فونیکسریمکسبهتام

آغاز طرح جدید مالیات بر عایدی سرمایه از مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه

آیا اخذ مالیات به تعدیل قیمت ها در بازار خودرو کمک می کند؟

عصر خودرو- مالیات بر عایدی سرمایه به معنای ساده، هزینه دلالی خودرو طی کمتر از سه سال مالکیت را برای مالکین افزایش خواهد داد و با این حساب عده زیادی که با تفکر کسب سود از بازار خودرو به سراغ این کالا می آیند عملا از سرمایه گذاری در این بازار و دامن زدن به قیمت ها امتناع خواهند کرد و با کاهش هجوم دلالان و یا مشتریانی که صرفا به قصد کسب سود اقدام به خرید خودرو می کنند، قیمت خودروها در بازار تا حد قابل توجهی تعدیل و به قیمت کارخانه نزدیک خواهد شد.

آیا اخذ مالیات به تعدیل قیمت ها در بازار خودرو کمک می کند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو طی حدود یک دهه اخیر، شرایط سختی را برای بازار رقم زده به گونه ای که با افزایش شمار دلالان و حتی مردم عادی که قصد حفظ ارزش سرمایه شان از طریق خرید و فروش خودرو دارند، این بازار به سمتی حرکت کرده که عمده خودروها اختلافی 100 تا 300 درصدی بین قیمت کارخانه و بازار دارند. یکی از راه حل هایی که برای حل این مساله و تنظیم قیمت ها در بازار مطرح شه، مالیات بر عایدی سرمایه است که به بیان ساده، اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودرو، مسکن، ارز و فلزات گران بها را مشمول مالیات می کند. این قانون قرار است برای اولین بار در مرحله دوم طرح بزرگ فروش خودرو وزارت صمت در سامانه یکپارچه به اجرا در بیاید.

    بر اساس این قانون تمام افرادی که خودروشان را از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو تحویل بگیرند در گام نخست، سند آن یک سال در رهن خواهد بود و در صورت فروش خودرو در کمتر از یک سال پس از آغاز مالکیت، مشمول 30 درصد مالیات بر عایدی از محل اختلاف قیمت کارخانه و فروش خواهند شد. اگر فروش خودرو طی کمتر از دو سال صورت بگیرد این میزان به 20 درصد خواهد رسید و در صورت فروش خودرو بین سال دوم و سوم مالکیت، مالک ملزم به پرداخت 10 درصد مالیات روی اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهد بود. البته بر اساس این قانون، مالکیت خودرو بیش از سه سال معاف از مالیات در زمان معامله می شود اما این بخش نیز تبصره ای دارد که تنها اجازه فروش خودرو به تعداد اعضای آن خانواده را می دهد و در صورت تهیه و فروش خودروهای بیشتر، بند معافیت برای اضافه ظرفیت لحاظ نخواهد شد.

    بررسی یک مثال در این زمینه برای خودرویی که اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن وجود دارد، تاثیر این قانون را بیشتر شفاف می کند. جدیدترین قیمت تعیین شده از سوی شورای رقابت برای خودرو پرطرفدار بازار مانند پژو پارس در نسخه LX برای کارخانه حدود 272 میلیون تومان و قیمت این خودرو در بازار حدود 700 میلیون تومان است. با این حساب، خریدار این خودرو از طریق سامانه یکپارچه در صورت آزاد بودن سند و امکان خرید و فروش آزاد می تواند تا 160 درصد سود کسب کند که از هر سرمایه گذاری اقتصادی در کشور پرسودتر است و طبیعتا بسیاری را به سمت خرید این خودرو و کسب این سود ترغیب می کند. حال با قانون عایدی بر سرمایه و همچنین یک سال در رهن بودن سند خودرو عملا دو اتفاق رخ می دهد. خست با قرارگیری سند در رهن، قیمت فروش خودرو زیر یک سال از طریق قولنامه تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و همچنین در صورت فروش خودرو طی کمتر از یک سال، فروشنده ملزم به پرداخت 30 درصد مالیات روی اختلاف قیمت حدود 430 میلیون تومانی بین بازار و کارخانه خواهد بود که حدود 130 میلیون تومان است و سود فروشنده به 300 میلون تومان یعنی حدود 100 درصد نسبت به قیمت کارخانه کاهش پیدا می کند. کاهش میزان سود هر چند همچنان برای دلالان جذاب است اما تعداد سرمایه گاران روی خودرو را تا حد زیادی کاهش می دهد و همین کاهش تقاضا موجب افزایش حضور خریداران واقعی خودرو خواهد شد که خود تاثیر قابل توجهی روی تعدیل قیمت ها در بازار خواهد گذاشت.

    قانون عایدی بر سرمایه مطمئنا به طور کل، دلالی و تشویش در بازار خودرو را از بین نخواهد برد اما حتی اگر موفق به کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه تا حدود 100 درصد و کمتر از آن شود، دستاورد بزرگی طی 5 سال اخیر به حساب می آید که در ادامه با حذف دلالان و یا حتی کاهش تعداد آن ها می تواند به واقعی شدن تقاضاها در بازار خودرو کمک بسزایی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو