فونیکسریمکسبهتام

نخستین تجربه رانندگی با محصولات "جتا"، جدیدترین محصولات وارداتی "ماموت خودرو"

سایهِ فولکس واگن بر رویِ بازار ایران

عصر خودرو- ماموت خودرو در سال ۹۳ به‌عنوان یک زیرمجموعه جدید از گروه صنعتی ماموت و برای همکاری با فولکس‌واگن برای واردات و عرضه خودروهای سواری این شرکت تأسیس شد. دو محصول پرطرفدار پاسات و تیگوان را به بازار عرضه کرد و در برنامه داشت تا چند محصول جدید دیگر ازجمله هاچ بک جنجالی گلف GTi را نیز به بازار کشور عرضه کند اما شروع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تمام معادلات را بر هم زد.

سایهِ فولکس واگن بر رویِ بازار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما ماموت خودرو در طول این سال‌ها همچنان به حیات خود ادامه داد و در سال 98 با تأسیس شرکت مکث موتور ، علاوه بر ارائه خدمات پس از فروش محصولات فولکس‌واگن، اقدام به  تولید خودرو کلوت در دو نسخه دستی و اتوماتیک و کراس اوور تیارا کرد. اما اکنون با شروع مجدد شنیده شدن زمزمه‌های واردات این شرکت دوباره پا به عرصه حضور گذاشته و این بار به‌جای خود آلمانی‌ها، به سراغ یکی از زیرمجموعه‌های آن رفته است. محصولات برند جتا که در حقیقت یک نام و نشان مشترک بین Volkswagen و FAW هستند گزینه‌های ماموت خودرو برای واردات به کشور به‌حساب می‌آیند. هفته گذشته این شرکت فرصتی را فراهم کرد تا خبرنگاران تخصصی صنعت خودرو بتوانند برای نخستین بار، ملاقاتی کوتاه با 3 محصول Jetta داشته باشند. در این مطلب مشروح این ملاقات را خواهید خواند.

    برند "Jetta" زاده یک تعامل بین آلمان و چین است. محصولی به نام فولکس‌واگن جتا سال‌ها توسط فولکس‌واگن در سایت FAW چین و برای بازار این کشور  تولید می‌شد که بسیار هم خودرو قابل‌قبول و پرطرفداری در بازار این کشور به‌حساب می‌آمد. آلمانی‌ها وقتی احساس کردند در این بازار موفق هستند، طی یک تصمیم استراتژیک اقدام به راه‌اندازی یک برند مشترک با چینی‌ها کردند. برند Jetta که در حقیقت از نام همان صدان معروف برداشته‌شده به‌نوعی ماحصل توافق آلمانی‌ها و چینی‌ها بود. حاصل این توافق 3 خودروبر پایه پلتفرم محصولات فولکس‌واگن بود که دو کراس اوور و یک سدان را شامل می‌شد. خودروهایی که بر پایه پلتفرم مشترک با تیگوان، اشکودا و سئات بناشده اکنون توسط ماموت خودرو قرار است به‌صورت وارداتی به بازار ایران قدم بگذارند. 

    محصولات خانواده جتا متشکل از دو کراس اوور و یک سدان است که هر سه خودرو توسط ماموت خودرو به بازار ایران عرضه خواهد شد. بزرگ‌ترین محصول این خانواده خودرو VS7 است که پلتفرمی مشترک با فولکس‌واگن تیگوان دارد و به‌نوعی کاپیتان محصولات این خانواده به‌حساب می‌آید. برادر کوچک‌تر آن خودرو VS5 است که تقریباً ازنظر ابعادی شبیه اشکودا کودیاک است و فرزند میانی این خانواده به‌حساب می‌آید. اقتصادی‌ترین محصول این برند نیز سدان VA3 است که تقریباً بر پایه پلتفرم مشترک با اشکودا رپید بناشده و یک سدان اقتصادی با آپشن های استاندارد و موتوری کم‌مصرف به‌حساب می‌آید.

    VS7:

    کاپیتان محصولات جتا با بهره‌گیری از پلتفرم MQB A2 فولکس‌واگن (مشابه با تیگوان Allspace) به‌عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی و جادار شناخته می‌شود که حتی در سبک طراحی داخلی آن و خصوصاً ادوات داشبورد و پنل مرکزی نیز رد پای فولکس‌واگن دیده می‌شود. قلب تپنده این کراس اوور یک نسخه 1.4 لیتری توربو بانام و نشان و برند فولکس‌واگن است که خروجی‌اش 148 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است و این بازده و توان از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آیسین به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. قوای محرکه نصب‌شده بر روی این خودرو جز موتورهایی به‌حساب می‌آید که با تکنولوژی فولکس‌واگن ساخته‌شده و اصالت آلمانی دارد. کراس اوور VS7 که در حقیقت پرچم‌دار محصولات وارداتی جتا به ایران محسوب می‌شود امکاناتی از قبیل سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطه‌ای، سقف پانورامیک مجهز به سانروف برقی، نمایشگر 10 اینچی لمسی، کلاستر دیجیتال، صندلی‌های چرمی به همراه گرم‌کن باقابلیت تنظیم برقی برای سرنشینان جلو، آینه جانبی برقی تاشو با تنظیم برقی، سیستم تشخیص خواب‌آلودگی راننده، اتوهلد، سیستم استارت استاپ، کروز کنترل تطبیقی، سیستم جلوگیری از تصادف با عابر پیاده، دوربین 360 درجه و شارژر وایرلس را در لیست نسخه فول آپشن دارد. چراغ‌های جلو این خودرو نیز LED هستند.

     

    رانندگی با VS7 حسی مشابه رانندگی با دیگر خودروهای هم‌کلاس خود در بازار ایران را دارد با این تفاوت که موتور نصب‌شده بر روی آن از نسخه‌های مشابه همکلاس اش مانند تیگو7 پرو، لاماری ایما، فیدلیتی و دیگنیتی کم‌حجم‌تر و ضعیف‌تر است و همچنین گیربکس نصب‌شده بر روی آن‌که یک نمونه 6 سرعته اتوماتیک(AT) است برخلاف نسخه‌های دیگر که بعضاً از گیربکس‌های دو کلاچه و یا CVT استفاده می‌کنند از تکنولوژی ساده‌تری بهره می‌برد. اما این مقایسه بر روی کاغذ نمی‌تواند تمام حرف‌های جتا را بیان کند. مزیت اصلی این موتور و گیربکس هماهنگی قابل‌قبولشان با یکدیگر است. گیربکس 6 سرعته آیسین نصب‌شده بر روی این خودرو هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد و به همین دلیل می‌تواند حس یک رانندگی نسبتاً لذت‌بخش را برای راکب به ارمغان بیاورد.

     

     

    هرچند در تجربه کوتاه رانندگی با این خودرو در پیست ماموت، فرصت کافی برای بررسی همه زوایای این خودرو فراهم نبود اما چند مورد اساسی در همین زمان کوتاه به‌سادگی قابل‌تشخیص بود. با توجه به اینکه پست تست درایو ماموت یک فضای طولی محدود با سطحی پوشیده از سنگ‌فرش است، انتظار می‌رود که سیستم تعلیق در حین رانندگی نوسانات زیادی را به اتاق منتقل کند اما برخلاف تصور، جتا VS7 با کمک سیستم  مستقل مک فرسون در محور جلو و سیستم مالتی لینک در محور عقب به‌خوبی نوسانات حاصل از ناهمواری زمین را به خود جذب می‌کرد. البته که این نرمی تا حدودی باعث می‌شد که حس اطمینان در حین پیچیدن با سرعت‌بالا به راننده و سرنشینان منتقل نشود که البته این اتفاق تا حدودی در خودروهای این کلاس قابل‌قبول است.

     

    VS5:

    برادر کوچک‌تر VS7 (بافاصله محوری و طول بدنه کمتر) خودرو VS5 است که بر روی پلتفرم MQB A1 فولکس‌واگن (مشابه با مدل T-Roc) بناشده و ازنظر قوای محرکه نیز کاملاً مشابه برادر بزرگ‌تر است. فاصله طولی حدود 20سانتی‌متری و اختلاف وزن حدود 70 کیلوگرمی این خودرو نسبت به برادر بزرگ‌ترش باعث شده تا VS5 تا حدودی نسبت به نسخه بزرگ‌تر خود چابک‌تر باشد. البته این تفاوت آن‌قدر محسوس نیست ولی در تست‌های شتاب انجام‌شده در همین فضای محدود تا حدودی می‌شد به این تفاوت پی برد. مزیت رقابتی این خودرو نیز نسبت به رقبا هم‌کلاس اش همچون X55 پرو، تیگارد X35، چانگان CS35 پلاس و زوتی T300 تنها هویت برند و هماهنگی موتور و گیربکس است چراکه رقبا اصلی این خودرو در بازار همانند رقبا برادر بزرگ‌ترش همگی ازنظر خروجی و بازده موتور از این خودرو قوی‌تر هستند و تنها موردی که می‌تواند یک مزیت رقابتی جدی برای این خودرو در میان رقبایش به‌حساب بیاید، برند، اصالت آلمانی و همچنین تناسب برقرارشده قابل‌قبول بین موتور و گیربکس این خودرو است.

    کراس اوور VS5 تقریباً بخش عمده‌ای از امکانات رفاهی نصب‌شده بر روی VS7 را دارد اما بخشی از امکانات مثل سقف پانورامیک، سیستم تهویه دو حالته در این خودرو وجود ندارد. علاوه بر این، مانیتور نصب‌شده بر روی آن نیز حدود 2 اینچ از VS7 کوچک‌تر است ولی در عوض سیستم استارت استاپ، سیستم جلوگیری از خواب‌آلودگی راننده و بسیاری از سیسم های ایمنی و رفاهی دیگر در این خودرو عیناً با برادر بزرگ‌تر خود مشترک است.

    نشستن پشت فرمان VS5 حس جدیدی نسبت به VS7 را به راننده القا نمی‌کند. همان موتور 1.4 لیتری توربو 147 اسب بخاری با گشتاور 250 نیوتن متر در همراهی یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تجربه‌ای نسبتاً مشابه را منتقل می‌کند. البته اگر از حق نگذریم، فرمان پذیری VS5 به‌واسطه طول کوتاه‌تر و وزن کمتر نسبت به برادر بزرگ‌تر خود تا حدودی بهتر است و هنگام پیچیدن با سرعت‌بالا، حس امنیت بیشتری را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند.

    VA3:

    اقتصادی‌ترین خودرو برند جتا، سدان VA3 است. این خودرو که بر پایه روی پلتفرم A05+ از سری PQ25 فولکس‌واگن تولید می‌شود که از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی ساخت شرکت فولکس‌واگن بهره می‌برد که خروجی آن قدرتی معادل 110 اسب بخار و گشتاوری معادل 145 نیوتن متر است. گیربکس نصب‌شده بر روی آن نیز همانند دو مدل دیگر یک نمونه 6 سرعته اتوماتیک از برند Aisin است.

    این خودروبر خلاف دو کراس اوور دیگر از این برند، لیست امکانات کوتاه‌تری دارد و به‌نوعی می‌توان گفت که نسخه اقتصادی‌تری نیز به‌حساب می‌آید. در این خودرو کلاستر به‌صورت آنالوگ است و کروز کنترل آن نیز به‌صورت عادی کار می‌کند. علاوه بر این‌ها، صندلی‌های آن نیز برای سرنشینان جلو به‌صورت دستی تنظیم می‌شوند ولی در نسخه فول آپشن به گرم‌کن مجهز شده‌اند. در این خودرو برخلاف دو خودرو دیگر از چراغ‌های جلو هالوژنی بهره می‌برد. شاید بد نباشد به این موضوع بپردازیم که موتور  نصب‌شده بر روی این خودرو یک نسخه اصلاح‌شده مدل 2023 است که هم‌اکنون بر روی چند محصول دیگر فولکس‌واگن نصب می‌شود. یک موتور جدید با تکنولوژی جدید که شاید در بازار ایران تعمیرکارهای زیادی نداشته باشد اما می‌تواند بسیار قابل‌اعتماد باشد.

    پشت فرمان VA3 تجربه‌ای متفاوت از دو محصول دیگر را به راننده منتقل می‌کند. نظر به اینکه این خودرو در کلاسی قرار می‌گیرد که با دو خودرو شاهین اتوماتیک سایپا و دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران‌خودرو هم سگمنت است، میدان بازی برایش در بازار ایران بسیار میدان سخت‌تری نسبت به دو برادر دیگرش خواهد بود. اما جتا VA3 با توجه به اقتصادی بودنش اصلاً بی‌کیفیت نیست. برخلاف بسیاری از خودروهای اقتصادی دیگر از برندهای متعدد که حتی کیفیت ادواتشان هم بیانگر ارزان‌سازی شدنشان است، این سدان چینی-آلمانی کمتر از بقیه حس اقتصادی بودن را القا می‌کند. موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی در شروع و ادامه حرکت شمارا شگفت‌زده نمی‌کند ولی همان‌طور که در مورد دو خودرو دیگر هم گفته شد، تناسب عملکرد موتور و گیربکس باعث خواهد شد تا حس رانندگی با آن قابل‌قبول باشد.

    وقتی در مورد یک سدان اقتصادی صحبت می‌کنیم، نباید انتظار عملکرد فوق‌العاده و پرشتاب را داشته باشیم، در عوض باید به موارد دیگری  مثل راحتی سرنشینان و ایمنی و پایداری خودرو نگاه کنیم. جتا VA3 با داشتن رگه‌های آلمانی، در رانندگی با سرعت نسبتاً بالا و در هنگام پیچیدن حس بسیار بهتری را نسبت به رقبا خود رد بازار به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. جتا ازنظر موتوری دقیقاً بین شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار می‌گیرد به همین دلیل انتظاری که از عملکرد آن داریم هم نباید از این دو رقیب فراتر باشد. بهره‌گیری از موتور تنفس طبیعی باعث می‌شود که گشتاور تولیدی آن نسبت به رقبا ایرانی اش اش کمتر باشد و قطعاً شتاب اولیه و ثانویه‌اش نیز کمتر خواهد بود اما در عوض با یک  موتور 16 سوپاپ تنفس طبیعی طرف هستیم که احتمالاً ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به موتورهای توربو خواهد داشت.

    جتا یک نسخه اقتصادی شده از خودروهای فولکس‌واگن است. فولکس‌واگنی که چندین زیرمجموعه معروف مانند سئات و اشکودا دارد و تقریباً همه خودروهایش در کلاس و سگمنت خود جز گران‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات بازارهای جهانی به‌حساب می‌آیند برند جتا را با کمک FAW برای عرضه محصولاتش در بازارهای دیگر باقیمت‌هایی که بعضاً کمتر از نصف قیمت خودرو اصلی‌اش است راه‌اندازی کرده است. قیمت محصولات جتا در بازار ایران هنوز مشخص نشده ولی اعداد و ارقام ثبت‌شده در سایت‌های خریدوفروش خودرو در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که به‌عنوان‌مثال یک جتا VA3 تقریباً بین 9 تا 12 هزار یورو قیمت دارد. در انتها باید بدانیم که رانندگی با جتا دقیقاً مشابه رانندگی با فولکس‌واگن نیست ولی اینکه یک خودروساز بزرگ برای بسط دادن شبکه فروش خود در کشورهایی که شاید به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند نسخه‌های اصلی را به‌سادگی خریدار کنند، اقدام به راه‌اندازی برندهای ارزان‌قیمت‌تر باکیفیت و اصالت همان برند اصلی می‌کند بسیار قابل‌ستایش است.

    نوشته : روزبه نوروزیان
    عکاس و ساخت ویدیو: اعظم صباغ

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم