فونیکسریمکسبهتام

«نیسان آبی» منجی دوگانه‌سوزها

عصر خودرو- آمار منتشرشده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت گرچه نشان از افزایش آمار تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز دارد اما تقریبا کل این رشد مدیون تولید وانت نیسان دوگانه‌سوز است. بر این اساس مطابق آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، در دی‌ماه تولید بسیاری از خودروهای دوگانه‌سوز و گاز‌سوز به طور کلی متوقف شده است.

«نیسان آبی» منجی دوگانه‌سوزها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد خودروسازان تمایلی به تولید خودروهای دوگانه‌سوز ندارند چراکه هزینه تولید این دست از خودروها برای آنها بیشتر است. از طرف دیگر از سمت تقاضا نیز دیگر خودروهای دوگانه‌سوز استقبالی را که در گذشته با آن مواجه بودند تجربه نمی‌کنند. در واقع نزدیکی قیمت گاز و بنزین برای خریدار صرفه اقتصادی ندارد تا حاضر شود هزینه بیشتری برای خرید خودروهای دوگانه‌سوز بپردازد. طبق گزارشی که دفتر صنایع خودروی وزارت صمت منتشر کرده است، ایران‌خودرو در دی‌ماه هیچ خودروی دوگانه‌سوزی تولید نکرده است.

    این در حالی است که این خودروساز در دی‌ماه سال گذشته 538 دستگاه پژو 405 دوگانه‌سوز تولید کرده بود اما در مدت مشابه امسال تولید این دست از خودروها را به صفر رسانده است. آمار تجمیعی نیز نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه امسال ایران‌خودرو دوهزار و 407 دستگاه پژو 405 دوگانه‌سوز تولید کرده است، این درحالی است که در مدت مشابه سال 1400 سه‌هزار و 934 دستگاه از این خودرو تولید کرده بود که نشان از کاهش 39درصدی تولید آن دارد. همچنین از ابتدای سال 1400 تا انتهای دی‌ماه همان سال، ایران‌خودرو 184 دستگاه پژو پارس دوگانه‌سوز و 13 دستگاه آریسان دوگانه‌سوز تولید کرده بود که در مدت مشابه امسال تولید آنها به صفر رسیده است. بنابراین ایران‌خودرو به طور کلی در آمار تجمیعی ابتدای سال تا انتهای دی‌ماه 74درصد کاهش تولید خودروهای دوگانه‌سوز را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

    تنها محصول دوگانه‌سوز سایپا چه در سال گذشته و چه امسال وانتنیسان بوده است که در سال جاری رشد قابل‌توجهی داشته است. سایپا در دی‌ماه سال گذشته 488 دستگاه وانتنیسان دوگانه‌سوز تولید کرده بود که دی‌ماه امسال این رقم را با 261درصد افزایش، به هزار و 762 دستگاه رسانده است. در آمار ده‌ماهه نیز امسال 18هزار و 427 دستگاه از این خودرو تولید شده است. این در حالی است که این آمار برای ده‌ماهه سال گذشته 11هزار و 646 دستگاه بود. بنابراین آمار تجمیعی ده‌ماهه امسال نشان از رشد 58درصدی تولید خودروی دوگانه‌سوز توسط سایپا دارد. بنابراین خودروسازان کشور امسال هزار و 762 دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند که نسبت به آمار هزار و 26 دستگاهی دی‌ماه سال گذشته 71درصد افزایش داشته است. براساس آمار ده‌ماهه سال گذشته 15هزار و 777 دستگاه از این خودروها تولید شده که این رقم در مدت مشابه امسال به 10هزار و 834 دستگاه رسیده و با رشد پنج‌هزار و 57 دستگاهی، 32درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    علاوه بر این، ایران‌خودرو و سایپا هرکدام یک مدل خودروی گازسوز تولید می‌کردند که البته در مورد سایپا بسیار آمار ناچیزی است. این خودروساز از ابتدای امسال تا انتهای دی‌ماه هشت دستگاه ساینا 232 گازسوز تولید کرده که یک دستگاه از آن در دی‌ماه بوده است. این خودروساز سال گذشته هیچ خودروی گازسوزی تولید نکرده است. ایران‌خودرو نیز آریسان گازسوز را تولید می‌کند که در ده‌ماهه سال 1400 تنها 13 دستگاه از آن تولید کرده بود که این رقم را در مدت مشابه امسال به چهارهزار و 87 دستگاه رسانده که 787 دستگاه از آن مربوط به دی‌ماه است. بنابراین تولید خودروهای گازسوز در ده‌ماهه امسال 314 برابر شده است.

    در یک نگاه کلی می‌توان گفت در دی‌ماه دوهزار و 550 دستگاه خودروی گازسوز و دوگانه‌سوز تولید شده که این رقم برای آمار ده‌ماهه 24هزار و 929 است. در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب این ارقام هزار و 26 دستگاه و 15هزار و 790 دستگاه بوده است. بنابراین تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز در دی‌ماه 148درصد و در آمار ده‌ماهه 57درصد افزایش داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط