فونیکسریمکسبهتام

خصوصی سازی صنعت خودرو در دولت رییسی (۱۳۴)

آغاز ماراتن آخرین خواستگاری دختر جوان سایپا

عصر خودرو- شرکت خودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس (بن رو) علیرغم عمر کوتاهش، تاریخ صنعتی و اقتصادی پیچیده ای داشته است. روزگاری منوچهر غروی با همه یارانش از ایران خودرو مهاجرت کردند و سودای بزرگترین خودروسازی بخش خصوصی کشور را در بن رو در سر داشتند و در دورانی پس از آن،جمشید ایمانی به عنوان قائم مقام گروه خودروسازی سایپا این پروژه را از قید و بندهای پیچیده بدهی مالی و بانکی نجات داد و در ادامه با بحران های مالی و اقتصادی سایپا، بن‌رو به گل نشست. بن رو در طول حیاتش علاقمندان فراوانی داشته که در یک دهه گذشته به خواستگاری‌اش رفته‌اند تا این خودروساز اهل ساوه روایت های رنگارنگی را در عمر فعالیتش داشته باشد.

آغاز ماراتن آخرین خواستگاری دختر جوان سایپا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، با کشمکش های بسیار، امروز دو سرنوشت متفاوت پیش روی ایران خودرو و سایپا است. ایران خودرو منتظر برگزاری مجمعی سرنوشت‌ساز است تا بعد از آن اجازه فروش دارایی های خود را پیدا کند و بتواند سهام تودلی‌اش را واگذار کند و تکلیف مالکیتش روشن شود و گروه خودروسازی سایپا با فروش خودروسازان تیمش همچون بن‌رو و پارس‌خودرو و شاید زامیاد، تک و تنها بماند .

    غروی و یارانش از آغاز، بن‌رو را آنقدر با ظرفیت بزرگی طراحی کردند که با گذشت حدود دو دهه، این ظرفیت آن را به بزرگترین خودروساز خصوصی کشور تبدیل می کند. بن رو بعد از افول بازار و کاهش توان مالی گروه سایپا در سراشیبی قرار گرفت و علاقمندان بسیاری در داخل و خارج از کشور پیدا کرد. خواستگارانی چشم آبی و چشم بادامی که همه کاری بعد از برجام کردند تا داماد سایپایی‌ها شوند و آنقدر پاشنه این در را کندند که بن رو به هیچکدام نرسید. بن رو عروس نشد اما قیمت شیربهایش به یورو و یوآن زبانزد دوران بعد از برجام بود.

    امروز دیگر برجامی نیست ولی بن‌رو همچنان خواستگاران پر و پا قرصی دارد که نگو! سایپا دو هفته به خواستگاران بن‌رو وقت داده تا شیربهایش را به صورت نقدی اعلام و پرداخت کنند.

    اینکه این ثروت بر زمین مانده سایپا تا دو هفته دیگر به چه گروه صنعتی می‌رسد، بسیار هیجان انگیز است. مخصوصا اینکه خواهر بزرگترش پارس خودرو هنوز در خانه مانده و راند بعدی بازی در آنجا خواهد بود. تا کنون چهار تن از خواستگاران بن رو علنی و رسانه ای شده‌اند اما خبرها حاکی از پیمان‌های صنعتی دیگری در جاده مخصوص است که سرنوشت سیاسی، اقتصادی و صنعتی جاده را برهم خواهد زد. پیمان هایی بین دشمنان دیروز و احتمالا دوستان آینده که نویدبخش دوران جدیدی در صنعت خودرو خواهد بود.

    فردای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید شاه داماد جدید صنعت خودرو معرفی شود. با سخنرانی استثنایی دهم بهمن‌ماه رهبر معظم درباره تصمیم های اول انقلاب، بخش خصوصی انرژی مضاعفی گرفته است و قطعا خواستگاران واگذاری های صنعت خودرو با اشتیاق بیشتر و ریسک کمتری پا به صحنه رقابت خواهند گذاشت.

    در متن آگهی مزایده 100درصدی شرکت خودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس(بن‌رو)، ارزش کل سهام قابل واگذاری 20.916.791 میلیون ریال اعلام شده که قیمت پایه سهام است و بالاترین قیمت پیشنهادی، مبنای ثمن معامله خواهد بود. تایید صلاحیت عمومی و اهلیت خریداران از بند های این مزایده است و متقاضیان باید فرم پیشنهاد قیمت و فیش واریزی 5درصدی ثمن معامله را حداکثر تا ساعت 14 روز یکشنبه 23بهمن 1401 به دبیرخانه مربوطه تحویل دهند.

    * نویسنده: اصغر خسروی مردخه

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو