فونیکسریمکسبهتام

جرایم رانندگی و خلافی خودرو را بهتر بشناسید

عصر خودرو- استعلام خلافی خودرو یکی از مواردی است که باید هنگام خرید و فروش خودرو به آن دقت کرد و بهتر است قبل از هرگونه معامله، میزان خلافی و جریمه‌های پرداخت نشده را مشخص کرد.

جرایم رانندگی و خلافی خودرو را بهتر بشناسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پرداخت این مبلغ بر عهده فروشنده است و باید هنگام سند زدن ماشین، استعلام خلافی صفر باشد. چرا خلافی ماشین ایجاد می‌شود؟ پلیس راهنمایی و رانندگی برای اینکه بتواند نظم را در سراسر جامعه برقرار کند، قوانینی را طراحی کرده که همه افراد باید آن را رعایت کنند و به آن پایبند باشند. در صورتی که این قوانین را رعایت نکنید با جریمه روبه رو خواهید شد. این جریمه‌های می‌تواند نقدی یا به صورت اعمال خودرو باشد. با توجه به سختگیری‌هایی که برای ایجاد نظم صورت گرفته است، در صورت عدم پرداخت جریمه‌ها با خلافی خودرو مواجه خواهید شد. به طور کلی تجربه نشان می‌دهد که اگر اهرم فشار جریمه وجود نداشته باشد، شرایط برقراری نظم کاری بسیار دشوار خواهد بود. همچنین راه‌های مختلفی وجود دارد که شما بتوانید استعلام خلافی ماشین خود را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید. در ادامه متن با روش‌های استعلام و انواع جریمه‌های خودرو آشنا خواهید شد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

    جریمه ‌های رانندگی به چند دسته تقسیم می‌ شوند؟
    اگر خودرویی خلافی داشته باشد به طور حتم جریمه‌های راهنمایی و رانندگی ماشین خود را پرداخت نکرده است. اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی علاوه بر اینکه باعث ایجاد نظم در جامعه می‌شود، از بروز خطرات احتمالی و آسیب به جان افراد هم جلوگیری می‌کند. زیرا بسیاری از افراد با اهرم فشار جریمه خود را موظف به رعایت قوانین می‌کنند و در این هنگام با احتیاط بیشتری رانندگی خواهند کرد. حال اگر به هر دلیلی راننده‌ای دچار تخلف شود، پلیس راهنمایی و رانندگی انواع جریمه‌های را در نظر گرفته تا همه افراد به رعایت قانون احترام بگذارند. انواع جریمه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی به شرح زیر هستند:

    • جریمه تسلیمی: پلیس راهنمایی و رانندگی در جریمه تسلیمی، برگه جریمه را به راننده متخلف خواهد داد و مشخصات افسر، مکان، زمان و نوع جریمه را در این برگ ثبت خواهد کرد.
    • جریمه دوبرگی: در جریمه دو برگی، پلیس راهنمایی و رانندگی راننده متخلف را به دلیل عدم توجه به دستور توقف پلیس علاوه ‌بر جریمه نقض قوانین که شامل برگ اول خواهد بود، برای عدم توجه به دستور توقف پلیس هم جریمه خواهد کرد که شامل برگ دوم خواهد بود.
    • جریمه دوربینی: جدیدترین نوع جریمه را می‌توان جریمه‌های دوربینی نام برد که برای ثبت جرائم رانندگی است و کاربرد بیشتری در ثبت تخلفات و جریمه راننده‌های متخلفان دارند. بدین گونه که دوربین‌هایی در سطح شهر و اتوبان‌ها نصب شده تا در صورت تخلف، خودرو را جریمه کرده و پیامک ثبت جریمه را به شماره مالک ارسال کند.
    • جریمه الصاقی: پلیس راهنمایی و رانندگی در جریمه الصاقی خودروی پارک شده را که در محل پارک ممنوع رویت کرده، جریمه خواهد کرد و برگ جریمه را به ماشین الصاق خواهد کرد. در حقیقت این برگ جریمه به دلیل عدم حضور راننده در خودرو نوشته می‌شود.

    چه زمانی خلافی خودرو دو برابر می ‌شود؟

    راننده‌هایی که یک بار جریمه شده باشند می‌دانند که اگر از مهلت پرداخت جریمه گذشته باشد، باید مبلغ دو برابری پرداخت کنند و در غیر این صورت به طور حتم میزان خلافی ماشین افزایش پیدا می‌کند. همچنین دقت کنید که برای پرداخت جریمه‌ها مهلت پرداخت وجود دارد. با این شرایط مالک‌های خودرو تنها 60 روز فرصت دارند تا جریمه پرداخت شود و در صورت عدم پرداخت، مبلغ جریمه، دو برابر خواهد شد. دقت داشته باشید که اگر جریمه خلافی خودرو بیش از یک میلیون تومان باشد، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند دستور توقیف خودرو را صادر کند و به پارکینگ منتقل کرد. در این شرایط باید علاوه بر پرداخت جریمه‌ها، خلافی خودرو را صفر کنید تا خودروی شما آزاد شود.

    سوالی که ایجاد می‌شود این است که کدام جریمه‌ها مهلت پرداخت دارند و مشمول جریمه 2 برابری می‌شوند؟ جریمه‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری جزو جرائم رانندگی هستند که در صورت عدم پرداخت در مدت زمان مشخص 2 برابر خواهند شد.

    روش‌‌ های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

    روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو با توجه به شرایط افراد مختلف در نظر گرفته شده است تا به راحت‌ترین روش‌های ممکن بتوان از این خدمات استفاده کرد. با تنوع روش‌های پرداخت خلافی خودرو، تمام مالک‌های ماشین می‌توانند در زمان کوتاهی به استعلام خلافی خودروی خود اقدام کنند. این روش‌ها به شرح زیر است.

    مراجعه حضوری به مراکز پلیس 10+:
    مراجعه حضوری جزو روش‌های قدیمی‌‌ و ابتدایی است که نیاز به حضور مالک خودرو دارد. در روش‌های پرداخت خلافی خودرو می‌توان با مراجعه به پلیس 10+ با پرداخت مبلغ کمی ‌ریز خلافی‌ها را دریافت کرد.

    خلافی خودرو از طریق پیامک:
    بعد از مراجعه به پلیس 10+ می‌توان از سامانه پیامکی استفاده کرد تا انرژی کمتری صرف شود. هنگام خلافی خودرو از طریق پیامک، تنها کد VIN کارت خودرو خود را باید به شماره پیامک خلافی 1101202020 کند. دقت کنید که این کد پشت کارت خودرو است و به راحتی در دسترس خواهد بود. بعد از چند ثانیه، نتیجه استعلام برای شما ارسال می‌شود. در این روش علاوه بر مبلغ خلافی، شماره شناسه قبض و شناسه پرداخت برای شما ارسال خواهد شد و در نهایت از طریق دستگاه ATM قابل پرداخت است.

    استعلام از طریق سایت پلیس راهور:
    با راه اندازی سایت پلیس راهور به راحتی می‌توان به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرد و از میزان خلافی اطلاع پیدا کرد. تنها کافی است که بر روی گزینه خدمات کلیک کرده و استعلام تخلفات خودروی خود را مشاهده کنید.

    استعلام و پرداخت خلافی خودرو با تماس تلفنی:
    در این نوع استعلام با برقراری تماس با سامانه تلفنی گویای راهبر راجا به شماره  88288888 از جریمه‌‌های خودروی خود مطلع می‌شوید. همچنین می‌توانید با روش‌های گفته شده برای پرداخت خلافی اقدام کنید.

    پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌‌های موبایلی:
    با پیشرفت تکنولوژی در همه حوزه‌ها، خدمات بهتری در جامعه ارائه می‌شود. همچنین تغییرات قابل توجهی هم در پرداخت قبوض اجرا شده است و می‌توان از طریق اپلیکیشن‌های موبایل میزان قابل توجهی در زمان صرفه جویی کند.

    عدم خرید بیمه شخص ثالث دلیل افزایش خلافی خودرو
    با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث یکی از بیمه نامه‌های اجباری است، بسیاری از افراد این سوال را می‌پرسند که آیا عدم خریداری این بیمه نامه با افزایش خلافی خودرو روبه رو است؟ در پاسخ باید بگوییم بله. عدم تهیه بیمه شخص ثالث با جریمه دیرکرد و افزایش خلافی خودرو همراه خواهد بود. دقت کنید در صورتی که پلیس راهنمایی و رانندگی دستور توقف خودرو را دهد و با چک کردن مدارک، متوجه پایان انقضای بیمه ثالث شود، خودرو را جریمه کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند.

    پرداخت خلافی خودرو
    برای اینکه جریمه نشوید بهترین راهکار احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی است. ولی خب برخی از مواقع پیش می‌آید که به صورت سهوی یا عمدی دچار تخلف خواهید شد. همچنین با فراموشی در پرداخت جریمه‌ها به میزان خلافی خودرو اضافه می‌کنید. در این شرایط برای جلوگیری از دو برابر شدن جریمه یا توقیف خودرو باید استعلام و پرداخت خلافی خودرو خود را جدی بگیرید. از این رو احترام به قوانین یک امر اجباری است که باید تمام راننده‌ها و افرد مشمول به آن احترام بگذارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط