فونیکسریمکسبهتام

بررسی گزینه پرطرفدار اسپرت و تهاجمی مدیران خودرو در بازار

ملاقات پرشتاب با فونیکس FX

عصر خودرو- در بازار خودرو ایران هر خودرو یکی از "ترین"ها را در اختیار دارد؛ یک خودرو بزرگترین، یکی گران ترین و یکی کم مصرف ترین خودرو بازار است اما بدون شکل پرشتاب ترین خودرو صفر کیلومتر بازار فونیکس FX در تیپ پریمیوم است که امکان ازمایش فنی آن در شهر، اتوبان و جاده برای حدود یک هفته و حدود ۳۰۰ کیلومتر فراهم شد تا زیر و بم آن را به چالش بکشیم و مشروح آن را در قالب این مطلب ارائه کنیم.

ملاقات پرشتاب با فونیکس FX
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴:۰۰
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • ملاقات پرشتاب با فونیکس FX
  • 1

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، وقتی با طراحی اسپرت این کراس اوور 4.4 متری روبرو می شوید در نگاه نخست به عنوان یک ایرانی که سال ها از واردات بازمانده اید باید کمی زمان بگذارید تا با کلیات چهره مدرن آن که از سوی شرکت مادر با عنوان "هنر در حرکت" معرفی می شود آشنا شوید. طراحان خودرو دوست دارند، سقف آن را عضو سوار بر خودرو معرفی کنند که با شیبی ملایم هم به کوچه-مانند شدن ظاهری خودرو و هم به اسپرت شدنش کمک می کند. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگ با آسمان پرستاره محصولات فونیکس در کنار چراغ های LED باریک روشنایی در روی با طرح T مانند جلب توجه می کند و چراغ های اصلی در طرفین سپر وظیفه روشنایی هوشمند مسیر با امکان تنظیم الکتریکی از داخل کابین را بر عهده دارند. در نمای عقب، چراغ های LED متثل با نوار های باریک عمودی به محض باز شدن درب ها به ترتیب روشن می شوند تا روحیه در حرکت طراحی این کراس اوور را به رخ بکشند  در نهایت برای نمایش قدرت 197 اسب بخاری، دو خروجی کرومی اگزوز در پایین سپر تعبیه شده که البته خروجی های اصلی برای عدم اثرگذاری روی جلوه مرتب ظاهری آن ها به جهت های دیگری هدف گیری شده اند. همچنین در جای جای بدنه تزئینات قرمز به چشم می خورد و حتی رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی این خودرو نیز دو رنگ هستند که یک رنگ آن قرمز است و کالیپرهای ترمز نیز به رنگ قرمز درآمده اند تا همه چیز در ظاهر شما را برای رویارویی با یک خودرو پرشتاب و اسپرت آماده کند.

فونیکس FX به نوعی نسخه 5 سرنشینه فونیکس تیگو8 پرو است که از همان امکانات رفاهی و ایمنی و قوای محرکه بهره می برد و شخصیتی اسپرت تر دارد. این خودرو در ابتدا با نسخه اکسلنت به بازار معرفی شد. این نسخه به پیشرانه 1.5 لیتری توربو MPi مانند تیگو7 پرو مجهز بود که حداکثر توانش به 156 اسب بخار و حداکثر گشتاورش به 240 نیوتون متر می رسید که از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به محور جلو منتقل می شد و سیستم تعلیق عقب آن از نوع میله پیچشی نیمه مستقل بود و حالت رانندگی نرمال نیز برای آن تعریف نشده بود. سپس نسخه اصلی و نهایی این خودرو یعنی پریمیوم به بازار معرفی شد که جز تفاوت های گفته شده، فرق خاصی با مدل اکسلنت نداشت مگر در بخش قوای محرکه. در قلب نسخه پریمیوم که نسخه مورد آزمایش ما نیز بود، پیشرانه 1.6 لیتری توربو GDi با حدکثر توان 197 اسب بخار قرار دارد که حداکثر گشتاورش به 290 نیوتون متر می رسد و این توان از طریق یک گیربکس 7 سرعته تر مانند تیگو8 پرو به محور جلو منتقل می شود و بر اساس آزمایش های ما در زمانی حدود 7 تا 7.5 ثانیه می تواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که با این حساب به پرشتاب ترین خودرو صفرکیلومتر بازار ایران بدل می شود.

برای ورود به کابین حتی لمس سیستم Keyless دستگیره ها نیز ضروری نیست چرا که به در دست داشتن کلید خودرو در ها باز می شوند و می‌توانید وارد کابین شوید. صندلی ها طراحی اسپرت یکپارچه دارند و بر اساس فرم بدن به خوبی طراحی شده اند. کیفیت متریال داخل کابین به خوبی تیگو8 پرو نیست اما باز هم در مقایسه با رقبایش حس بهتری القا می کند. دو نمایشگر 10.25 اینچی یکی در پشت فرمان و یکی به عننوان مولتی مدیا، مدیریت همه چیز را در اختیار شما قرار می دهد و سیستم تهویه مطبوع دوگانه در کنار 8 بلندگو از برند معتبر Sony مکمل تجهیزات اصلی داخل کابین این خودرو است. تعویض دنده از طریق یک اهرم خلبانی صورت می گیرد که در کنار آن کلید ترمز پارک برقی و اتوهلد قرار دارد و با این شناخت از داخل کابین FX شما آماده سواری با این خوشتیپ پرشتاب خواهید بود.

فونیکس FX در نسخه مورد آزمایش ما یعنی پریمیوم، به سیستم تعلیق مولتی لینک مستقل در عقب مجهز شده و البته وزنش در مجموع با افزایش 60 کیلوگرمی نسبت به نسخه اکسلنت به 1444 کیلوگرم رسیده که حدود 100 کیلوگرم سبکتر از تیگو8 پرو است. برای شروع رانندگی، وضعیت خودرو را در حالت اسپرت قرار دادیم و با تعویض اهرم دنده به D حرکت را با فشردن پدال گاز آغاز کردیم. شتابگیری از دور 1750 با ورود توربو به مدار شکلی متفاوت به خود میگیرد به گونه ای که حتی در حالت Sport فرمان که از روی مانیتور میانی انتخاب کرده بودیم نیز نیاز به کنترل فرمان برای رام کردن این اسب سرکش احساس می شود. در نهایت پس از شتابگیری‌های متعدد موفق به ثبت شتاب 7.1 ثانیه شدیم که نزدیک ترین عدد به شتاب رسمی این خودرو است.

تنظیمات فرمان این خودرو در دو حالت Comfort یا Sport امکان پذیر است که البته گزینه ای برای انتخاب وضعیت فرمان با توجه به Mode رانندگی نیز امکان پذیر است. تعلیق خودرو واکنش های سفت و ضربه ای دیگر کراس اوورها را دارد اما در مانور و تغییر مسیر های سریع به خوبی خودرو را کنترل می کن و حتی در حالت خاموشی ESP با سیستم کنترل الکترونیکی پایدرای نیز، تمایل زیادی به بیش فرمانی یا کم فرمانی شاهده نشد هر چند اگر خودرو در سخت ترین شرایط نیز قرار بگیرد، کمی کم‌فرمانی یا تمایل به انحراف روی محور جلوی این کراس اوور حس می شود اما به طور کلی عرض خوب تایرها و همچنین عرض 1830 میلیمتری خودرو و ارتفاع کمتر آن در مقایسه با دیگر کراس اوور ها باعث می شود با دینامیک اسپرت و پایداری روبرو باشید.

مهمترین بخش هویتی FX پس از گذر از توانمندی های متعدد فنی آن، از طریق دو رادار در پایین سپر و پشت آینه میانی فراهم می شد. در پشت آینه میانی، یک دوربین ثبت وقایع قرار دارد که امکان خواندن تابلوهای جاده و تشخیص تمام وسایل نقلیه پیش رو را فراهم می کند که این اطلاعات در نمایشگر پشت فرمان دائما به شما به صورت لحظه ای نمایش داده می‌شود و رادار زیر سپر، امکان ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیق پذیر، هشدار حرکت بین خطوط و حفظ خودرو بین خطوط و .. .را فراهم می کند. همچنین به واسطه امکان تنظیم سرعت کروز کنترل تطبیق پذیر روی هر عددی در کنار سیستم Intelligent Avoidance و امکان حفظ خودرو بین خطوط و سیستم TJA یا کمکی حرکت در شرایط ترافیکی، شرایط رانندگی خودکار سطح 2.5 با این خودرو فراهم می شود که البته به صورت تمام وقت امکان پذیر نیست و در بسیاری موقع شما باید با در دست گرفتن فرمان بخشی از کار را بر عهده بگیرید. مهمترین تفاوت در سیستم های تکنولوژی هوشمند این خودرو و تیگو8 پرو، سیستم خودداری هوشمند است که در صورت نزدیک شدن خودرویی از لاین های جانبی به خودرو شما، مسیر خودرو را اصلاح می کند تا از هر گونه برخوردی جلوگیری کند. فونیکس FX با این اپشن و سیستم ترمز هوشمند خودکار و 6 کیسه هوا خیال شما را از رانندگی ایمن راحت می کند و مهمتر از آن این خودرو در زمره معدود چینی هایی است که موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر EuroNCAP نیز شده که اعتبار ایمنی آن را در مقایسه با همه رقبایش در بازار ایران به بالاترین سطح می رساند.

فونیکس FX در بازه قیمتی 1.5 تا 1.7 میلیارد تومان عرضه می شود و قیمتش در بازار تا حدود یک میلیارد تومان فزایش داشته که نشان دهنده استقبال گسترده از توانمندی ها و تفاوت های این خودرو در مقایسه با رقبا است. FX ایمن ترین و پرشتاب ترین خودرو در کلاس خودش به حساب می آید که به نظر می رسد حالاحالاها رقیب درخوری برای رقابت نداشته باشد و در عمده تست ها به خوبی سربلند بیرون آمده است.

نوشته: امیرحسین برخورداری
عکس: اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو