فونیکسریمکسبهتام

چرا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم است؟

عصر خودرو- بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد که با رشد عرضه خودروهای پرطرفدار در این بازار، قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفت اما با شدت فشار دلالان خودرویی از طریق فضای مجازی و نامه رییس شورای رقابت، روند عرضه‌ در بورس متوقف و دوباره زمینه افزایش فعالیت دلالان در بازار خودرو فراهم شد.

چرا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، چهار خودروی پژو 207 دستی، پژو 207 اتوماتیک، تارا دستی و شاهین از جمله خودروهایی هستند که طی چند ماه اخیر بیشترین حجم عرضه و معامله را در بورس کالا داشتند اما روند معاملات این خودروها به وضوح نشان می‌دهد، مردم برنده اصلی عرضه پرحجم خودروها در بورس بودند.

    در شرایطی که دلار در بازار آزاد از به نرخ‌های 44 هزار تومان رسید، اما عرضه مستمر این خودروها در همان روزهای پرالتهاب ارزی، کاهش قیمت را تجربه کرد و برخلاف نرخ‌های بازار غیررسمی خودرو، مردم خریدهای مناسبی را در بورس داشتند.

    کاهش قیمت 207 پس از سومین عرضه

    روند معاملات پژو 207 دستی در بورس کالا نشان می‌دهد که از 30 آبان ماه تاکنون 12 هزار دستگاه از این محصول در بورس معامله شده و میانگین قیمت تمام شده این محصول پس از سه عرضه در بورس روند کاهشی به خود گرفت، به طوری که در روز 30 آبان هزار دستگاه پژو 207 دستی با میانگین موزون قیمت تمام شده 392 میلیون و 700 هزار تومان و در روز 19 آذر ماه هزار دستگاه از این محصول با میانگین موزون قیمت تمام شده 405 میلیون و 500 هزار تومان فروخته شد.

    در روز 4 دی ماه نیز 2 هزار دستگاه 207 دستی در بورس کالا با میانگین موزون قیمت تمام شده 469 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد اما بعد از آن و با افزایش و استمرار عرضه، قیمت این محصول روند کاهشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در روز 11 دی ماه 4 هزار دستگاه 207 دستی در بورس کالا با میانگین قیمت تمام شده 458 میلیون تومان فروش رفت. چند روز بعد و در روز 18 دی ماه نیز 4 هزار دستگاه دیگر از این محصول با میانگین قیمت تمام شده 430 میلیون تومان فروخته شد.

    نکته مهم این است که در همه این زمان‌ها، نرخ این خودرو در بازار آزاد رو به رشد بود اما تنها سه دوره عرضه کافی بود تا قیمت این خودرو در بورس رو به کاهش بگذارد که اگر شورای رقابت آن نامه معروف را نمی‌زد، بدون شک امروز شاهد قیمت‌های به مراتب پایین‌تری برای این خودرو در بورس بودیم.

    باید توجه کرد علاوه بر اینکه مردم در عرضه آخرین پژو 207 این خودرو را 125 میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند که سود حاصل از تولید نیز به تولیدکننده و سهامدارنش رسید، این حجم خودرو در روند قرعه کشی عرضه شده بود و فردای تحویل این خودروها، سایت‌های فروش اینترنتی خودرو از آگهی‌های فروش 207 برای کسب سود چند صد میلیونی پر می‌شد و خبری برای حمایت از مردم نبود.

    207 اتوماتیک 244 میلیون تومان ارزان تر از بازار

    روند معاملات پژو 207 اتوماتیک هم حاکی از کاهش قیمت تمام شده این محصول با استمرار و افزایش عرضه است، به طوری که در روز 8 آذر ماه 300 دستگاه از این محصول با میانگین قیمت موزون تمام شده 498 میلیون و 500 هزار تومان فروخته شد.

    در روز 19 آذر نیز 300 دستگاه دیگر از این محصول در تالار خودرو با میانگین قیمت موزون تمام شده 475 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رفت؛ در حالی در روز 26 آذر ماه 800 دستگاه 207 اتوماتیک با میانگین قیمت تمام شده 548 میلیون و 600 هزار تومان به فروش رفت که در عرضه بعدی یعنی در روز 18 دی ماه با افزایش عرضه قیمت این محصول کاهش پیدا کرد به طوری که در این روز 2 هزار دستگاه 207 اتوماتیک در بورس کالا با میانگین قیمت تمام شده 491 میلیون و 100 هزار تومان فروخته شد.

    کاهش 60 میلیون تومانی قیمت تارا در بورس کالا

    بررسی روند معاملات تارا دستی نیز حاکی از این است که با افزایش عرضه قیمت تمام شده این محصول کاهش پیدا کرده است، به طوری که در روز 8 آذر ماه 242 دستگاه از این محصول با میانگین قیمت تمام شده 416 میلیون و 500 هزار تومان فروخته شد.

    در روز 19 آذر ماه نیز 250 دستگاه تارا دستی با میانگین قیمت تمام شده 460 میلیون و 100 هزار تومان به فروش رسید.

    در روز 23 آذر ماه نیز هزار و 200 دستگاه تارا دستی با میانگین قیمت تمام شده 461 میلیون و 700 هزار تومان به فروش رفت اما در عرضه بعدی یعنی در روز 18 دی ماه با افزایش عرضه قیمت این محصول کاهشی شد، به طوری که 2 هزار دستگاه تارا دستی با میانگین قیمت تمام شده 402 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد.

    در بورس کالا این خودرو 60 میلیون تومان ارزان شد و در همان زمان، قیمت فروش تارا در سایت‌های فروش اینترنتی خودرو نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

    همچنین پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که تارای 620 میلیون تومانی پس از این افت قیمت‌ها در بورس، خریدار نداشت و در مقابل فروشندگان پرشمار، خریدار خاصی پیدا نمی‌شد. البته که با مانع تراشی شورای رقابت و توقف عرضه‌ها، هم اکنون مردم هیچ راهی به جز مراجعه به بازار آزاد و خرید تارای بالای 600 میلیون تومان ندارند.

    فروش شاهین با قیمت کارخانه

    در عرضه شاهین نیز همین حکایت ادامه پیدا کرده است، در نخستین روز یعنی 22 شهریور ماه 64 دستگاه شاهین با میانگین موزون قیمت تمام شده 345 میلیون و 500 هزار تومان فروش رفت.

    در روز 30 آذرماه نیز 2 هزار دستگاه شاهین در بورس کالا با قیمت 393 میلیون و 800 هزار تومان فروش رفت اما در عرضه بعدی یعنی در روز 18 دی ماه همزمان با عرضه چهار هزار دستگاه شاهین، هزار و 542 دستگاه در بورس کالا با میانگین قیمت تمام شده 345 ملیلون و 600 هزار تومان به فروش رسید.

    بنابراین بررسی روند عرضه و معامله خودروهای پرطرفدار در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که افزایش و استمرار عرضه باعث کاهش معنادار قیمت این محصولات هم در بورس و هم اثرگذاری این کاهش قیمت‌ها در کاهش نرخ های بازار و افت تقاضای مردم برای خرید از بازار غیر رسمی دارد و اگر این شیوه ادامه یابد، بدون شک کل اقتصاد، صنعت خودروسازی کشور، مردم و سهامداران از مسیر شفاف معاملات خودرو در بورس کالا بهره مند خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط