فونیکسریمکسبهتام

رشد ۵/ ۲برابری تولید گازسوزها

عصر خودرو- آمارنامه تولید خودرو در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۵۵درصدی همراه بوده است.

رشد ۵/ ۲برابری تولید گازسوزها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش وزارت صمت از آمار تولید خودرو در بهار امسال نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا در سه‌ماهه ابتدایی امسال هر یک دو نوع محصول گازسوز یا دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند. مطابق این آمار، در مدت مذکور دو شرکت بزرگ خودروساز کشور مجموعا 22هزار و 311 دستگاه خودروی گازسوز تولید کرده‌اند؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد هشت‌هزار و 736 دستگاه بوده است.

    بنابراین تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز در بهار امسال 13هزار و 575 دستگاه بیشتر بوده که به معنای رشد 155درصدی است. چنین رشد تولیدی مدیون تولید خودروی ساینا 232 گازسوز است که سایپا این خودرو را در سه‌ماهه ابتدایی سال، بیشتر از کل تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز مدت مشابه سال گذشته تولید کرده است. بعد از شروع دور دوم تحریم‌ها علیه کشور، تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز با کاهش زیادی همراه بود، چراکه تولید این دست از خودروها برای خودروسازان هزینه‌ بیشتری به همراه داشت و از طرف دیگر تقاضای چندانی نیز برای این خودروها در کار نبود؛ چراکه قیمت گازسوزها بیشتر از خودروهای بنزین‌سوز بوده و همچنین توان این خودروها و ظرفیت صندوق عقب آنها هم کمتر است.

    از طرفی هم تفاوت قیمت بین بنزین و گاز آن‌قدر نبود که انگیزه لازم را برای خرید این خودروها فراهم کند. بنابراین شاهد کاهش تولید این دست از خودروها بودیم. با این حال در بهار امسال همراه با رشد تولید خودرو، تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز نیز افزایش پیدا کرده است. همانطور که اشاره شد، بخش قابل‌توجهی از رشد تولید خودروهای گازسوز مربوط به ساینا 232 است. سال گذشته این خودرو در سایپا تولید نمی‌شد، اما نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص در سه‌ماهه ابتدایی امسال 9هزار و 36 دستگاه از این خودرو را تولید کردند که این رقم از کل تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه‌سوز در سه‌ماهه اول سال 1401 بیشتر است. بعد از ساینا 232 گازسوز بیشترین تیراژ تولید این دست از خودروها مربوط به تولید وانتنیسان انژکتوری دوگانه‌سوز بوده که این خودرو نیز تولید زامیاد، زیرمجموعه سایپاست.

    وانت نیسان انژکتوری دوگانه‌سوز در سه‌ماهه ابتدایی امسال شش‌هزار و 665 دستگاه تولید شده که نسبت به تولید 3780 دستگاهی سال گذشته این خودرو (که تنها تولید گازسوز سایپا بود)، دو هزار و 885 دستگاه معادل 76درصد بیشتر بوده است. ایران‌خودرو نیز امسال رشد خوبی را در تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز تجربه کرده است. سورن پلاس گازسوز تاکسی که ایران‌خودروی تبریز سال گذشته دو هزار و 485 دستگاه از آن تولید کرده بود، امسال به میزان سه‌هزار و 36 دستگاه تولید شده است که حاکی از رشد 551 دستگاهی و 22درصدی این خودرو است. اما رشد تولید آریسان گازسوز بسیار قابل‌توجه بوده است. در بهار امسال ایران‌خودرو سه‌هزار و 514 دستگاه از این خودرو تولید کرده که نسبت به آمار تولید 71دستگاهی سال گذشته آن، سه‌هزار و 443 دستگاه معادل 485درصد بیشتر شده است. در بهار سال گذشته ایران‌خودرو دو هزار و 400 دستگاه پژو 405 دوگانه‌سوز نیز تولید کرده بود که تولید این خودرو امسال متوقف شده است. بنابراین همان‌طور که مشخص است با فاکتور گرفتن از محصول ساینا، تولید گازسوزها بیشتر متعلق به خودروهای کار است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط