فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به تاریخچه فعالیت برند "فیات" طی قرن گذشته

صدسال با ایتالیایی پرافتخار

عصر خودرو- بیش از یک قرن از ایجاد نام فیات گذشته است. سال ۱۸۹۹ میلادی جووانی آنیلی شرکتی به نام فیات را برای تولید گریدر، تانک، لوکوموتیو، تراکتور و هواپیما راه‌اندازی کرد. شرکتی که در طول قرن گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را تحمل کرد و حتی یک‌بار تا مرز ورشکستگی پیش رفت و توسط سرجیو مارچیونه احیا شد و در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیا و ششمین خودروساز بزرگ جهان معرفی شد.

صدسال با ایتالیایی پرافتخار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این شرکت ایتالیایی که عمده سایت‌های تولیدی‌اش در کشور برزیل بناشده در کشورهای متعددی همچون فرانسه، ترکیه، مصر، آفریقای جنوبی، هند، صربستان چین و پاکستان نیز سرمایه‌گذاری کرده است. در قرن گذشته، فیات علاوه بر جوینت-ونچر شدن با کرایسلر و بعد از ورود به اتحادیه استلانتیس برندهای مطرح دیگری را هم خریداری کرده است که در این لیست نام‌هایی ازجمله لانچیا، فراری، آلفا رومئو و مازراتی به چشم می‌خورد.

    سابقه حضور فیات در ایران

    فیات سال‌هاست در ایران حضور دارد ولی هیچ‌وقت جز خودروهای نام‌آشنا بازار نبوده است. فیات 1100 که نخستین خودرو مونتاژی از این برند رد ایران است در دهه 40 حدود 12 هزار تومان قیمت داشت که در آن زمان عدد زیادی برای یک خودرو به‌حساب می‌آمد. بعد از آن فیات‌های 131 در دهه 50 در بازار ایران حاضر شدند که رنگ نارنجی آن برای بسیاری از افراد میان‌سال خاطره‌انگیز است. از دهه 50 تا 80 عملاً فیات در بازار ایران حضور خیلی جدی نداشت تا دوباره با سی‌ینا نام این برند مشهور خودروسازی در بازار ایران شنیده شد. کمی بعدتر محصولات وارداتی فیات با تمرکز بر فیات 500 وارد ایران شدند و توانستند برای خود جایگاه خوبی را در بازار به دست بیاورند. از اواخر دهه 90 تاکنون که واردات خودرو به کشور ممنوع بود، نمونه CKD ون‌های فیات دوکاتو توسط پارسان موتور در بازار ایران حضور پیدا کرد.

    بازگشت قدرتمند فیات به بازار کشور

    به‌تازگی با قوت‌گرفتن موضوع واردات خودرو به کشور، قرار است سه مدل جدید از این برند خودروسازی محبوب به ایران وارد شود. فیات 500 و 500ایکس، تیپو و اسپایدر محصولات احتمالی برای واردات به ایران هستند.

    فیات در بازار جهانی به‌عنوان یک برند ماندگار به‌حساب می‌آید ولی در بازار ایران برخلاف اینکه همیشه حضور داشته ولی هیچ‌وقت به‌عنوان برند مشهوری شناخته نمی‌شد اما به‌تازگی قرار است نمونه‌های وارداتی محصولات این برند ایتالیایی قرار است به بازار کشور وارد شوند تا بار دیگر نام این خودروساز بزرگ جهان در کشور ایران نیز شنیده شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو