فونیکسریمکسبهتام

چین به یاری روسیه شتافت

خودروهای چینی کارخانه‌های خودروسازی روسیه را احیا می کنند

عصر خودرو- راه اندازی مجدد خودرسازی کلاسیک دوران شوروی به نام مسکوویچ توسط شرکت دولتی در ماه نوامبر به عنوان نشان دهنده مقاومت صنعت خودروسازی روسیه در برابر تحریم های غرب بود.

خودروهای چینی کارخانه‌های خودروسازی روسیه را احیا می کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو در زمان رونمایی از موسکویچ در کارخانه‌ای که سال گذشته دولت مسکو از خودروساز فرانسوی رنو با قیمت تنها یک روبل (0.01 دلار) از خودروساز فرانسوی رنو گرفت، اظهار کرد که این یک رویداد تاریخی است و بسیاری از مردم فکر می‌کردند که این پایان صنعت خودروی روسیه است اما تولد دوباره موسکویچ نشانه‌ای از نفوذ فزاینده چین بر بخش مهمی از اقتصاد روسیه است.

    خودروهای کارخانه بزرگ خودروسازی مسکویچ در جنوب پایتخت روسیه هیچ شباهتی به مدل‌های موسکویچ  دوران شوروی ندارند. مسکویچ به رویترز گفت: «بومی‌سازی تولید به تدریج افزایش می‌یابد.» فاز دوم تولید در اواخر امسال یا اوایل سال 2024 آغاز می‌شود و مجموعه وسیع‌تری از تامین‌کنندگان محلی با قطعات روسی را شامل خواهد شد.

    داده‌های صنعت خودرو نشان می‌دهد که خودروسازان چینی با خروج غرب که پیش از حمله به اوکراین بر بازار تسلط داشت، سهم بازار روسیه را تصاحب می‌کند. طبق داده‌های شرکت تحلیلی Autostat، خودروهای وارداتی چینی اکنون 49 درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص داده‌اند که در ژوئن به 40 هزار دستگاه رسیده است، در حالی که سهم قبل از جنگ،  7 درصد در ژوئن 2021 بود.

    بر اساس آمار گمرک چین، صادرات خودروهای سواری خودروسازان چینی به روسیه در ژانویه تا ژوئن 2023، 6.4 برابر سالانه افزایش یافت و به تقریباً 4.6 میلیارد دلار رسید که شامل صادرات به ارزش بیش از یک میلیارد دلار تنها در ماه ژوئن است. رویترز اعلام کرد که شرکت‌های چینی نیز با مونتاژ خودرو در کارخانه‌هایی مانند رنو و نیسان، فروش خود را در روسیه افزایش می‌دهند.

    دو شرکت و چهار منبع آگاه به این موضوع به رویترز گفتند که شش کارخانه در روسیه که قبلاً متعلق به خودروسازان اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بودند یا خودروهای خود را مونتاژ می‌کردند، اکنون مدل‌های چینی تولید می‌کنند یا برنامه‌هایی برای این کار دارند. محاسبات رویترز نشان می‌دهد که به طور کلی، شش کارخانه ظرفیت سالانه حدود 600 هزار خودرو دارند.

    کارشناسان این بخش اظهار کردند که حضور رو به رشد خودروسازان چینی به نفع روسیه است و این کشور را قادر می‌سازد تا تولید در کارخانه‌های متوقف‌شده را از سر بگیرد و کارگران را حفظ کند. ولادیمیر پوتین گفت کارکنان این صنعت در سال 2020 حدود 300 هزار نفر بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط