فونیکسریمکسبهتام

قوی ترین وارداتی کوشاخودرو چه نکاتی دارد؟

سه راز کیا اسپورتیج جدید

عصر خودرو-کیا اسپورتیج بدون شک در بین محبوب ترین خودروهای وارداتی کیا در فاز جدید و حتی یکی از محبوب ترین خودروهای وارداتی جدید به کشور است که نگاه های منتظر بسیاری برایش صف کشیده اند.

سه راز کیا اسپورتیج جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴:۰۰
  • سه راز کیا اسپورتیج جدید
  • سه راز کیا اسپورتیج جدید
  • سه راز کیا اسپورتیج جدید

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نسل پنجم این خودرو با طراحی ظاهری متفاوت، مشخصات فنی تازه و هویتی متمایز هم اکنون در میانه شوروم مرکزی کوشاخودرو جا خوش کرده و در انتظار ورود رسمی هم قطارانش به ایران در دور جدید واردات خودرو است. اسپورتیج تا اینجای کار، قوی ترین و بزرگترین محصول وارداتی کیا است که احتمالا یکی از اصلی ترین گزینه های وارداتی کوشاخودرو نیز خواهد بود. پیشرانه 1.6 لیتری توربو با تزریق سوخت مستقیم 180 اسب بخاری و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه قرار است این این کراس اوور 1.6 تُنی را به حرکت در بیاورد اما در پس این اعداد حقایقی نهفته است که برای شناخت بهتر اسپورتیج بد نیست از آن ها آگاه شوید.

قلب هوشمند
پیشرانه 1.6 لیتری کیا اسپورتیج وارداتی به ایران با حجم دقیق 1598 سی سی از سری پیشرانه های SmartStream هیوندای-کیا است که در همراهی با گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر، حداکثر توان دقیق 178 اسب بخار و حداکثر گشتاور 265 نیوتون متر را تولید می کند. حداکثر گشتاور این خودرو از دور موتور 1500 تا 4000 دائما در مدار است  و شتاب این خودرو را به حدود 8.5 تا 9.5 ثانیه می رساند. این پیشرانه با کد G4FP از سال 2019 میلادی تا کنون روی محصولات دیگر خانواده هیوندای و کیا نظیر النترا، سوناتا، توسان، K5(اپتیما) و سلتوس در برخی بازارها نیز نصب می شود. این پیشرانه نخستین، موتور در جهان است که از تکنولوژی Continuously Variable Valve Duration (CVVD) (زمان بندی میزان باز مانند سوپاپ های ورودی ) استفاده می کند و با این تکنولوژی به ادعای هیوندای و کیا، 4 درصد قدرت، 5 درصد مصرف سوخت و 12 درصد میزان آلایندگی ارتقاء پیدا می کند.

گیربکس تازه
معمولا مشتریان بازار خودرو ایران عادت داشتند تا خودروهای کیا و هیوندای را با گیربکس های اتوماتیک AT یا حداکثر گیربکس های دستی MT ببینند اما اسپورتیج، یکی از نخستین محصولات کیا است که از نسل جدید گیربکس های ساخته و طراحی شده توسط Hyundai Powertech یعنی گیربکس دوکلاچه اختصاصی کیا-هیوندای استفاده می کند. گیربکس های دوکلاچه معمولا برخلاف گیربکس های AT، مبدل گشتاور ندارند و عملکرد آن ها از طریق دو کلاچ و دو گیربکس کنترل می شود که موجب هدر رفت کمتر قدرت از طریق گیربکس می شود. تفاوت گیربکس های دو کلاچه کیا-هیوندای با گیربکس دیگر محصولات، استفاده از سروو موتور و شیر های برقی به جای گزینه های مشابه مکانیکی است که به دقت بیشتر می انجامد. کد گیربکس اسپورتیج جدید در بازار ایران D7UF1 است که برای پشتیبانی پیشرانه های با گشتاور بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد و هیوندای-کی از این گیربکس 7سرعته دوکلاچه تر در محصولاتشان در بازار آمریکا نیز به وفور استفاده کرده اند. توسعه این گیربکس ها بیشتر به حدود دو سه سال اخیر مربوط می شود.

پلتفرم جدید
پلتفرم به معنی بستر تمام هویت یک خودرو از فاصله بین دو محور، طول های قابل دستیابی در طراحی بدنه، محل صندلی ها، سیستم برقی، قوای محرکه قابل نصب و صد ها نکته دیگر می شود. اسپورتیج جدید بر پایه پلتفرم کاملا جدید N3 گروه هیوندای-کیا بنا شده که برای اولین بار در سال 2019 معرفی شد و در گام نخست این اجازه را به کیا داد تا این خودرو را در دو نسخه با فاصله بین دو محور استاندارد و بلند طراحی کند که نسخه استاندارد آن به شوروم کوشا خودرو در ایران رسیده است. نخستین خودرویی که بر پایه این پلتفرم روانه بازار شد، هیوندای سوناتا بود و هیوندای- کیا از آن به عنوان نسل سوم پلتفرم های این گروه یاد می کنند. خودرو های بزرگ کلاس C و کلاس D گروه کیا-هیوندای از این ساختار پلتفرم بهره می برند و این پلتفرم راه محصولاتی نظیر سراتو، سلتوس و ... را از اسپورتیج جدا می کند و در بین گزینه های وارداتی تنها اسپورتیج و K5 از این پلتفرم بهره می برند.

عکس: اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط