فونیکسریمکسبهتام

معیار و سنجش سن فرسودگی خودرو

عصر خودرو- رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو گفت: در قانون، سن فرسودگی خودرو ۲۰ سال در نظر گرفته شده بود که با شکایت یک نفر سن برداشته و مرز فرسودگی جایگزین شد.

معیار و سنجش سن فرسودگی خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، طبق اعلام فراجا 31 درصد از کل وسایل نقلیه در کشور فرسوده به شمار می‌آید و دولت مکلف است طبق بند ب ماده 46 برنامه ششم، سالانه حداقل 20 درصد از آن‌ها را اسقاط کند‎؛ اما یک خودرو را بر چه اساس و معیاری فرسوده به حساب می‌آورند؟

    طبق مصوبه دولت تا قبل از سال 97 سن فرسودگی 20 سال بود، اما در این سال یک شکایت، این قانون را ملغی کرد.

     مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، گفت: سال 97 فردی که خودروی لندکروزی داشت به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و گفت خودروی من فرسوده نیست و کیفیت خوبی دارد بر این اساس دیوان عدالت اداری رای به نفع وی داد و سن فرسودگی را لغو کرد. بعد از آن اسم سن فرسودگی برداشته و اسم مرز فرسودگی جایگزین شد 20 سال سن فرسودگی هم تبدیل به 15 سال شد.

    بر این اساس، بسیاری از مالکان خودرو‌های خود را اسقاط نکردند و با تعویض برخی قطعات، استفاده از آن را ادامه دادند.
    آقای سلمانی یکی از کارشناسان صنعت خودرو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به مزایای اسقاط خودرو، گفت: مهمترین مزیت اسقاط، کاهش مصرف سوخت است و به ازای 400 هزار دستگاه اسقاط خودرو، حدود 500 میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی را خواهیم داشت و همین امر منجر به حفظ ذخایر ارزی به واسطه وارد نکردن بنزین می‌شود.

    این کارشناس صنعت خودرو افزود: علاوه بر این مزیت، اسقاط خودرو می‌تواند به کاهش سوانح رانندگی کمک کند زیرا­خودرو‌های فرسوده حداقل 30 درصد نسبت به خودرو‌های نو باعث ایجاد تصادف می‌شوند.

    وی ادامه داد: بیشتر از 60 درصد از آلودگی هوای کلان شهر‌ها به تردد خودرو‌ها باز می‌گردد؛ رونق اسقاط خودرو می‌تواند اشتغال زا نیز باشد، زیرا اشتغال 11 هزار نفر به صورت مستقیم و 18 هزار نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم می‌کند.

    سلیمانی اضافه کرد: قوانین مختلفی در اسقاط خودرو وجود دارد، اما مهمترین قانون مطرح ­در این حوزه، قانون ساماندهی صنعت خودرو و ماده 10 آن است که می‌تواند جهشی برای اسقاط حدود 300 هزار خودروی فرسوده ایجاد کند.

    آنطور که رئیس انجمن مراکز اسقاط می‌گوید افزایش سوخت ناشی از تردد خودرو‌های فرسوده آلایندگی بیشتر هوا را درپی داشته است.
    وی افزود: فرسودگی خودرو‌ها باعث کاهش ایمنی خودرو‌ها شده و حدود 13 هزار نفر در سال را به دلیل فرسودگی خودرو از دست می‌دهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو