فونیکسریمکسبهتام

نایب رئیس کمیسیون انرژی:

مانعی برای حذف کارت‌ سوخت جایگاه‌ها وجود ندارد

عصر خودرو- نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برای حذف کارت های سوخت جایگاه ها بستر کارشناسی و علمی فراهم است اما متاسفانه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در طول چندین سال گذشته در برابر استفاده از تکنولوژی و علم روز مقاومت کرده است.

مانعی برای حذف کارت‌ سوخت جایگاه‌ها وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، هادی بیگی نژاد درباره مصوبه مجلس مبنی بر ضرورت استفاده افراد از کارت های سوخت شخصی و جمع آوری کارت های سوخت جایگاه ها، بیان کرد: ماجرای این مصوبه مجلس به این موضوع باز می گردد که رقم بسیار بالایی قاچاق سوخت در کشور داریم. برآورد اولیه این است که بین 10 الی 20 میلیون لیتر روزانه قاچاق بنزین و گازوئیل داشته باشیم. حال راهکار مقابله با این حجم از قاچاق چیست؟ راه مقابله این است که هر کس در هر جایگاهی که از بنزین و گازوئیل استفاده می کند باید مشخص باشد که کیست.

    وی در ادامه اظهار کرد: این کار نیز دو راه دارد؛ اول اینکه هر کس در جایگاه از طریق کارت خود سوخت گیری انجام دهد. دوم اتصال کارت بانکی افراد به کارت سوخت است. یعنی فردی که در جایگاه بنزین می زند از طریق کارت بانکی خود هزینه را پرداخت کند و این کارت به شبکه متصل شود و مشخصات فرد معلوم شود.

    نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: فقط با قاچاق روزانه 20  میلیون لیتر گازوئیل سالیانه حدود 137 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می شود. این خسارت را مگر شرکت پالایش و پخش از جیب خود می دهد، این خسارت از جیب ملت پرداخت می شود و سود را صرفا چند نفر خاص می برند. اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفته که نمی تواند کارت های سوخت جایگاه ها را جمع آوری کند قابل قبول نیست.

    نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: هرچه جلوتر آمدیم طبیعتا تکنولوژی رشد مثبتی داشته است. سوال این است که پیشرفت علم و تکنولوژی در طول این 10 سال چه تاثیری بر شرکت پالایش و پخش فرآورده ها داشته است؟ برای چه شرکت پالایش و پخش مقاومت می کند؟

    بیگی نژاد افزود: در بحث جایگزینی کارت های بانکی با کارت های سوخت نیز مطالعات انجام و از نظر علمی تایید شده است و مشکلی وجود ندارد و در کیش نیز اجرایی شده است اما برای اینکه نمی خواهند اجرا کنند می گویند در کیش شکست خورد. ممانعت و مقاومت از استفاده علم و تکنولوژی روز در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی مشهود است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط