انواع کوییک و ساینا را در کارنامه‌‌‌اش به ثبت رسانده است. این شرکت در 9ماهه امسال رشد تولید حدود 10درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. بیشترین تعداد تولید در پارس‌‌‌خودرو طی بازه زمانی تحت بررسی به گروه Q200 مربوط می‌شود که 53هزار و 655 دستگاه از آن تولید شده است. در مدت مشابه سال گذشته میزان تولید این محصولات 47هزار و 128 دستگاه بود. بنابراین پارس‌خودرویی‌ها در این مدت توانسته‌اند شش‌هزار و 527 دستگاه بیشتر از محصولات گروه Q200 تولید کنند. کوییک اس نیز محصول دیگر این خودروساز است که در 9ماهه امسال 194 دستگاه از آن تولید شده است.

    در مدت مذکور سال گذشته هنوز این خودرو به مرحله تولید نرسیده بود. کوییک معمولی دنده‌ای نیز در این آمار به چشم می‌خورد که تا انتهای آذرماه امسال 44هزار و 328 دستگاه از آن تولید شده است. این آمار برای مدت مشابه سال گذشته 26هزار و 397 دستگاه بود. بنابراین تولید این خودرو با 68درصد رشد همراه بوده است. سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان آذر امسال هزار و 411 دستگاه کوییک اتومات‌پلاس را به تولید رسانده است؛ خودرویی که در هشت ماه مشابه سال گذشته هنوز مهمان پارس‌‌‌خودرو نشده بود.  ساینا آخرین محصول مورد بررسی پارس‌خودرو است که در این مدت 700 دستگاه از آن تولید شده است. این درحالی است که در نه‌ماهه سال 1400 تولید این خودرو به تعداد 16هزار و 60 دستگاه بوده است که نشان از کاهش 95درصدی تولید این محصول دارد.

    تولید ماهانه خودروسازان
    همانطور که اشاره شد تولید ماهانه این سه خودروساز در آذرماه نسبت به آبان‌ماه با رشد چهاردرصدی همراه بوده است. با‌این‌حال تنها ایران‌خودرو توانسته این رشد را رقم بزند و سایپا و پارس‌خودرو در سومین ماه از پاییز با افت تولید مواجه بوده‌اند. طبق آمار، مجموع تولید سه‌ خودروساز بزرگ کشور در آذرماه 108هزار و 286 دستگاه بوده که نسبت به تولید 103هزار و 853دستگاهی مدت مشابه سال قبل با رشد چهارهزار و 430دستگاهی مواجه بوده است. در این بین ایران‌خودرو در آذرماه 60هزار و 665 دستگاه خودرو تولید کرده است. این درحالی است که تولیدات این خودروساز بزرگ در هشتمین ماه از سال 55هزار و 716 دستگاه بود.

    بنابراین ایران‌خودرو توانسته با چهارهزار و 949 دستگاه تولید بیشتر، رشد 9 درصدی را در آذرماه ثبت کند. سایپا اما در این مدت 382 دستگاه کمتر خودرو تولید کرده است. در آبان‌ماه این خودروساز 35هزار و 143 دستگاه خودرو تولید کرده بود اما این رقم در نهمین ماه سال به 34هزار و 761 دستگاه رسیده که حاکی از افت یک‌درصدی تولیدات این خودروساز دارد. در‌نهایت پارس‌خودرو نیز تغییرات تولیدی شبیه به شرکت مادر خود یعنی سایپا ثبت کرده است. سومین خودروساز بزرگ کشور نیز با یک‌درصد افت تولید تیراژ خود را از 12هزار و 997 دستگاه به 12هزار و 860 دستگاه رسانده است. بنابراین محصولات پارس‌خودرو نیز با  137 دستگاه کاهش تولید مواجه بوده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط