فونیکسریمکسبهتام

رئیس انجمن مراکز اسقاط:

باید برای خودرو‌ها گواهی صرفه جویی انرژی صادر شود

عصر خودرو- رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: باید برای خودرو‌ها گواهی صرفه جویی انرژی صادر شود.

باید برای خودرو‌ها گواهی صرفه جویی انرژی صادر شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، محمد مشهدی شریف افزود: گواهی صرفه جویی انرژی یعنی اینکه، میزان مصرف بنزین یک خودروی فرسوده نسبت به خودروی نو چقدر است؟ طبق محاسبات ما هر خودروی فرسوده 4 ممیز 13 صدم لیتر در 100 کیلومتر بیشتر بنزین مصرف می‌کند اگر این اتفاق نمی‌افتاد این بنزین صادر می‌شد.

    رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با بیان اینکه، بنزین صادراتی 70 سنت است و به قیمت امروز دلار می‌شود 35 هزار تومان گفت: این مبلغ را با بنزین 3000 تومان و 1500 تومانی محاسبه کنیم یعنی هر روز بیش از 120 هزار تومان تفاوت بنزین برای یک خودروی فرسوده و در سال نزدیک به 45 تا 50 میلیون تومان بنزین بیشتر مصرف می‌شود.

    مشهدی شریف گفت: درخواست ما این است که طبق ماده 8 قانون هوای پاک، به غیر از گواهی اسقاط، گواهی جدیدی به نام گواهی صرفه جویی انرژی صادر شود.

    وی افزود: اگر طی فرآیندی 50 میلیون تومان به دست صاحب خودروی فرسوده می‌رسید، پول لاشه و گواهی اسقاط را دریافت می‌کرد بنابراین طبیعی بود که صاحب خودروی فرسوده با اشتیاق بیشتری خودروی خود را تحویل مراکز اسقاط می‌داد.

    رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکنون بیش از 3 هزار میلیارد تومان از محل یک و نیم درصد گواهی اسقاط به صندوق تحقیق و توسعه وزارت صمت واریز شده است.

    دولت بعد از قانون ساماندهی صنعت خودرو، تصمیم گرفت در صورت نبود گواهی اسقاط خودرو، متقاضی یک و نیم درصد قیمت خودروی نو را به صندوق تحقیق و توسعه وزارت صمت واریز کند تا خودروی متقاضی شماره گذاری شود.

    وی گفت: در 4 ماه گذشته بیش از 700 میلیارد تومان به صندوق تحقیق و توسعه وزارت صمت واریز شده است، ضمن اینکه اگر بخواهیم واریزی‌های سال قبل را نیز محاسبه کنیم عددی بیش از 3 هزار میلیارد تومان می‌شود که پول کمی نیست. آیا وزارت صمت در این خصوص طرحی را اجرا کرده؟ وامی به کسی داده؟ طرح نوسازی اجرا شده؟ در 4 ماهه گذشته هیچ خبری از نوسازی ناوگان شنیده نمی‌شود.

    رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: چرا از پول این صندوق تاکنون استفاده نشده است؟ چرا تاکنون وزارت صمت در این خصوص مطابق قانون ساماندهی صنعت خودرو، اقدامی انجام نداده است؟ چرا با سه هزار میلیارد تومان صندوق، نرخ تسهیلات کاهش داده نشده است؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط