فونیکسریمکسبهتام

هشدار منطقی درباره بحران توقف تولید خودروسازان

محدودیت سیستمی تخصیص ارز را لغو کنید

عصر خودرو- معاون وزیر صمت، ضمن هشدار در مورد توقف قریب الوقوع خطوط تولید خودروسازان؛ خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد.

محدودیت سیستمی تخصیص ارز را لغو کنید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، منوچهر منطقی معاون وزیر صمت طی مکاتبه ای با رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خواستار لغو محدودیتهای سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد.

    در متن مکاتبه منطقی آمده است، با توجه به اجرای مصوبه اخیر کارگروه هماهنگی سیاستهای ارزی و تجاری مبنی بر اعمال محدودیت سیستمی سقف و سابقه واردات برای تمامی مجموعه های تولیدی و بازرگانی (حالت ثبت سفارشهای هیچ کدام، نیاز تولید خود، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید) همچنین با توجه به اجرای یک باره و آنی افزودن 238 ردیف تعرفه مشمول جدید به فهرست پیشین برای الزام استعلام ضوابط پرونده های ثبت سفارش به منظور کنترل سیستمی سقف و سابقه واردات در سامانه جامع تجارت که بدون هماهنگی با دفتر تخصصی و هرگونه نظرخواهی و بررسی کارشناسی صورت پذیرفته است این امر به ایجاد بحران قریب الوقوع توقف خطوط تولیدی کاهش تولید خودرو و خدمات پس از فروش، برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد اختلال در بازار افزایش قیمتها و رشد تورم که با هدف گذاری سال جدید برای رشد تولید و مهار تورم مغایر است خواهد انجامید.

    علی ایحال برخی از تبعات ناشی از اجرای این سیاست در حوزه صنعت خودرو و همچنین برخی از مشکلات به وجود آمده بر اساس گزارشات واصله از شرکتهای صنایع خودروسازی، قطعه سازی و زنجیره تأمین و خدمات آنها به شرح ذیل است:

    1- با کاهش و اعمال محدودیتهای سقف ارزیابی سالهای گذشته و سابقه میانگین دو سال گذشته برای تمامی واحدهای تولیدی و مجموعه های زنجیره تأمین آنها افزایش برنامه تولید خودرو و رشد تعهدات امکان پذیر نمی باشد.

    2- اعمال محدودیتهای سقف و سابقه برای تمامی مجموعه های تولیدی و مجموعه های زنجیره تأمین، عدم تأمین به موقع مواد اولیه و واسطه ای تولید را در پی دارد که در نهایت موجب توقف خطوط تولید خودرو خواهد شد.

    3- در راستای اعمال سیاستهای تعمیق ساخت داخل و تغییرات تعرفه ای حاصل از آن امکان ثبت سفارش محصولات در سایر تعرفه ها در سامانه جامع تجارت امکان پذیر نمی باشد.

    4 -با توجه به این که برخی از تعرفه های قطعات وارداتی شرکتهای تولیدی بر اساس نظریه گمرکی در ثبت سفارشات تغییر می یابد و شرکت مذکور در آن ردیف تعرفه فاقد سابقه می باشد بر اساس این مصوبه، ثبت سفارش امکان پذیر نمی باشد.

    5- شرکتهای جدید که به تازگی موفق به اخذ پروانه بهره برداری تولید شده و یا دارای پیشرفت فیزیکی بالای 75 درصد بوده و همچنین شرکتهایی که با اجرای طرحهای توسعه ای افزایش ظرفیت تولید دارند و شرکتهای دانش بنیان علی رغم سرمایه گذاریهای بالای صورت پذیرفته عملاً در واردات مواد اولیه و واسطه ای تولید با محدودیت سقف و سابقه واردات مواجه شده که امکان تولید و افزایش ظرفیت را برای آنها سلب می نماید.

    6- بسیاری از ثبت سفارشها که نیاز به ویرایش و یا تمدید اعتبار داشته حتی دارای تخصیص و یا تأمین ارز بوده و یا بخشی از کالا ترخیص شده بر اساس اعمال این محدودیت ثبت سفارشهای آنها با رد سیستمی مواجه شده، به طوری که امکان ترخیص و حتی رفع تعهد ارزی برای این دسته از پرونده ها میسر نمی باشد.

    با توجه به عدم بررسی تخصصی تعرفه های جدید مشمول محدودیت سقف و سابقه بسیاری از ثبت سفارشها در حوزه واردات قطعات وسایل نقلیه با رد سیستمی مواجه میشود که بازار قطعات یدکی و مصرفی را تحت تأثیر قرار داده و دچار اختلال و بحران نظیر کمبود قطعات یدکی و مصرفی افزایش قیمت آنها و متعاقب آن، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و به موقع به مشتریان افزایش قاچاق و قطعات بی کیفیت در بازار مصرف میشود که خود موجب کاهش سطح ایمنی افزایش حوادث و نارضایتی عمومی مشتریان خواهد شد.

    على هذا از آن جایی که اعمال هرگونه سیاستهای مغایر با رشد تولید از جمله افزودن محدودیتها و موانع جدید به سردرگمی واحدهای تولیدی افزایش مراجعات حضوری و مکاتبات متعدد برای رفع مشکلات انجامیده و تمرکز منابع برای تولید کاهش خواهد یافت و این امر در نهایت به عدم تحقق اهداف سال 1402 و افت تولید منجر می شود لذا خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت نسبت به لغو محدودیتهای موصوف اقدام شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو