فونیکسریمکسبهتام

تکنولوژی محصولات فونیکس (قسمت ششم)

رادارهای برخورد جلو: با آسودگی پلک بزن!

عصر خودرو- گر چه اساس رانندگی، یک مهارت عام است و عمده افراد جامعه امکان اخذ گواهینامه رانندگی را دارند، اما در عین حال جزئیات مختلفی وجود دارد که تفاوت در نتیجه عملکرد راننده‌ها را رقم می‌زند. از جمله ارکان اساسی در این فرآیند که به پرهیز از بروز سانحه کمک می‌کند، معطوف کردن تمام تمرکز در تمام طول مدت رانندگی است.

رادارهای برخورد جلو: با آسودگی پلک بزن!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای در انتظار ماست که تکیه محض بر مهارت‌های نهادینه در ناخودآگاه برای عبور از آن، می‌تواند خطرناک باشد. از سوی دیگر، تلاش برای تمرکز دائم در تمام طول مسیر هم فارغ از امکان اجرای عملی، با خستگی مضاعف راننده همراه می‌شود و درست در همین لحظه است که یک بار دیگر تکنولوژی به کمک ما می‌آید.

    از جمله موقعیت‌های پیش‌بینی نشده که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد، عبور یک وسیله نقلیه از عرض مسیر ما یا توقف ناگهانی وسیله نقلیه جلویی است. اما تکنولوژی محصولات فونیکس در حیطه رادارهای سیستم دستیار پیشرفته راننده (ADAS) به چه صورت می‌تواند ما را در آستانه سوانح نجات دهد؟

    دسته بندی منحصر به فرد و جهانی برای سامانه ADAS وجود ندارد و به سختی می‌توان گونه‌ای از آن را ارئه کرد که رادار موجود در یک طبقه‌بندی، با سایر دسته‌ها همپوشانی نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم به رادارهای برخورد جلو بپردازیم و اینکه در خودروهای فونیکس با چه مکانیزمی مانع از بروز تصادف می‌شوند.

    رادارهای برخورد جلو در محصولات فونیکس
    احتمالا تجربه مواردی مثل عبور عابر از عرض مسیر یا وسیله نقلیه‌ای که یک‌باره وارد تقاطع می‌شود را داشته باشید. در چنین مواردی، اندکی غفلت ناشی از گفتگو یا درگیری با تلفن همراه، می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. درست در همین لحظه است که سیستم ترمز اضطراری خودکارAutonomous Emergency Braking (به طور اختصاری AEB)، وارد عمل می‌شود. این سیستم که در گونه‌های رادار، لیزر، حسگر و دوربین وجود دارد، در محصولات فونیکس به صورت راداری است که مسیر حرکت را دائما پایش می‌کند. در صورت عبور عابر یا وسیله نقلیه از عرض مسیر، ظرف چند لحظه ابتدا هشدار می‌دهد، با اقدام به ترمز موجب موجب کاهش سرعت خودرو می‌شود و در صورت عدم واکنش راننده، خودرو را به طور کامل متوقف می‌کند تا از تصادف، جلوگیری شود.
    سیستم دیگر در مجموعه رادارهای برخورد جلو هم به هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) یا به طور اختصاری FCW مربوط می‌شود. عملکرد FCW به ترتیبی است که در صورت کاهش سرعت وسیله نقلیه جلویی، یک هشدار صوتی در خودرو به گوش می‌رسد تا راننده از احتمال خطر آگاه شده و برای ترمز گرفتن اقدام کند. بدین ترتیب، حتی در صورت غفلت راننده، فرصت مجددی وجود دارد تا از بروز تصادف جلوگیری شود.



    رادارهای برخورد جلو از نگاه آمار
    در سال 2012 پژوهشی از جانب موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (ایالات متحده)، از تاثیر ویژگی‌های خاص سیستم‌های جلوگیری از تصادف بر تعداد خسارت‌های اعلام شده حکایت داشت. یافته‌های این بررسی نشان داد که دو ویژگی این سیستم، حائز بیشترین مزایا هستند. یکی از این ویژگی‌ها مربوط به ترمز خودکار (AEB) است که در این مقاله به آن می‌پردازیم و ویژگی دیگر هم مربوط به هوشمندی چراغ‌هاست که طی مطلب دیگری تشریح خواهد شد.

    همچنین پژوهش دیگری در سال 2015 بر اساس داده‌های اروپایی و استرالیایی از تاثیر 38 درصدی سیستم AEB در کاهش در آمار تصادفات مربوط به این ناحیه خبر داد. این مطالعه نشان می‌دهد که اگر همه خودروها دارای این سیستم باشند، مجموع تصادفات تا 27 درصد کاهش می‌یابد و سالانه، جان 8000 نفر در جاده‌های اروپا، نجات می‌یابد. همچنین به گواه آمار، هزینه‌های شخص ثالث برخی بیمه‌ها در بریتانیا و ایالات متحده به دنبال تجهیز خودرو به این سیستم‌ها بین 10 تا 40 درصد کاهش یافته است.

    اما پیشرفت تکنولوژی در این زمینه نیز با افزایش بازدهی همراه شد. طی پژوهش انجام شده در آوریل 2019، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (ایالات متحده) بر اساس نرخ تصادفات گزارش شده توسط پلیس، مزایای واقعی فناوری‌های جلوگیری از تصادف، مورد بررسی قرار گرفت. هشدار برخورد از جلو (FCW) در کنار سیستم ترمز اضطراری خودکار با کاهش 56 درصدی تصادفات همراه است. در استرالیا هم مشخص شده است که AEB تصادفات گزارش شده توسط پلیس را تا 55 درصد، تصادفات از عقب را تا 40 درصد، و شوک پس از حادثه در سرنشینان وسیله نقلیه را تا 28 درصد کاهش می دهد.

    خودروسازانی نظیر کادیلاک، ب‌ام‌و، آئودی، هوندا، فورد و مرسدس-بنز در زمینه رادارهای برخورد جلو پیشتاز هستند و برند فونیکس هم که جایگاه خود را با نوآوری تثبیت کرده، در این زمینه نیز توانسته دسترسی هموطنان را به تکنولوژی رادارهای AEB و FCW فراهم کند. به گواه بررسی‌های آماری که در سایر کشورها صورت گرفته، بهره‌مندی خودرو از این رادارها می‌تواند به میزان قابل توجهی در کاهش نرخ و شدت تصادفات، موثر باشد. در همین راستا، مشتریان ایرانی نیز می‌توانند در خودروهای اف‌ایکس، تیگو8 پرو و تیگو8 پرو مکس، لذت رانندگی با این تکنولوژی را تجربه کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو