فونیکسریمکسبهتام

"فیات" همیشه یک‌راه جدید دارد

عصر خودرو- در سال ۲۰۲۲ محصولات شرکت ایتالیایی فیات در بازار آمریکا اعداد عجیبی را به ثبت رسانده‌اند. فروش کمتر از ۸۰۰ دستگاه خودرو از انواع محصولات این برند در بازار آمریکا نشان می‌دهد که فیات وضعیت خوبی در بازار آمریکا ندارد. برخلاف بازار آمریکای لاتین و به‌خصوص برزیل که سهم قابل‌توجهی از فروش این محصولات را در جهان شامل می‌شود، بازار ایالات‌متحده انگار جای خوبی برای ایتالیایی‌های نبوده است.

"فیات" همیشه یک‌راه جدید دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در سال 2020 میلادی تنها مدل 500X در بازار آمریکا حضور داشت و دیگر محصولات این برند جایگاهی در بازار بزرگ آمریکا نداشتند. در سال 2022 نیز آمار فروش مدل 124 اسپایدر به‌مراتب بیشتر از گروه 500 بوده است. در طول سال 2020 مدل 124 اسپایدر کمتر از 30 دستگاه و مدل‌های 500 هر مدام کمتر از 10 دستگاه در بازار امریکا به فروش رفته است. این آمار باعث شد تا عملاً فروش فیات 500 در بازار امریکا متوقف شود.

    اما در سال گذشته در نمایشگاه خودرو نیویورک، فیات دوباره نسخه 500 را برای بازار آمریکا به نمایش گذاشت. برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، این خودروساز ایتالیایی انگار قصدی برای خروج از بازار آمریکا ندارد. بعد از اتمام نمایشگاه فیات اعلام کرد که قصد دارد رد سال 2024 نسخه الکتریکی 500 را بانام 500e در بازار آمریکا به فروش برساند.
    فیات یکی از پر چالش ترین برندهای خودروسازی جهان است که بارها تا مرز ورشکستگی کال پیش رفته ولی هر بار با یک تدبیر جدید مسیر جدید به روی آینده خود بازکرده است. تمرکز بر روی محصولات متنوع در بازارهای متفاوت همیشه جز اصلی‌ترین دستورالعمل‌های این خودروساز ایتالیایی بوده است.

    ازآنجایی‌که آمارهای فروش در سال 2020 تا 2022 نشان داد که گویا بازار آمریکا چندان علاقه‌ای به خودروهای بنزینی فیات ندارد، این شرکت در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک خود هدف‌گذاری کرد تا محصولات برقی خود را برای بازار آمریکا به نمایش بگذارد. مشخصات فنی این نسخه برقی هنوز برای بازار آمریکا نهایی نشده است اما در زیر به بررسی چند نمونه از موتورهای نصب‌شده بر روی این خودرو در بازارهای اروپایی خواهیم پرداخت.

    در برخی از بازارهای خارج از ایتالیا، آخرین فیات 500e با دو تیپ موتور عرضه می‌شد. تریم Action با که درواقع نسخه گران‌تر آن است با یک باتری کوچک 24 کیلووات ساعتی و با یک موتور الکتریکی 94 اسب بخاری عرضه می‌شود که طبق استاندارد WLTP اروپا برای مسافت تقریباً 115 مایل با یک‌بار شارژ کامل مناسب است. یک باتری بزرگ‌تر با گنجایش 42 کیلووات ساعت نیز برای این مدل موجود است که با یک موتور 117 اسب بخاری همراه بوده و مسافت قابل پیمایش این خودرو را تا حدود 200 مایل افزایش می‌دهد.

    با توجه به اینکه آمریکا خودش یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان است، بازی در میدان خودروهای الکتریکی در این بازار به‌مراتب دشوارتر از دیگر کشورهای جهان است. مشتریان آمریکایی با توجه به این‌که گزینه‌های متعددی برای خرید در این بازار دارند، به موضوع قدرت و مسافت قابل پیمایش خودرو اهمیت زیادی می‌دهند. به همین دلیل انتظار می‌رود که فیات قوی‌ترین نسخه را برای بازار این کشور انتخاب کند.

    کانسپت‌های Armani، Bvlgari و Kartell از عناصر طراحی منحصربه‌فردی بهره می‌برند که با تمرکز بر پایداری و زیبایی ساخته‌شده‌اند.

    در حال حاضر، تنها خودرویی که فیات در ایالات‌متحده می‌فروشد، کراس اوور 500X است که قیمت آن کمتر از 30 هزار دلار است و ازنظر ابعادی کمی بزرگ‌تر از مدل 500 دو در است.

    نویسنده: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم