فونیکسریمکسبهتام

بهبود روند تامین ارز صنعت

فعالیت تایرسازان با ۱۰ درصد ظرفیت تکذیب شد

عصر خودرو- سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها مطرح شده، فعالان این صنعت با حداکثر ظرفیت خود مشغول به تولید هستند و فعالیت تایرسازان با ۱۰ درصد ظرفیت تکذیب می‌شود.

فعالیت تایرسازان با ۱۰ درصد ظرفیت تکذیب شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، مصطفی تنها افزود: اکنون هر 13 کارخانه تایرسازی کشور فعالند و برخی از آنها با 100 درصد ظرفیت خود به تولید می‌پردازند و برخلاف مطلبی که در روزهای گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شد، فقط یک کارخانه با ظرفیت پایینی فعالیت می‌کند.

    وی اظهار داشت: هرچند در ماه‌های گذشته شاهد تامین سخت و قطره‌چکانی ارز مورد نیاز صنعت تایر بودیم، اما از اردیبهشت‌ تاکنون این روند بهبود یافته است و کارخانجات نیز خود را با شرایط موجود وفق داده‌اند.

    تنها بیان‌داشت: گرچه تامین ارز برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز صنعت به سختی انجام می‌شد، اما تاکنون شرکت‌ها با استفاده از موجودی انبارهای خود توانستند به تولید ادامه دهند و اوضاع را مدیریت کنند؛ به‌طوری که در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چهار درصدی وزنی و سه‌درصدی از نظر تعداد حلقه تولیدی تایر به ثبت رسید.

    این مقام صنفی، مجموع نیاز ارزی سالیانه شرکت‌ها را نزدیک به 250 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این به معنای لزوم تامین حدود 60 میلیون دلار در هر فصل برای این صنعت است که بسیار کمتر از این رقم در سه ماهه نخست امسال دریافت شده است.

    وی تصریح کرد: بدیهی است که کارخانجات برای تامین باقی‌مانده نیاز ارزی خود، از ذخایر ارزی خود یا به‌ناچار از بازار آزاد اقدام خواهند کرد که این مساله بر روی قیمت تمام شده آنها تاثیرگذار خواهد شد.

    پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌های تایرساز

    سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به وضعیت پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها در شرایط فعلی، خاطرنشان‌کرد: با وجود همه سختی‌ها و مشکلات، فاز نخست تولید لاستیک رادیال سنگین شرکت «رازی» در استان اردبیل به ظرفیت سالیانه 15 هزار تن به بهره‌برداری رسید.

    وی گفت: با توجه به سهم 35 درصدی شرکت «بارز» در تامین این دسته از تایرها، با ورود شرکت رازی به این عرصه، به‌زودی تا دو سوم نیاز کشور از محل این دو شرکت تامین خواهد شد و در صورتی که پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌های «کویر تایر» و «ایران‌تایر» نیز به بهره برداری برسد، در آینده به تامین 100 درصدی نیازها در کشور نزدیک خواهیم شد.

    تنها، همچنین به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه داخلی‌سازی این صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون چند نفر جوان با راه‌اندازی شرکتی دانش‌بنیان به داخلی‌سازی فناوری خط «بید» (طوقه تایر) مشغولند و شرکتی دیگر نیز به فناوری تایرسازی یک مرحله‌ای پیشرفته با انجام مهندسی معکوس دست یافته است.

    وی، همچنین از فعالیت دیگر شرکت‌ها برای داخلی‌سازی برخی دیگر از مواد اولیه مورد نیاز این صعت خبر داد.

    تولید تایر خودروهای شاسی‌بلند

    این مقام صنفی در ادامه به تولید تایرهای مورد نیاز خودروهای شاسی بلند توسط سه شرکت داخلی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته موفق شدیم به فناوری تولید این دسته از تایرهای دست یابیم و امروز تایرهای تا رینگ 20 اینچ در کشور تولید می‌شود.

    وی خاطرنشان‌کرد: بر این اساس، تایرسازان ایرانی توانایی تامین تایر هر خودروی شاسی‌بلندی که در کشور تولید یا وارد می‌شود را دارند.

    تنها، از تعریف طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها برای تولید هرچه بیشتر تایر این دسته از خودروها خبر داد.

    بر اساس این گزارش، صنعت تایر متشکل از 13 واحد تولیدی است. مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن سالیانه حدود 300 هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین 400 تا 450 هزار تن تخمین زده می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط