فونیکسریمکسبهتام

نقش مافیای خودرو و دلالان در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد

عصر خودرو- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: باتوجه به تولید خودرو کامل، افزایش آمار تحویل خودرو به مصرف کنندگان و ثبات قیمت کارخانه، شاهد هستیم که دلالان و مافیای خودرو با حضور در بازار موجب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شوند.

نقش مافیای خودرو و دلالان در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ارتباطات این وزارتخانه در پی درج گزارشی در روزنامه «آرمان ملی» با عنوان «تخت‌گاز قیمت خودرو» به ارائه توضیحاتی پرداخت.

    1. همان‌گونه که نگارنده این گزارش نیز بدان اشاره کرده است، نمی توان از نقش مافیای خودرو و دلالان در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد چشم پوشی کرد. امروز باتوجه به عرضه مستقیم خودرو (تولید خودرو کامل) و افزایش آمار تحویل خودرو به مصرف کننده مطابق گزارش منتشر شده مرکز پژوهش های مجلس و ثبات قیمت کارخانه، شاهد هستیم که دلالان و مافیای خودرو با حضور در بازار موجب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شوند.

    2. همان‌گونه که بارها تاکید شده، عرضه خودرو به صورت قرعه کشی کارایی لازم را برای برقراری ثبات در بازار خودرو نداشته و به همین جهت است که وزارت صمت در دوره کنونی به دنبال عرضه خودرو از طریق بورس کالاست تا هم دست دلالان کوتاه شود و همچنین هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از این معامله سود ببرند.

    3. هم اکنون 20 درصد عرضه خودروسازان به دارندگان خودرو فرسوده و 50 درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته و 30 درصد باقی‌مانده نیز در بورس کالا عرضه می شود. برنامه عرضه خودرو این‌گونه است که اگر خودروسازان قرار است یک‌هزار دستگاه خودرو عرضه کنند باید 200 دستگاه را به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، 500 دستگاه را به طرح جوانی جمعیت در قرعه کشی اختصاص دهند و 300 دستگاه باقی‌مانده در بورس عرضه شود. این شیوه نیز موجب شده تا در طرح عرضه به صورت قرعه افراد حائز شرایط بیشتری صاحب خودرو شوند.

    4. . ادعای عرضه خودروهای دارای عیب و ایرادات جزئی و کلی از جمله مواردی است که آن رسانه باید با اسناد و مدارک آن را ثابت کند و اظهار نظر این‌چنینی نتیجه ای جز عدم اعتماد به تولید ملی، ضربه به خودروساز و تشویش اذهان عمومی ندارد.

    5. در این گزارش در حالی به عدم رغبت خودروساز به تولید به علت سود پایین اشاره می شود که الزام به قیمتگذاری دستوری از سوی وزارت صمت سابق بیش از چهار سال گریبان خودرو سازان را گرفته بود و در نتیجه استمرار این روش دست دلالان بازتر شد. اما عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد تا خودروساز با رهایی از قیمتگذاری دستوری نفسی بکشد و تشویق به تولید و عرضه بیشتر شود.

    6. درباره واردات خودرو نیز بار دیگر تاکید می شود 29 شرکت مجوز واردات خودروگرفته اند. واردات خودرو در حال انجام است و هم اینک 2 هزار و 140 دستگاه خودرو کیا و همین‌طور خودرو سواری چانگان برای عرضه در بورس پذیرش شده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو