فونیکسریمکسبهتام

تاثیر کاهش تولید نفت اوپک پلاس روی قیمت بنزین

عصر خودرو- تاثیر اقدام غیرمنتظره اوپک و متحدانش برای کاهش تولید نفت، به زودی در پمپ بنزین‌های آمریکا احساس خواهد شد.

تاثیر کاهش تولید نفت اوپک پلاس روی قیمت بنزین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، گروه اوپک پلاس یکشنبه هفته جاری اعلام کرد تولید خود را از ماه مه تا پایان سال 2023، به میزان 1.16 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. این خبر باعث جهش بهای معاملات نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت شد که روز دوشنبه حدود شش درصد افزایش پیدا کردند.

    اعلام کاهش تولید همچنین تاثیر فوری بر بهای معاملات بنزین داشت که بسیار سریع‌تر از افزایش قیمت نفت خام به رانندگان آمریکایی منتقل خواهد شد. شاخص RBOB که شاخص قیمت اصلی عمده فروشی بنزین به شمار می‌رود، حدود هشت سنت در هر گالن معادل سه درصد در معاملات صبح سه شنبه افزایش یافت.

    تام کلوزا، رئیس جهانی تحلیل انرژی شرکت OPIS که قیمت گاز را برای "انجمن اتومبیل آمریکا" (AAA) رصد می‌کند، در این باره گفت: تصور می‌کنم اوپک، هیولای تورم را دوباره بیدار کرده است. کاخ سفید باید شوکه و عصبانی شود. این اقدام مطمئنا محاسبات را برای مدتی تغییر خواهد داد. او گفت: ما به قیمت پنج دلار هر گالن بنزین بر نمی‌گردیم. تصور نمی‌کنم حتی به قیمت چهار دلار هم برسیم اما تا پایان تابستان، رانندگان آمریکایی ممکن است دوباره با قیمت‌های بالاتر از میانگین سالانه روبرو شوند به خصوص اگر گردباد یا طوفان‌های دیگر، تولید منطقه گلف کاست را مختل کنند.

    میانگین قیمت بنزین در آمریکا یک سال پیش یک هفته پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و التهابی که متعاقب آن در بازارهای انرژی جهان به وجود آمد، به چهار دلار و 19 سنت در هر گالن رسید، قیمت ها تا 14 ژوئن، به پنج دلار و دو سنت در هر گالن رسید و پس از آن به تدریج رو به کاهش گذاشتند. این کاهش تا اندازه ای تحت تاثیر آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا و تا اندازه‌ای به دلیل نگرانی از بروز رکود اقتصادی در آمریکا یا رکود جهانی که تقاضا برای بنزین را کاهش داد، روی داد.

    حتی در قیمت سه دلار و 51 سنت، قیمت بنزین در آمریکا پایین میانگین سه دلار و 53 سنت در 23 فوریه سال 2022، یک روز پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

    بر اساس گزارش سی ان ان، به گفته کلوزا، یک عاملی که مانع می‌شود بنزین به رکورد قیمتی که در سال 2022 داشت، بازگردد، برنامه آمریکا برای آزادسازی نفت بیشتر از ذخایر نفت استراتژیک و رشد تولید و ظرفیت پالایش نفت در آمریکاست. اما کاهش یک میلیون بشکه در روز تولید نفت توسط اوپک پلاس، به راحتی قابل جبران نخواهد بود. آنها توانایی کاهش تولید را دارند و به نظر می‌رسد که برای این کار، انگیزه دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط