فونیکسریمکسبهتام

در سوال از وزیر صمت

گودرزی: نقش مثبت وزارت صمت در کاهش تلفات چیست؟

عصر خودرو- نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمار موجود، در سال ۱۷ هزار کشته و ۳۱۷ هزار مصدوم در تصادفات داریم؛ در این شرایط این سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح است که نقش مثبت وزارت صمت در کاهش تلفات چیست؟

گودرزی: نقش مثبت وزارت صمت در کاهش تلفات چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، حسین گودرزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در سوال از وزیر صمت مبنی بر اینکه «برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ کدام از 59 خوردو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا اراده ای برای برخورد با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟‌ آیا استانداردها در ساخت ایربگ رعایت شده است؟» گفت: طبیعی است مشکلات در حوزه خودرو مربوط به دوران وزارت فاطمی امین نیست و دراز مدت است. عوامل مختلفی از جمله راه، عامل انسانی، محیط و کیفیت خودرو در زمینه مشکلات در حوزه خودرو  دخیل هستند و ما بر موضوع کیفیت خودرو در حوره وزارت صمت تمرکز داریم.

    این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در 10 سال اخیر نسبت تصادفات تقریباً تفاوت معناداری ندارد و نه تنها تعداد متوفیان تصادفات کم نشده بلکه در سال 1400، این آمار 9 درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار موجود در سال 17 هزار کشته و 317 هزار مصدوم در تصادفات داریم. این سوال از وزیر صمت مطرح است که نقش مثبت وزارت صمت در کاهش تلفات چیست؟

    نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با مقایسه میزان تلفات ایران در زمینه تصادفات جاده‌ای با سایر کشورها گفت: تعداد تلفات ما 2 برابر قاره اروپا، 5 برابر آلمان، 5 برابر ژاپن و 10 برابر نروژ است که قابل توجیه نیست. همچنین بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در ایران 7 درصد تولید ناخالص ملی معادل با 26 میلیارد ریال یعنی حدود 65 درصد درآمدهای نفتی هزینه تلفات جاده‌ای است که این میزان بیش از 2 برابر میانگین جهانی است.

    گودرزی در ادامه با اشاره به شروع الزام به اجرای استانداردها از سال 88 بوده است، اظهار کرد: استاندارهای 85 گانه اجباری خودرو در سال 1396 توسط سازمان‌ استاندارد و وزارت صمت تصویب شد اما 9 مورد از این 85 استاندارد اجباری از جمله حفاظت از عابر پیاده، استحکام کابین خودروی تجاری و الزامات نصب چراغ از سوی وزارت صمت و سازمان استاندارد به حالت تعلیق درآمده است و سوال ما نیز درباره علت این موضوع و مرجع پاسخگویی عواقب این حذف استانداردها است.

    وی با اشاره به جزئیات تصادف زنجیره‌ای سال گذشته در شهرستان بهبهان، عنوان کرد: در 20 دی ماه 1400، 58 خودرو در محور بهبهان به رامهرمز  تصادف کرده‌اند که  از این تعداد سیستم ترمز ABS هیچ کدام از آنها عمل نکرده است و خط ترمزی از آنها دیده نشده است؛ همچنین از 58 خودرو، تنها 15 خودرو دارای کیسه هوا بوده‌اند و فقط کیسه هوای یک خودرو عمل کرده که سمند مدل 1391 بوده است.

    این نماینده مجلس گفت: در این زمینه پلیس عملکرد کیسه هوای 109 خودرو را در یکی از پارکینگ‌های خودروهای تصادفی بررسی کرده که از این تعداد 34 درصد مربوط به سایپا، 65 درصد مربوط به ایران‌خودرو و 2 دستگاه نیز مربوط به مدیران خودرو و کرمان خودرو که از 109 خودروی بررسی شده، کیسه هوای 97 خودرو عمل نکرده‌ است و عملکرد 12 خودروی باقی مانده که کیسه هوای آنها فعال شده است نیز عملکردی ناقص داشته اند.

    گودرزی همچنین با اشاره به وضعیت ایمنی خودروهای داخلی تاکید کرد: در خودروهای داخلی مطابق نظر کارشناسان عمدتاً پلتفرم‌های قدیمی نظیر تیبا، ساینا، پارس، سمند، دنا و وانتنیسان آبی عمدتاً به دلیل طراحی بسیار قدیمی امکان نصب تجهیزات و امکانات جدید ایمنی را ندارند.

    وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی و اعلام زمان‌بندی از رده خارج کردن پلتفرم‌های قدیمی ادامه داد: همچنین اجرای کامل استانداردهای 85 گانه و افزودن 9 مورد اساسی که تعلیق شده‌اند باید مورد توجه قرار بگیرد. شفاف سازی و اعلام برخورداری خودرو از استانداردهای اجباری و اختیاری در قالب ستاره ایمنی از جمله دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار وزارت صمت قرار بگیرد.

    به گزارش ایسنا، گودرزی پس از استماع پاسخ‌های فاطمی‌امین وزیر صمت، مشروط بر انجام اصلاحات و اقدامات لازم در حوزه کیفیت خودرو و ارائه گزارشی در این خصوص طی 6 ماه آتی از سوی فاطمی امین به کمیسیون صنایع و معادن، از پاسخ‌های وزیر صمت قانع شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط