فونیکسریمکسبهتام

تخصیص بودجه اختصاصی قانون "هوای پاک" برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲

عصر خودرو- مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت:در سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار بودجه اختصاصی برای قانون هوای پاک در نظر گرفته شده که مقدار آن ۱۰۷ هزار میلیارد تومان به علاوه ۳ میلیارد دلار است.

تخصیص بودجه اختصاصی قانون "هوای پاک" برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، علیرضا مزینانی؛ مدیرکل محیط زیست استان تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با آلودگی هوای تهران اظهار کرد: استان تهران به لحاظ توپوگرافی شرایط ویژه‌ای دارد؛ در شمال استان رشته کوه البرز را داریم و در جنوب هم مناطق بیابانی داریم که یک تلاقی بین دو نوع آب و هوای مختلف را در شهر به وجود آورده است. در شرایط وارونگی هوا این تلاقی آب و هوایی بیشتر خود را نشان می‌دهد و تردد خودروها و صنایع آلاینده نیز مزید بر علت شده‌اند.

    وی ادامه داد: قانون هوای پاک به شکل تخصصی وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده و 22 دستگاه کشوری در قبال این قانون وظیفه دارند. در سطح استان تهران نیز 16 دستگاه در قبال اجرای این قانون مسئول هستند. وظایف دستگاه‌ها در این قانون مشخص شده اما تاکنون بودجه خاصی برای اجرای این وظایف در نظر گرفته نشده بود. در سال 1402 برای نخستین بار بودجه اختصاصی برای قانون هوای پاک در نظر گرفته شده که مقدار آن 107 هزار میلیارد تومان به علاوه 3 میلیارد دلار است.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست در قانون هوای پاک، نوشتن آیین‌نامه و راه‌اندازی سامانه‌ای برای احصا وظایف و اقدامات دستگاه‌ها در قبال قانون هوای پاک است. وظیفه دیگر ما مربوط به گزارش ترک فعل‌هاست؛ بر اساس آمار ما دستگاه‌ها از حدود 220 حکم صادره در قانون هوای پاک تنها 20 مورد را انجام داده و ترک فعل کرده‌اند.

    مزینانی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست باید ترک فعل‌ها را به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عالی گزارش کند که این ترک فعل‌ها گزارش شده است. زمانی که نتایج بررسی‌های این دو نهاد مشخص شود، اعلام می‌کنیم که کدام دستگاه‌ها ترک فعل داشته‌اند.

    وی بیان کرد: در استان تهران 17 هزار واحد صنعتی داریم و بارگذاری بیش از حد ظرفیت استان بوده است. حدود 10 تا 12 میلیون جمعیت در استان داریم و حدود 2 میلیون خودرو  و 2.5 میلیون موتورسیکلت فرسوده هم در تهران تردد دارند که همه این‌ها باعث افزایش آلودگی پایتخت شده است.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه دستگاه‌ها وظایف خود را انجام نداده‌اند، گفت: به عنوان مثال وزارت نفت طرح کهاب را که تا 10 درصد بر کاهش آلودگی هوا مؤثر است انجام نداده است. از سال 1396 این طرح دو بار تمدید شد اما هنوز هم مغفول مانده و در کل شهر تهران تنها 3 درصد آن اجرایی شده است. البته وزارت نفت اعلام کرده که برنامه دارد تا امسال این طرح را اجرا کند.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه هدف محیط زیست نوسازی حمل و نقل عمومی است و نه تنها بازسازی آن، ادامه داد: شهر تهران به 12 هزار اتوبوس نیاز دارند اما اتوبوس‌های قابل استفاده در این شهر در حال حاضر بین 1500 تا 2000 اتوبوس استاندارد هستند. بیشتر ترک فعل‌های صورت گرفته به عدم تخصیص بودجه مربوط بوده اما امسال که بودجه برای این کار مشخص شده، باید انجام شود.

    وی درخصوص انتشار گاز متان در جنوب شهر تهران گفت: هرکجا که زباله باشد متان هم وجود دارد و این موضوع انکارناپذیر است. در تهران روزانه 7 هزار تن زباله خانگی تولید می‌شود که بخش زیادی از آن 50 سال است که در آرادکوه امحا می‌شود. به این دلیل که در کشور گاز داریم، تاکنون به سمت استحصال این متان نرفته‌ایم.

    مزینانی خاطرنشان کرد: به خاطر تصمیماتی که در شرایط اضطرار آلودگی هوا اتخاذ شده و روزمرگی مردم را مختل می‌کند، صمیمانه از مردم عذرخواهی می‌کنم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو