فونیکسریمکسبهتام

مهار قیمت خودرو با طرح مالیات بر عایدی سرمایه

عصر خودرو- زمانیکه دلالان شرایط و فرصت برای سودجویی داشته باشند از هیچ تلاشی برای افزایش ثروت خود پرهیز نمی کنند؛ لذا طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند از انگیزه این افراد بکاهد.

مهار قیمت خودرو با طرح مالیات بر عایدی سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، یکی از ابزارهای مالیاتی است که می تواند در تنظیم بازار نقش آفرین باشد. بر این اساس در بازارهایی که دلالان و سفته بازان حضور پیدا کردند، از طریق طرح یاد شده می توان نرخ کالاها و به خصوص خودرو را مهار و کنترل کرد. زمانیکه دلالان شرایط و فرصت برای سودجویی داشته باشند از هیچ تلاشی برای افزایش ثروت خود پرهیز نمی کنند؛ لذا طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند از انگیزه این افراد بکاهد.

    این طرح که اکنون در شورای نگهبان است حوزه هایی را هدف قرار داده که طی سالیان سال، مورد سوء استفاده واقع شده است. بر این اساس با نهایی شدن آن رویه خرید و فروش در بازارهای خودرو، ارز، طلا و جواهرات و مسکن تغییر خواهد کرد. به نظر می رسد اولین گروهی که  از این بازارها خارج خواهد شد، آماتورها و افرادی است که تخصص در خرید و فروش خودرو ندارند و تنها تحت تاثیر برخی از صحبت ها قرار گرفته اند. اما افرادی که در این حوزه سال ها کار کردند، در برابر اجرای چنین قانونی مقاومت خواهند کرد. بدین جهت با تنظیم مناسب آیین نامه طرح مالیات بر عایدی سرمایه می توان جلوی سودجویی ها را گرفت.

    یکی از نکاتی که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه بایستی مدنظر قرار داد، ثبت معاملاتی است که با روش های متنوع و مختلف انجام می شود. اگر راه گریزی برای سفته بازی وجود نداشته باشد، به مرور زمان، خرید و فروش ها منطقی و بر اساس تقاضای واقعی خواهد بود. در غیراینصورت سفته بازان قانون را دور خواهند زد و از روش هایی چون خرید و فروش قولنامه ای و مشابه استفاده و یا تلاش می کنند که مالیات پرداختی را گردن فرد خریدار بیندازند. لذا سیاست گذاران بایستی دقت کنند که همه جانبه به موضوع مالیات بر عایدی سرمایه بپردازند.

    طرح مالیات بر عایدی سرمایه اگر به خوبی اجرا و تمام چالش های آن قبل از اجرا احصا و مشخص شود، می تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد و بعد از مدت ها بازارهای زودبازه، فارغ از سفته بازان شود. اجرای ناقص این طرح بر مشکلات می افزاید و حتی احتمال دارد که قیمت خودرو، ارز، طلا و جواهرات و مسکن افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو