فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به ریشه ژاپنی جدیدترین SUV بازار ایران

از نیسان ترا تا Leo MX۸

عصر خودرو- نوشته: روزبه نوروزیان| هفته گذشته شرکت ایستا موتور ارس به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه کارآفرینان مایوان نخستین محصول سواری خود را که یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل شاسی مستقل است را در شهر تبریز رونمایی کرد. این خودرو در حقیقت نسخه جدیدی از شاسی‌بلند مشهور ژاپنی به نام نیسان ترا به‌حساب می‌آید که برای نخستین بار با این شمایل جدید دیده‌شده است. موتور و قوای محرکه خودرو به‌کلی تغییر کرده و چهره آن نیز بااینکه تشابهات زیادی با نمونه ژاپنی دارد ولی با تغییرات اساسی همراه بوده است. در این مطلب نگاهی به تفاوت‌ها و شباهت‌های شاسی‌بلند نام‌آشنا ژاپنی با جدیدترین SUV بازار ایران خواهیم انداخت.

از نیسان ترا تا Leo MX۸
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲:۰۰

    قوای محرکه بهبودیافته

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نیسان ترا که در سال 2018 و به‌عنوان نواده پس فایندر و پالادین به بازار معرفی شد در نسخه جهانی با 3 تیپ موتور عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها بنزینی و دو نمونه دیگر دیزلی هستند. نسخه بنزینی این موتور با کد QR25DE  یک نسخه چهار سیلندر  خطی تنفس طبیعی است که 2.5 لیتر حجم دارد و حدود 180 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، در کنار این نسخه، دو نمونه دیزلی توربو و تویئین توربو نیز با حجم‌های 2.3 و 2.5 لیتر بر روی این خودرو نصب می‌شود. این موتورها بسته به تیپ و کلاس خودرو با دو مدل گیربکس 6 سرعته دستی و 7 سرعته اتوماتیک هماهنگ می‌شوند و قدرت تولیدی را به هر چهارچرخ  این شاسی‌بلند ژاپنی منتقل می‌کنند. اما نسخه جدید این خودرو که در ایران بانام Leo MX8 رونمایی شد، تولید دانگ‌فنگ-نیسان است و برای بازار ایران با یک موتور 2 لیتری توربو بنزینی ساخت شرکت میتسوبیشی ارائه‌شده که خروجی قدرت آن حدود 230 اسب بخار است و بیش از 360 نیوتن متر نیز گشتاور تولید می‌کند.

    تغییرات سیستم انتقال قدرت در این خودرو برای بازار ایران تنها به موتور محدود نمی‌شود. گیربکس نصب‌شده بر روی این خودرو یک نمونه 8 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ZF آلمان است که با توجه به کم‌حجم‌تر شدن موتور نسبت به نسخه اصلی می‌تواند میانگین مصرف سوخت کمتری را هم برای رانندگی‌های شهری و در سیکل ترکیبی برای مصرف‌کننده رقم بزند.

     

    ابعاد یکسان با امکانات مدرن‌تر
    نسخه اصلی ترا 4882 میلی‌متر طول دارد و لئو نیز دقیقاً هم سایز ترا ساخته‌شده است. عرض و ارتفاع 1850 و 1835 میلی‌متری این خودرو نیز دقیقاً با نسخه اصلی مشابه است. اما وقتی به داخل کابین وارد می‌شوید، تغییرات اساسی را نسبت به نمونه ژاپنی مشاهده می‌کنید. به‌عنوان‌مثال، در نسخه ژاپنی طراحی‌تریم داخلی بسیار ساده و به صورت یکدست انجام‌شده ولی در لئو تریم داخلی روی داشبورد با دو طیف مختلف از پترن طرح چوب و چرم پوشیده شده است. مانیتور نسخه ژاپنی در داخل کنسول نصب‌شده و سبک طراحی آن بسیار کلاسیک است اما در MX8 مانیتور بیرون از داشبورد میانی قرار دارد  بر اساس استاندارد خودروهای جدید تا حدودی به سمت راننده متمایل است. پنل دنده و کنترل سیستم‌های الکترونیکی خودرو نیز در لئو MX8 به‌کلی نسبت به ترا تغییر داشته که ازجمله مهم‌ترین تغییرات آن علاوه بر ظاهر و رنگ کنسول میانی می‌توان به دسته‌دنده الکترونیکی در لئو اشاره کرد که در نیسان ترا به‌صورت کلاسیک و با عملگر مکانیکی کار می‌کند. نمای کلاستر هر دو خودرو تقریباً به یک سبک است و به‌صورت آنالوگ کار می‌کند که البته این زبان طراح در این کلاس خودرو بسیار پرطرفدارتر از نسخه‌های سوپرویژن و دیجیتالی به‌حساب حساب می‌آید.

    قیمت و بازار
    نیسان ترا رد بازارهای جهانی در سه تیپ مختلف عرضه می‌شود که قیمت‌های آن در حدود 40 هزار دلار است. این بدان معنی است که اگر با دلار 50 هزار تومان بخواهیم نسخه ژاپنی را به کشور وارد کنیم قیمت خام آن بدون هیچ تعرفه گمرکی و مالیات و عوارضی باید بیشتر از 2 میلیارد تومان باشد و اگر مبلغ عوارض و هزینه‌های جانبی را نیز به آن اضافه کنیم قیمت نهایی مصرف‌کننده ممکن است تا 4 میلیارد تومان هم بالا برود. این در حالی است که نسخه قدرتمندتر  آن در بازار ایران بعید از قیمتی فراتر از 2.5 میلیارد تومان داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو