فونیکسریمکسبهتام

جدیدترین هویت اپتیما با نام K۵ به ایران می آید

کاپیتان سدان های وارداتی کیا در ایران

عصر خودرو- شرکت کوشاخودرو تنوع گسترده‌ای از مدل های کیا را برای واردات به ایران درنظر گرفته و این محصولات نخستین سری خودروهای وارداتی پس از ۴ سال هستند.

کاپیتان سدان های وارداتی کیا در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بزرگترین و مجهزترین کیاهایی که در سبد واردات کوشا خودرو به چشم می خورند اسپورتیج و کیا K5 یا همان اپتیما هستند که مطمئنا در زمره محبوب ترین کیاهای وارداتی قرار خواهند داشت. در این مطلب به بررسی سرنوشت اپتیما طی سال های گذشته در بازار ایران خواهیم پرداخت و نگاهی به نسل پنجم اپتیما که به تازگی 500دستگاه آن برای بورس کالا پذیرش شده خواهیم پرداخت.

    K5 مجموعه گسترده ای از امکانات را دارد و با توجه به آنکه از نظر سطح قیمتی بالاتر از سراتو قرار می گیرد، احتمالا نباید منتظر نسخه های فول آپشن آن باشیم. کیا معمولا تنوع گسترده ای از تیپ بندی آپشنی را برای خودروهایش به دلیل حضور در کشورهای متعدد را در نظر می گیرد. K5 نیز مانند دیگر محصولات کیا انعطاف پذیری بالایی از نظر آپشن ها دارد و نسخه پایه آن از نمایشگر دیجیتال پشت فرمان بهره نمی برد و سقفش پانورامیک نیست. با این حساب مجموعه امکانات کیا K5 شامل مواردی همچون کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار نقطه کور،دوربین 360 درجه، 6 کیسه هوا، تهویه اتوماتیک دوکاناله، صندلی برقی راننده، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، پدل شیفتر پشت فرمان نمایشگر لمسی و… می شود که مشخص نیست در نهایت نسخه مدنظر برای بازار ایران مجهز به چه سطحی از امکانات باشد.K5 در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس در پایه ترین مدل به حدود 20 هزار یورو می رسد لذا نمی توان انتظار عرضه این خودرو با قیمت اقتصادی در بورس کالا را داشت اما در مقایسه با قیمت بیش از 3 میلیارد تومانی مدل های 2017 اپتیما در بازار ایران و حتی قیمت 4 میلیاردی نسخه هیبریدی این خودرو، ظاهرا قیمت مدل 2023 این خودرو در بازار ایران چندان عجیب به نظر نرسد.

    کیا با معرفی K5 در سال 2020، طول این خودرو را در نسل پنجم، 5سانتیمتر افزایش داده و به جای معرفی محصولی در کلاس سدان های متوسط، روح اسپرت تازه ای را در این خودرو دمیده که در مجموع هویت کلی این خودرو را تغییر داده و به همین واسطه کیاموتورز با تغییر لوگو و هویت بصری کل برند، نام گذاری این محصول را نیز تغییر داده و این سدان متوسط به جای "اپتیما"با نام K5 شناخته می شود.

    اپتیما یکی از محبوب ترین خودروهای بازار ایران و محصولات کیا به شمار می آید که با فیس لیفت نسل دوم برای نخستین بار وارد بازار ایران شد و واردات آن در نسل سوم به اوج رسید اما نسل چهارم تنها در مدل های 2016 و 2017 وارد بازار شد و با ممنوعیت واردات، اپتیما به آخرین سری از خودروهای وارداتی کشور بدل شد که هنوز هم نمونه های صفر کیلومتر آن در بازار خرید و فروش می شوند. قیمت معدود نمونه های مشابه صفر GT لاین نسل چهارم اپتیما این روز ها در بازار با قیمتی فراتر از 3 میلیارد تومان معامله می شود و معدود اپتیماهای هیبرید که توسط کوشاخودرو وارد شده نیز به قیمت حدود 4 میلیاردتومان رسیده است.

    نسل پنجم کیا K5 در سال 2020 رسما به بازارهای جهانی معرفی شد. طراحی این خودرو بر خلاف مدل های قبل، فرمتی مشابه خودروهای فست بک دارد که همسو با برادرش یعنی هیوندای سوناتا شکل گرفته و پیرو الگوی طراحی بدنه ای است که در دهه 40 میلادی به فرم کلاسیک باخطوط شکسته خودروها، خطوط قوس دار و فرمت کوپه فست بک را افزود. نخستین نقطه تمایز چهره اپتیما برای مشتریان بازار ایران بدون شک چراغ های Zکل جلو آن خواهد بود. همچنین در نمای عقب چراغ های به هم پیوسته سمفونی تحولات ظاهری کیا K5 را تکمیل می کند تا در مجموع به عنوان کاپیتان سدان های وارداتی کیا چهره ای مدرن و تازه را به مشتریان نشان دهد.

    کیا K5 در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس با دو پیشرانه 2 لیتری و 2.5 لیتری عرضه می شود که با بررسی قیمت ها به نظر می رسد نسخه مجهز به موتور 2 لیتری روانه بازار وارداتی های ایران شود. این خودرو بر پایه پلتفرم هیوندای-کیا N3 بنا شده که مختص خودروهای سایز متوسط از برند کیا و هیوندای است. حداکثر توان K5 با این پیشرانه به حدود 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 192 نیوتون متر می رسد. انتقال قدرت نیز بر عهده گیربکس اتوماتیک 6 سرعته AT است که در مجموع مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی را به حدود 7.6 لیتر در 100 کیلومتر می رساند و شتاب آن با این پیشرانه و وزن حدود 1.5 تن به 11.5 ثانیه می رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو