فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به قوای محرکه گزینه های وارداتی چانگان به ایران

قلب های پُرگشتاور خوشتیپ‌های چانگان

عصر خودرو- بدون شک نگاه عموم به خودروهای چینی مونتاژی در شور در زمینه قوای محرکه چندان مثبت نیست. بخش عمده خودروهای چینی مونتاژی در ایران از پیشرانه هایی نسبتا مشابه بر پایه میتسوبیشی و گیربکس های نسبتا اقتصادی CVT یا ATهای معمولی بهره می برند و همین مساله باعث شده تا وقتی خودرویی جدید از چین برای بازار ایران انتخاب می شود ناخودآگاه مشخصاتی مشابه دیگر رقبای آن را تصور کنیم اما این مساله برای وارداتی های چانگان متفاوت است.

قلب های پُرگشتاور خوشتیپ‌های چانگان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، محصولات چانگان با تنوع دو پیشرانه 1.4 لیتری توربو و 1.5لیتری توربو از سری Blue قرار است وارد بازار کشور شوند که میزان گشتاور تولیدی آن ها از پیشرانه های مشابه هموطنانشان به مراتب بالاتر ست و در نتیجه کشش و شتاب بهتری را رقم می زند و دوام این پیشرانه ها به دلیل عدم طراحی مشابه پیشرانه های سری-سازی شده میتسوبیشی نیز همواره زبان زد بوده و حتی نسخه های ابتدایی آن روی خودرو مونتاژی چانگان CS35 سایپا هنوز هم گواهی بر این کیفیت به شمار می رود.

    پیش از هر چیز باید بدانید که دولت چین طی 25 سال تحقیق و توسعه برای بومی سازی کامل صنعت خودرو و تعریف بیش از 700 پروژه برای ارتقاء صنعت بومی خودرو، بخش توسعه پیشرانه را روی دوش چانگان گذاشت و این خودروساز با 6 سال تحقیق و توسعه در مرکز ویژه اختصاصی این شرکت در انگلستان موفق به توسعه پیشرانه 2 لیتری توربو GDi سری Blue Whale شد و سپس بر پایه این یافته، خانواده پیشرانه های Blue Core با حجم 1 تا 1.8 لیتر در دستور کار قرار گرفتند که حدود 92 درصد قطعات بین آن ها مشترک بود و چانگان برای توسعه این پیشرانه بیش از 98 اختراع را به ثبت رساند. حال پیشرانه های سری Blue خانواده چانگان در حجم های 1.4 و 1.5 لیتری بیشترین استفاده را دارند و در سه محصول وارداتی چانگان توسط سایپا یعنی CS35پلاس، CS55پلاس و UNI-T نیز شاهد استفاده از این پیشرانه ها هستیم. همچنین پیشرانه BlueCore 1.5 لیتری چانگان در دسامبر 2020 با 259 ساعت و 46 دقیقه و 45 ثانیه کار مداوم روی دور موتور 5500 و حداکثر سرعت، رکورد بیشترین زمان دوام پیشرانه گینس را شکست و همواره در بین ده پیشرانه برتر سال چین انتخاب می شود. این رکورد از 16 تا 25 دسامبر در قالب یک لایو اینترنتی به صورت مستقیم برای سراسر جهان مخابره شد.
    دو مدل CS55پلاس و UNI-T به پیشرانه 1.5 لیتری توربو GDi سری Bluecore مجهز شده اند. حداکثر توان این پیشرانه به 177 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 300 نیوتون متر می رسد که از طریق ی گیربکس 7 سرعته دو کلاچه DCTتر به محور جلو منتقل می شود. در گام نخست عمده خودروهای هم کلا این دو کراس اوور در بازار ایران از پیشرانه های متفاوتی بهره می برند که عمدتا بر پایه پیشرانه های تولیدی میتسوبیشی در چین توسعه پیدا کرده و در نسخه های توربو MPi حداکثر توانی حدود 150 تا 160 اسب بخار دارند و در نسخه های توربو GDi حداکثر توان آن ها از 185 ا 200 اسب بخار متغیر است. با این حساب چانگان در نسخه 1.5 لیتری توربو GDi Bluecore در میانه قدرتی کراس اوور ها ایستاده اما نکته جالب آنجاست که حداکثر گشتاور 300 نیوتون متری پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو حدود 15 اسب بخار از چینی های مجهز به موتور میتسوبیشی با قدرت حدود 200 اسب بخار بیشتر است. حتی تیگو8 پرو که به پیشرانه 1.6 لیتری TGDi اکتکو مجهز شده نیز 10 نیوتون متر گشتاور کمتری از چانگان CS55پلاس و UNI-T دارد. همچنین پیشرانه های سری BlueCore چانگان به گونه ای طراحی شده اند که لرزش به مراتب کمتری در مقایسه با دیگر پیشرانه های مشابه دارند و حدود 10 تکنولوژی برای کاهش صدای آن ها نیز به صورت اختراع ثبت شده که در هنگام رانندگی آن را به خوبی لمس خواهید کرد. همچنین هوای ورودی به پیشرانه سری BlueCore با روش Water cooled خنک کاری می شود که در دیگر پیشرانه های محصولات این کلاس به چشم نمی خورد و طبیعتا سیستم هزینه بری است که باز هم پیشرانه محصولات چانگان را از رقبا متمایز می کند.

    چانگان CS55پلاس که قرار است روبروی ام وی ام X55پرو و تیگارد X35 قرار بگیرد به پیشرانه 1.4 لیتری سری BlueCore با سیستم توربو مجهز شده است. Cs35پلاس از پیشرانه 1.4 لیتری توربو با حداکثر توان 158 اسب بخار و حداکثر گشتاور 260 نیوتون متر بهره می برد که از طریق یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به محور جلو منتقل می شود. پیشرانه های اختصاصی چانگان معمولا با گشتاور بالا شناخته می شوند و همین موضوع موجب برتری فنی CS35 Plus نسبت به هر دو رقیب می شود به گونه که X55 Pro با پیشرانه 1.5 لیتری توربو قدرتی مشابه چانگان دارد اما گشتاورش 30 نیوتون متر کمتر است و تیگارد X35 نیز هم 10 اسب بخار قدرت و هم 50 نیوتون متر گشتاور کمتری از چانگان دارد.مزیت دیگر چانگان گیربکس 7 سرعته دو کلاچه این خودرو در مقابل گیربکس CVTدر هر دو رقیبش است که محبوبیت بیشتری برای مشتریان بازار دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو