فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به محصول جدید پارس خودرو که توسط وزیر صمت رونمایی شد؛

پروژه P۹۰ ؛ یک "ال‌نود" ایرانی

عصر خودرو- صبح روز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ وزیر صمت با حضور در سایت جدید مگاموتور سایپا ضمن بازدید از خط تولید موتور جدید ME۱۶ از پروژه P۹۰ نیز رونمایی کرد. پروژه P۹۰ در حقیقت نسخه ایرانی خودرو ال‌نود است که توسط بعد از بر هم خوردن روابط ایران و فرانسه به خاطر تحریم های اقتصادی، برنامه ساخت این خودرو بر روی پلتفرم ال‌نود استارت خورد. این خودرو قرار است تا پایان سال جاری توسط شرکت پارس خودرو و بر روی خط تولید این شرکت، جایی که قبل‌تر ساندرو و ال نود ساخته می‌شد، تولید و به بازار عرضه شود. این خودرو جدید نسبت به نسخه فرانسوی فیس‌لیفت قابل توجهی را تجربه کرده است.

پروژه P۹۰ ؛ یک "ال‌نود" ایرانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نسخه نهایی این محصول توسط پارس خودرو بر روی پلتفرم ال‌نود (لوگان) که قبل تر سه خودر‌و تندر 90، ساندرو و ساندرو استپ‌وی با آن تولید شده،ساخته شده است و پروژه P90 در حقیقت نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است. موتور ME16 که جدیدترین موتور ساخته شده توسط شرکت مگاموتور است برای نصب روی این محصول انتخاب شده که اتفاقا از نظر راندمان نسبت به خود موتور K4M نیز تا حدودی قدرتمند تر است. موتور ME16 یک نسخه چهار سیلندر خطی است16 سوپاس است. این موتور 130 کیلوگرمی حدود 1578 سی‌سی حجم داردو با نسبت تراکم حدود 11 به 1 می‌تواند چیزی در حدود 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تولید کند که نسبت به موتور اصلی ال‌نود تا حدودی قدرتمندتر است. موتور ME16 سایپا از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می‌برد و لازم به ذکر است که این موتور علاوه بر P90 قرار است بر روی خودروهای شاهین پلاسچند خودرو دیگر  گروه سایپا نیز مورد استفاده قرار بگیرد. سایپا P90 فعلاً با گیربکس دستی رونمایی شده اما به گفته مدیرعامل سایپا نسخه اتوماتیک این خودرو هم در دست توسعه است و احتمالا بر روی آن از گیربکس اتوماتیک DAE استفاده خواهد شد، همان نوع گیربکسی که قبل تر در بازار ایران بر روی محصولات پرطرفدار دیگجر خودروسازان نیز دیده شده است. مدیرعامل سایپا پیش‌تر در نشست خبری خود با رسانه‌ها عنوان کرده  بود که ظرفیت تولید قطعات این خودرو به واسطه حضور طولانی ال‌نود و ساندرو در بازار ایران وجود دااشت اما با عزم جدی گروه سایپا و شرکت پارس خودرو، این پروژه بعد از مدتی که مسکوت مانده بود دوباره احیا شد. نمونه اولیه این خودرو تولید شده است و قطعه‌سازان در حال تولید قطعات این خودرو هستند. با توجه به این که قبل‌تر در کشور‌ خودروهای ساندرو و ساندرو استپ‌وی تولید می‌شد، بخشی از قطعات فنی و قطعات داخلی اتاق توسط شرکت‌های داخلی و در داخل کشور قابلیت تولید دارد.

طراحی ظاهری
همان‌طور که قبلاً در رندرها و تصاویر گرافیکی دیده بودیم، P90 نسبت به ساندرو و ال‌نود حداقل در چهره ظاهری بسیار تفاوت کرده است و در کل هویت مجزایی نسبت به لوگان دارد. نمای جلو خودرو با جلوپنجره 6 ضلعی و ورودی های هوای در اطراف سپر یک چهرهجدید به خود گرفته است که تلاش های طراحان برای ایجاد حالت تهاجمی را به نمایش می گذارد. در نمای عقب هم چراغ‌های جدیدی دیده می‌شود که تا روی درب صندوق کشیده شده‌اند. این در حالی است که چهره جانبی خودرو هیچ تغییر خصی نسبت به ال‌نود ندارد.

"کادیلا" یعنی چه؟
بر اساس گفته های مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، نام "کادیلا" برای این خودرو بیشتر برای بازارهای صادراتی و به خصوص بازار روسیه است. با توجه به این موضوع که پیش از جنگ روسیه واکراین، خط تولید لوگان در روسیه برقرار بود، ظرفیت های بسیار خوبی برای تولید این محصول در کشور روسیه وجود دارد. سایپا با همین رویکرد، در برنامه های آتی خود در نظر دارد تا این خودرو را در بازار روسیه نیز  به تولید برساند و از هم‌پوشانی‌های صنعتی و استفاده از طرفیت های هر دو کشور، برای کاهش دادن هزینه های تولید و بالا بردن کیفیت استفاده کند. نام نهایی این خودرو هنوز از سوی پارس خودرو به عنوان شرکت اصلی تولید کنندهاین محصول رسما اعلام نشده و نام کادیلا صرفا بر اساس اسناد و مستنداتی که در سال های گذشته از سوی سایپا اعلام شده بود در رسانه ها منعکس شده است.

نوشته: روزبه نوروزیان
عکس: اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط