فونیکسریمکسبهتام

چشم‌انداز صنعت خودرو تا پایان ۲۰۲۳

عصر خودرو- طی سال‌های گذشته فروش جهانی خودرو به شدت تحت‌تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفت؛ به اعتماد بازار لطمه وارد شد و خریداران محتاط ماندند. با این ‌حال، حتی در زمانی که محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری رفع شد، تغییر محسوسی در رفتار مصرف‌کنندگان به وجود نیامد.

چشم‌انداز صنعت خودرو تا پایان ۲۰۲۳
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  پس از فروکش کردن موج همه‌گیری، در نهایت فروش خودروهای سواری از 2021 شروع به افزایش کرد و در 2022 سرعت گرفت و به رشد سالانه 5/ 3درصدی دست یافت. خودروهای برقی و هیبریدی پیشران رشد صنعت در این سال بوده‌اند. طبق آخرین تحقیقات موسسه ارنست اند یانگ (EY)، انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی بازار را قبضه کند و با رشدی حدود 48درصد در 2022 به 4/ 9میلیون دستگاه در سراسر جهان برسد. به ‌نظر می‌رسد بار دیگر خودروهای برقی و هیبریدی نیروی پیشران بازار خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود این بخش در 2023 نسبت به سال قبل 29درصد رشد کند و به 1/ 12میلیون دستگاه در سراسر جهان برسد. با این حال، خطر رکود قریب‌الوقوع و ادامه‌دار بودن مشکلات زنجیره تامین می‌تواند بر بازار خودروهای شخصی سایه افکند.

    چالش‌های مسیر بهبودی
    با وجود رفع عمومی محدودیت‌های کرونایی، کماکان راه‌حل‌هایی برای کنترل اختلالات زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری و رویکردهای جدید برای مقابله با تنگناهای بدتر، که در پس درگیری‌ها در اوکراین تشدید شده است، مورد نیاز است. خودروسازان به طور فزاینده‌ای به مدل‌های توسعه تجاری برای محافظت از کسب‌وکار خود در برابر اختلالات بیشتر در زنجیره تامین، روی آورده‌اند. این امر به ویژه در زنجیره ارزش باتری، با تخصیص منابع برای تولید باتری در داخل به جای واردات سلول‌های انرژی از تامین‌کننده‌های کلاسیک محسوس است. بحران انرژی به طور قابل‌توجهی، به حاشیه سود خودروسازان ضربه زده است. پیش‌بینی می‌شود آسیب‌های احتمالی تا 2023 ادامه خواهند داشت و انتظار می‌رود بسیاری از خودروسازان هزینه‌ها را به زمین مشتریان منتقل کنند.

    نتایج تحقیقات EY نشان می‌دهد موانع زنجیره تامین به آرامی برطرف خواهد گشت و به این صورت ظرفیت تولید خودرو را افزایش خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود بازار خودروهای سواری آمریکا در 2023 حدود 10 تا 12درصد رشد کند و مجموع فروش آن به بیش از 5/ 14میلیون دستگاه برسد. با این حال، مسائل کلان اقتصادی و عدم‌قطعیت‌های ژئوپلیتیکی تحقق رشد پیش‌بینی‌شده را دشوار خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی شده است خودروهای برقی با رشد 61درصدی، به فروش حدود 5/ 1میلیون دستگاه برسند. انتظار می‌رود سهم بازار خودروهای برقی به 10درصد برسد، در حالی که این رقم در 2022 حدود  7درصد بوده است. همچنین براساس پیش‌بینی‌ها، بازار خودروهای سواری اروپا در طول 2023 با فروش کلی بیش از 13میلیون دستگاه، رشدی دورقمی را تجربه خواهد کرد.

    همچنین انتظار می‌رود عرضه خودروهای برقی بیش از 50درصد رشد را تجربه کند و حدود 8/ 2میلیون دستگاه فروش داشته باشند. برآورد می‌شود سهم خودروهای برقی از بازار اروپا به 22درصد برسد، درحالی‌که در 2022 این رقم 16 درصد بوده است. با وجود خبرهای امیدوارکننده در سرتاسر صنعت جهانی،‌ چین ستاره عرصه خودروهای برقی باقی مانده است. هرچند انتظار می‌رود روند فروش در 2023 ثابت باشد، با این حال برآورد فروش 26‌میلیونی که نزدیک به 2/ 6میلیون دستگاه آن خودروهای برقی است، بیشتر از کافی به‌ نظر می‌رسد. انتظار می‌رود سهم بازار خودروهای برقی در چین به 23درصد برسد، درحالی‌که این نسبت در 2022 حدود 19درصد بوده است. بااین‌حال خطر شیوع دوباره کرونا و سابقه دولت چین در محدودیت‌های سختگیرانه، ممکن است در کمین شکوفایی این صنعت بوده و می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

    پیشتازی خودروهای برقی
    در‌‌حالی‌که صنعت خودرو با چالش‌های متعددی مواجه است، خودروهای برقی با استقبال روزافزون جهانی مواجه هستند. طبق شاخص انتخاب مصرف‌کننده (MCI) که موسسه EY ارائه می‌دهد، 52درصد از خریداران بالقوه خودرو در سراسر جهان به خودروهای برقی و هیبریدی علاقه نشان می‌دهند. اولویت‌دهی به خودروهای برقی افزایش سه‌برابری داشته است، به طوری که میزان علاقه مردم به خرید خودروی برقی از 7درصد در 2020 به 20درصد در 2022 رسیده است. اکنون انتظار می‌رود حرکت به سمت خودروهای برقی در 2023، به‌دلیل فشارهای قانونی همراه با جدول‌های زمانی دقیق و هدفگذاری برای ممنوعیت برخی از انواع خودروهای با موتور درون‌سوز، شتاب بیشتری بگیرد. همچنین خودروهای برقی مدرن درحال تبدیل شدن به قسمت جدیدی از فناوری‌های پیشرفته هستند. آنها همچون گوشی‌های هوشمند، با ویژگی‌هایی که برای مصرف‌کنندگان جوان‌تر جذاب است، پر شده‌اند. در نتیجه این روند پرطرفدار، خودروسازان در حال تسریع برنامه‌های خود برای استقرار فناوری‌هایی از جمله سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده، برای جذب رانندگان جوان هستند.

    پایان خودروهای موتور درون‌سوز؟
    برای تسریع حرکت به سمت تحقق رویاهای سبز، خودروسازان باید تعادلی میان بهینه‌سازی کسب‌وکار امروز و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای خودروهای فردا برقرار کنند. مرحله گذار به سمت خودروهای سبز آغاز شده است و اکنون 80درصد از گردانندگان کلیدی خودرو قصد دارند تا 2035 تولید خودروهای با موتور درون‌سوز را متوقف کنند. در صورت تحقق این هدف، گسترش سریع هوای پاک یا مناطق کمتر آلوده نیز به واقعیت نزدیک‌تر خواهند شد. همچنین نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد بازیافت باتری وجود دارد، به طوری‌که در اتحادیه اروپا برای حصول اطمینان از تسهیل برقراری زیرساخت‌های مناسب داخلی، اقداماتی صورت گرفته است. بنابراین انتظار می‌رود خودروسازان فعالیت خود را بر عملیات پایدار، از جمله پردازش پایان عمر وسایل نقلیه، مانند باتری‌های خودروهای برقی، تامین پایدار قطعات و افزایش استفاده از مواد قابل بازیافت در طراحی، متمرکز کنند.

    بدیهی است که 2023 سال تغییرات اساسی در صنعت خودرو خواهد بود. خودرو از نقطه‌نظر قدیمی «جعبه روی چرخ» بسیار فاصله گرفته است و در مرحله گذار به فناوری‌های جدید هوشمند قرار گرفته است. تغییر به سمت خودروهای برقی به سرعت درحال رسیدن به نقطه عطف است و تقاضا برای خودروهای جدید، حرکت به سمت حمل‌ونقل شخصی سبزتر را تسریع خواهد کرد. دستیابی به اهداف بلندپروازانه در حضور خطرهای عدم‌قطعیت زنجیره تامین و بحران انرژی کار سختی خواهد بود، اما زمانی که تقاضای مصرف‌کننده وجود دارد، مسیری برای عبور نیز ساخته خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو