فونیکسریمکسبهتام

معرفی اسپورتیج، سیلتوس و سونت

نگاهی به بلندقامتان وارداتی کیا

عصر خودرو- کیاموتورز کره جنوبی تا پیش از این با کراس اوورها و شاسی بلند هایی مانند سرونتو، موهاوی و اسپورتیج در بازار ایران شناخته می شد اما در فاز جدید واردات توسط کوشا خودرو، مدل های جدیدی مانند سونت و سلتوس نیز به سبد محصولات این واردکننده اضافه شده اند که در کنار اسپورتیج مثلث کراس اوورهای واردتی کیا را به دلیل محدودیت ۲۰ هزار یورویی قیمت تشکیل خواهند داد.

نگاهی به بلندقامتان وارداتی کیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب نگاهی اجمالی به خانواده کراس اوورهای واردتی کیا به ایران خواهیم داشت تا با بلندقامتان این برند کره ای برای بازار ایران آشنا شویم.

    کیا سونت:

    دوران کراس اوور های فول سایز با شاسی مستقل، مدت هاست که به سرآمده و کراس اوورهای شهری کوچک با اقبال بیشتری مواج می شوند. سونت کوچکترین کراس اووری است که قرار است توسط کوشاخودرو با برند کیا روانه بازار ایران شود. این خودرو به صورت تخصصی برای اولین بار در سال 2020 برای عرضه در بازار هند طراحی شده اما هم اکنون در بازار کشورهای خاورمیانه، آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین و شرق آسیا نیز عرضه می شود. این خودرو از نظر ابعاد مشابه هیوندای ونیو است و یک کلاس پایینتر از برادرش یعنی سلتوس قرار می گیرد.

    کوشا خودرو اقدام به واردات و نمایش تیپ متوسط این کراس اوور کرده که به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان 113 اسب بخار مجهز شده و حداکثر گشتاور آن حدود 144 نیوتون متر است و با وزن خالص حدود 1.25 تن، شتاب آن به 12.5 ثنیه با همراهی گیربکس CVT هوشمند کیا یا IVT می رسد. پیشرانه تمام آلومینیومی سری SmartStream برای نخستین بار توسط هیوندای روی نسل سوم هیوندای i30 معرفی شد. این سری پیشرانه در مقایسه با سری Gamma، قدرتی نسبتا مشابه تولید می کند اما بازه گشتاور آن حدودا 20درصدبالاتر از نمونه مشابه سری Gamma است.

    در بین گزینه های وارداتی کوشاخودرو، سونت از این سری پیشرانه با حجم دقیق 1497 سی‌سی بهره می برد که به صورت تنفس طبیعی حداکثر توان آن به 113 اسب بخار روی دور موتور 6300 و حداکثر گشتاور آن به 144 نیوتون متر روی دور موتور 4500 می رسد. این پیشرانه با کد G4FL برگرفته از سری پیشرانه Gamma و بهبود یافته این خانواده است که توسط هیوندای در مدل های اکسنت، کرتا، النترا و استارگیزر مورد استفاده قرار می گیرد و در کیا K3، سونت و سلتوس نیز نصب شده است. این پیشرنه 16 سوپاپ از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ های دوگانه یا Dual CVVT بهره می برد.

    تکنولوژی IVT هیوندای-کیا در مقایسه با CVTهای معمول، سرعت تعویض ضرایب بهتری را ارائه می کنند و تعویض ضرایب به صورت نرم تری صورت می گیرد. برای مثال روی یکی از محصولات این دو خودروساز، این گیربکس با قابلیت تعویض مصنوعی 8 سرعته از هدررفت حدود 8درصدی قدرت برای انتقال به محور جلو در مقایسه با گیربکس معمولی AT جلوگیری می کند و مصرف سوخت تا حدود 4درصد کاهش می یابد. همچنین نمودارهای عملکردی این گیربکس در مقایسه با گیربکسهای معمول اتوماتیک، سرعت بیشتر تعویض ضرایب را نشان می دهد که معادل هیجان بیشتر برای رانندگی و شتابگیری بخصوص در مواقع نیاز برای سبقت گیری یا مانورها است.

    مهمترین تمایز IVT در مقایسه با گیربکس های ضریب متغیر CVT ، استفاده از کمربند زنجیری به جای کمربند فلزی برای انتقال قدرت و تغییر ضرایب است . این کمربند که شفت موتور را به شف محرک متصل می کند، با تغییر هویت متریال و نوع عملکرد، بازدهی بهینه تر و بهتری را ارائه می کند. سونت به‌واسطه استفاده از گیربکس IVT، مصرف سوختی حدود 5.7 لیتر در صد کیلومتر دارد. از جمله امکانات سونت در تیپ متوسط می توان به سانروف، نمایشگر 8 اینچی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل الکترونیکی پایداری ESP، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی و ... اشاره کرد.

    کیا سلتوس:

    کیا سلتوس در سبد محصولات کیا بالاتر از مدل های سول، سونت و استونیک و پایینتر از اسپورتیج قرار می گیرد. نسخه فهومی این خودرو برای اولین بار در سال 2018 به نمایش درامد و در سال 2019 نمونه نهای آن در نمایشگاه خودرو سئول رونمایی شد. این خودرو در بازارهای مهمی نظیر امریکا، کانادا و مکزیک نیز عرضه شده و تنها در بازار اروپا قرر است نسخه کراس هاچ بک Cee’d به عنوان جایگزین این خودرو عرضه شود.

    بزرگترین کراس اوور وارداتی کیا در محموله نخست، سلتوس بود که یک کلاس پایینتر از کیا اسپورتیج قرار می گیرد. طول سلتوس به حدود 4.3 متر می رسد و از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان 132 اسب بخار و حداکثر گشتاور 157 نیوتون متر بهره می برد که از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT به محور جلو منتقل می شود. این کراس اوور 1.2 تنی با این مشخصا تفنی، شتابی حدود 11.5 ثانیه رابه ثبت می رساند و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 6 لیتر اعلام شده است. پیشرانه 1.6 لیتری سری GAMMA II هیوندای-کیا با حجم دقیق 1591 سی‌سی قرار است توان‌بخش کراس اوور سلتوس در بازار ایران باشد که در بین 4 نمونه وارداتی کوشاخودرو تاکنون، قوی ترین پیشرانه در بین گزینه های وارداتی نیز به حساب می آید. حداکثر توان این پیشرانه بر اساس اعلام کوشا خودرو 132 اسب بخار روی دور موتور 6000 است و حداکثر گشتاور آن نیز روی دور موتور 4850 به 157 نیوتون متر می رسد. این پیشرانه نیز مانند نسل دوم سری Kappa از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ دوگانه Dual CVVT و منیفولد هوای ورودی متغیر و طرز کار آن (VIS) بهره می برد.

    هیوندای از این پیشرانه هم اکنون در مدل های اکسنت، کرتا، النترا، HB20، i30 و ونیو استفاده می کند. کیا نیز از این پیشرانه در هاچ بک Cee’d، سراتو، ریو و سول در کنار سلتوس از این پیشرانه با سیستم تزریق سوخت چند نقطه ای MPi استفاده کرده است. سلتوس در نسخه متوسط توسط کوشاخودرو در شوروم مرکزی به نمایش گذاشته که از رینگ های آلومینیومی 16 اینچی به همراه امکاناتی نظیر ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر 8 اینچی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، کنترل فشار با دتایرها TPMS، تهویه دیجیتال، دو کیسه هوا و ... بهره می برد. از جمله خودروهای مشابه سلتوس با برند هیوندای می توان به کراس اوور کرتا اشاره کرد.

    کیا اسپورتیج:

    اسپورتیج بدون شک محبوب ترین مدل در بین سبد وارداتی های شرکت کوشاخودرو از برند کیا کره جنوبی است. در ابتدای انتشار اخبار مربوط به پذیرش خودروهای وارداتی در بورس کالا، خبر پذیرش 500 دستگاه از این خودرو برای عرضه در بورس کالا منتشر شد که در زمره پیرتیراژترین های وارداتی کیا قرار می گیرد.

    مدلی که کوشا خودرو برای واردات اسپورتیج در نظر گرفته نسخه 2023 این خودرو از نسل پنجم با کد NQ5 است که تقریبا هیچ شباهتی در ظاهر به نسل های قبلی ندارد. در نمای جلو، چراغ های بومرنگی شکل این خودرو هویتی متفاوت را رقم زده اند و ابعاد کلی خودرو نسبت به نسل قبل در همه بخش‌ها افزایشی حدود یک تا 4 سانتیمتر داشته است. در نمای جلو، جلوپنجره عریض تا زیر چراغ ها ادامه پیدا کرده و همین موضوع به عریض‌تر جلوه دادن کابین این خودرو کمک بسزایی کرده است. طراحی جانبی خودرو خطوطی ساده و به دور از خطوط شکسته متعدد است و در نمای عقب نیز چراغ های پیوسته بار دیگر تلاش در پیروی خط فکری طراحان در دماغه خودرو دارد.کیا اسپورتیج در کشورهای حاشیه خلیج فارس با دو پیشرانه 2لیتری یا 1.6لیتری توربو GDi عرضه می‌شود. پیشرانه 2لیتری تنفس طبیعی این خودرو قدرتی 155 اسب بخاری و حداکثر گشتاور 192 نیوتون متری دارد که در نسخه پایه این قدرت از طریق یک گیربکس 6سرعته اتوماتیک AT به محور جلو منتقل می شود و نسخه AWD آن نیز قابل سفارش است. نسخه مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری توربو نیز حداکثر توانش به 177 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن 265 نیوتون متر است که از طریق یک گیربکس 7سرعته دوکلاچه به هر 4 چرخ منتقل می شود.

    شتاب این خودرو در نسخه 2لیتری حدود 11 ثانیه و در نسخه 1.6 لیتری TGDi به حدود 8.8 ثانیه می رسد. با توجه به قیمت نسبتا بالای نسخه‌های دو دیفرانسیل و 1.6 لیتری توربو این خودرو به نظر می رسد ورود مدل 2 لیتری تنفس طبیعی تک دیفرانسیل به بازار ایران محتمل تر از دیگر گزینه ها باشد.در داخل کابین اسپورتیج سبک طراحی به طور کلی متحول شده و این موضوع از نمایشگر یکپارچه پشت فرمان تا میانه کابین و دریچه های جدید سیستم تهویه کاملا مشخص است.

    فهرست گسترده از امکانات اسپورتیج اعلام شده است که شامل مواردی همچون رادار نقطه کور، اهرم دایره ای تعویض دنده، سنسور نور و باران، اتوهلد، هشدار برخورد از جلو، هشدار حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیق پذیر، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک دوکاناله، پدل شیفتر، شارژر وایرلس و ... می شود اما مشخص نیست در نهایت اسپورتیج های وارداتی به چه سطحی از این امکانات مجهز خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو