فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل شرکت تأمین کالا قائم:

روس‌ها به مزیت‌های کیفی و ترانزیتی قطعه سازان ایرانی آگاه هستند

عصر خودرو- گروه صنعتی قائم از دهه هفتاد شمسی فعالیت خود را با تولید بوش سیلندر آغاز کرده و امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بوش سیلندر در کشور و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های این محصول در خاورمیانه به‌حساب می‌آید. این شرکت بیش از ۵ سال است که در حوزه تولید پیستون هم واردشده و اکنون علاوه بر فعالیت در بازار قطعات یدکی با خودروسازان بزرگی همچون ایران‌خودرو، ایدم، موتورسازان (تراکتورسازی تبریز) همکاری می‌کند.

روس‌ها به مزیت‌های کیفی و ترانزیتی قطعه سازان ایرانی آگاه هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، روسیه از سالیان گذشته به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های خوب صادرات منطقه توسط گروه قائم شناسایی و هدف‌گذاری شده بود . در سال گذشته با پیشنهاد انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران جهت حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو، گروه قائم در این رویداد حضور یافت و توانست همکاری صنعتی خود را با بازار این کشور در همان سال آغاز کند. روس‌ها به‌واسطه شرایط اقتصادی کنونی کشورشان تمایل خوبی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی دارند.

    در این نمایشگاه گروه صنعتی قائم توانست نمایش خوبی از محصولات و توانمندی‌های صنعتی خود به هیئت‌های روسی ارائه کند و درنتیجه این حضور با پیگیری‌های صورت گرفته در پایان سال گذشته نخستین محموله قطعات به روسیه ارسال شد. در گفت‌وگو اختصاصی «عصر خودرو» با محمدرضا پارسا مقام مدیرعامل شرکت تأمین کالا قائم به بررسی مسیر شرکت‌های ایرانی برای ورود به بازار روسیه پرداخته‌شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

    پارسا مقام گفت: توسعه روابط سیاسی ایران و روسیه باعث شده تا روس‌ها که اتفاقاً بسیار هم ناسیونالیست هستند، پیرو همین سیاست پیش بروند و تمایل خوبی برای همکاری با ایرانی‌ها پیدا کنند. روس‌ها درزمینهٔ همکاری بسیار در چارچوب پیش می‌روند و بسیار به قرارداد قائل هستند. تبادل نقشه و دانش فنی بسیار در قراردادهایشان مهم است و همچنین شروع این تبادل صنعتی بسیار به ارائه صحیح نماینده ایرانی از توانمندی‌های خود بستگی دارد. بعضاً دیده می‌شود که شرکت‌های ایرانی توانایی خوبی دارند اما شاید نتوانند به‌خوبی این توانمندی را به نماینده روسی معرفی کنند. اصلی‌ترین نکته‌ای که می‌تواند باعث ایجاد چالش شود همین موضوع معرفی صحیح توانمندی‌ها از سوی شرکت‌های ایرانی است که در این موضوع شرکت ما به‌خوبی توانست مذاکرات را پیش ببرد و به نتیجه مطلوبی برسد .

    وی افزود: وقتی روس‌ها توانمندی‌های صنعتی شرکت‌های ایرانی را ببینید، تمایلشان برای همکاری با این شرکت‌ها بیشتر می‌شود. بعضی از این سخت‌گیری‌ها در انتخاب تأمین‌کنندگان خارجی به دلیل سابقه همکاری این کشور با برندهای مطرح جهانی است که استانداردهای تولید و تأمین قطعات را برایشان تا حد زیادی بالا می‌برد.

    مدیرعامل شرکت تأمین کالا قائم افزود: قیمت‌های پیشنهادی از سوی شرکت‌های چینی و هندی باعث می‌شود تا قیمت محصولات شرکت‌های ایرانی در رده‌بالاتری قرار بگیرد اما از سوی دیگر روس‌ها به‌خوبی مطلع هستند که همکاری با ایران مزیت‌های فراوانی ازجمله کیفیت مطلوب و مسیر کوتاه‌تر ترانزیتی دارد و علاوه بر این توافقنامه همکاری تجاری ایران و روسیه که گفته می‌شود تا پایان سال عملیاتی می‌شود و قطعاً بر روی تعاملات گمرکی میان دو کشور تأثیر خواهد داشت همه و همه ازجمله مزیت‌هایی هستند که روس‌ها می‌توانند برای همکاری با شرکت‌های ایران در نظر بگیرند.

    پارسا مقام در ادامه بابیان این موضوع که همکاری با روسیه می‌تواند علاوه بر موضوع قطعات خودرو به صنایع دیگری همچون صنایع ریلی نیز بسط پیدا کند گفت: شروع همکاری مجموعه قائم با روسیه برای تأمین قطعات در بازار قطعات یدکی بود که در این بازار صنایع ریلی و دیگر صنایع مرتبط نیز حضور دارند. درست است که نمایشگاه اتومبیلیتی بیشتر با رویکرد خودرو و خودروسازی برگزار می‌شود اما روس‌ها علاوه بر صنعت خودرو می‌توانند در صنایع دیگر نیز با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.

    وی با اشاره به این موضوع که شرایط آب و هوایی روسیه و برخی استانداردهای فنی آن‌ها با ایران تفاوت دارد و به همین دلیل قطعات مورداستفاده در بازار روسیه باید با استانداردهای این کشور سازگاری داشته باشد گفت: شرکت‌های روسی برای ایجاد این انطباق در یک تعامل دوطرفه فنی و مهندسی، تجربیات و دانش فنی خود را نیز به اشتراک گذاشتند تا محصول نهایی 100درصد با نیاز بازار هدف مطابقت داشته باشد.  این بدان معنی است که می‌توان انتظار داشت در همکاری طولانی‌مدت، هدف از این تجارت صرفاً صادرات و واردات محصول نخواهد بود و می‌تواند به یک تعامل صنعتی منجر شود و به سرمایه‌گذاری روس‌ها در بازار ایران بیانجامد.

     

    مدیرعامل شرکت تأمین کالا قائم با اشاره به رویکرد صادراتی برند محور این مجموعه در 12کشور در خاورمیانه و اروپا و آفریقا عنوان کرد: ارسال نخستین محموله صادراتی قطعات این شرکت به بازار روسیه با جعبه، برند و گارانتی خود شرکت قائم انجام‌شده است.

    وی افزود: تمرکز این شرکت در مذاکره با روس‌ها بر روی برندینگ محصولات بوده و با توجه به سابقه صادراتی، این شرکت قطعاً تمایل دارد تا در بازار روسیه هم بانام و نشان و برند اختصاصی خود حضورداشته باشد. این بدان معنی است که شرکت‌های جدیدی که بخواهند با بازار این کشور همکاری‌های صنعتی و تجاری خود را آغاز کنند می‌توانند نگاه برند محور را نیز مدنظر داشته باشند.

    وی افزود: شرکت‌هایی که می‌خواهند برای همکاری با بازار روسیه اقدام کنند باید در نظر داشته باشند که اگر بخواهند تعاملات مالی را از طریق بانکی و درگاه بانک‌های ایرانی- روسی مثل بانک ملی و میربیزینس بانک انجام دهند باید قیمت‌های صادراتی خود را با کف قیمت ارز نیما در بازار متشکل ارزی (دلار حدوداً 37 هزارتومانی) محاسبه کنند اما در غیر این صورت می‌توانند در قرارداد خود با نماینده روس،  ارز موردنظر(به‌جز دلار) را قید کنند و این انتقال را از طریق صرافی‌ها انجام دهند. .  در همین رابطه به‌عنوان یکی از شرکت‌های صادرکننده به روسیه این درخواست را از مسئولین بانک مرکزی داریم تا بر اساس سیاست‌های حمایت از صادرات به روسیه و همچنین مراودات بانکی دوجانبه بین کشورها، نرخ تسعیر ارز برای صادرات به روسیه سقف قیمت بازار متشکل در نظر گرفته شود تا هم جذابیت صادرات به روسیه افزایش یابد و هم تبادل مالی بین دو کشور از مسیر بانک‌های دو کشور انجام گیرد.

    پارسا مقام تأکید کرد: روش دریافت وجه از روس‌ها کاملاً به متن توافقنامه و قرارداد بین شرکت ایرانی و روسی برمی‌گردد و به همین دلیل لازم است تا شرکت‌ها در مذاکرات خود حتماً به این موضوع توجه داشته باشند.

    مدیرعامل شرکت تأمین کالا قائم با اشاره به این موضوع که روس‌ها بسیار قرارداد محور هستند، به شرکت‌هایی که می‌خواهند مذاکرات خود را برای تعامل با بازار روسیه آغاز کنند توصیه کرد: برای موفق بودن در مذاکرات با روس‌ها که ازقضا بیشتر از کشورهای دیگر قائل به قرارداد و توافقنامه همکاری هستند بهتر است با کمک و مشاوره افراد حقوقدان، قراردادهای اصولی و قانونی منعقد کنند و تمامی مواردی را که از طرف مقابل انتظار دارند در این قرارداد ذکر کنند.

    وی افزود: ذهنیت اولیه روس‌ها از قطعات ایرانی ذهنیت خوب و قابل قبولی است ولی برای اثبات این موضوع لازم است تا شرکت‌ها به موضوع گارانتی و همچنین معرفی درست توانمندی‌های خود به‌طرف مقابل توجه ویژه‌ای داشته باشند.

    گفت‌وگو: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط