فونیکسریمکسبهتام

تلاطم در بازار خودرو

عصر خودرو- روز گذشته بازار خودروی کشور پرتلاطم بود. مقایسه قیمت‌ خودروهای پرتقاضای بازار با تنها یک روز پیش از آن نشان از افزایش قیمت بسیار قابل‌توجه خودرو در بازار دارد. بین خودروهای مورد بررسی افزایش قیمت بین پنج تا حتی ۶۰ میلیون تومان تنها طی یک روز دیده می‌شود.

تلاطم در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش قابل‌توجه نرخ ارز طی روزهای گذشته مهم‌ترین علتی است که می‌توان برای رشد افسارگسیخته قیمت خودرو در روز گذشته از آن یاد کرد. بازار خودرو پیش از این نیز وفاداری خود را نسبت به نوسانات نرخ ارز به‌خوبی نشان داده بود؛ به طوری که فرازوفرودها در قیمت خودرو در بازار همیشه به طور تقریبی از همان نمودار نرخ ارز تبعیت می‌کند. طی روزهای اخیر نرخ افزایشی ارز در صدر اخباری بود که توجه عمومی را به خود جلب کرده بود؛ علاوه بر تاثیری که نرخ ارز به طور مستقیم بر کالاها دارد، موجب ایجاد یک تورم انتظاری بزرگ در بازار هم شد. در واقع به نظر می‌رسد فعالان بازار خودرو تصور نمی‌کنند که نرخ ارز به طور معناداری رو به کاهش بگذارد.

    از طرف دیگر به موجب سیاست‌های غلطی که از سالیان گذشته در حوزه خودرو اعمال شده، اکنون دیگر خودرو یک کالای سرمایه‌ای است که افراد برای حفظ ارزش پول خود به‌سراغ خرید آن می‌روند. بنابراین به‌خوبی می‌توان رد پای نوسانات نرخ ارز را در رشد قیمت خودرو مشاهده کرد.  بر این اساس پژو پارس را شاید بتوان یکی از پرطرفدارترین خودروهای بازار داخلی دانست. روز گذشته قیمت پژو پارس ELX TU5 در بازار به 740میلیون تومان رسید. این درحالی است که روز یکشنبه این خودرو 720میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، بنابراین قیمت این مدل از پژو پارس طی تنها یک روز 20میلیون تومان یا به تعبیری 7/ 2درصد افزایش را تجربه کرد.

    تارا اتوماتیک نیز رشد قیمت مشابهی را به خود دیده است. این خودرو که روز یکشنبه 970میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، دیروز به قیمت 990میلیون تومان رسید تا در مرز یک‌میلیاردی شدن بایستد و با 20میلیون تومان افزایش، رشد قیمت دودرصدی طی یک روز را ثبت کند. پژو 206 تیپ2 نیز خودروی پرطرفدار دیگر بازار است که 15میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت این خودرو دیروز در بازار 575میلیون تومان بود. این درحالی است که همین خودرو روز یکشنبه 560میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، بنابراین رشد نرخ این خودرو نیز در فاصله مورد بررسی 7/ 2درصد بود است.

    دیگر محصول ایران‌خودرو و هم‌خانواده این خودرو یعنی پژو 207 که این روزها بسیار هم پرحاشیه بوده نیز با رشد قیمت مواجه بوده است. پژو 207 اتوماتیک دیروز در بازار 940میلیون تومان قیمت‌گذاری شد، این درحالی است که روز پیش از آن بهای این خودرو 920میلیون تومان بوده است که حاکی از رشد قیمتی 20میلیون تومانی و 1/ 2درصدی است. برخی از مدل‌های پژو 207 نیز از مرز یک میلیارد تومان رد شده‌اند؛ برای مثل پژو 207 پانوراما اتوماتیک TU5P روز گذشته به یک‌میلیارد و 100میلیون تومان رسید.

    در این بین اما عجیب‌ترین و بیشترین رشد قیمت مربوط به شاهین است. این خودرو که روز یکشنبه 590میلیون تومان بها داشت، با گذشت تنها یک روز قیمت آن به 650میلیون تومان رسید تا رکورد افزایش قیمت 60میلیون تومانی و 1/ 10درصدی را از آن خود کند. راناپلاس نیز از قافله جا نمانده و رشد نرخ 50‌میلیون تومانی داشته و از 515میلیون تومان به 565میلیون تومان رسید تا رشد قیمتی 7/ 9درصدی داشته باشد. سمند اما با رسیدن به 540میلیون تومان از 535میلیون تومان کمترین رشد قیمت را بین خودروهای مورد بررسی داشت که تنها پنج میلیون تومان بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو