فونیکسریمکسبهتام

سایناSدوگانه سوز

نگاهی به سدان اقتصادی و دوگانه سوز سایپا

عصر خودرو- ساینا دوگانه سوز، نخستین فعالیت جدی گروه خودروسازی سایپا در حوزه خودروهای دوگانه سوز پس از یک دهه وقفه است که با برنامه های گسترده پس از رونمایی در اسفند ۱۴۰۱، به تازگی تولید آن شدت گرفته و آماده حضور در نقش های اساسی و جدی بخصوص در ناوگان تاکسیرانی است.

نگاهی به سدان اقتصادی و دوگانه سوز سایپا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خودروهای دوگانه سوز در شرایط فعلی از مهمترین نیازهای کشور به شمار می روند به گونه ای که هفته گذشته مدیر عامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی از نیاز 920 هزار دستگاهی خودروهای دوگانه سوز در راستای کاهش مصرف سوخت خبر داده بود.

    گروه خودروسازی سایپا در راستای توسعه سبد محصولات پاک اقدام به طراحی و توسعه محصول جدید ساینا دوگانه سوز کرده تا بازیگری جدی را در این کلاس پرتقاضای بازار بخصوص برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی  عرضه کند. ساینا دوگانه سوز در همین راستا در تیراژ گسترده در نسخه CNG برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی عرضه شده و این روند ادامه دارد. خودروهای دوگانه سوز به طور کلی با مصرف سوخت کم، هزینه کمتری از نظر سوخت دارند و آلایندگی کمتری نیز تولید می کنند. ساینا دوگانه سوز از همین جهت محصولی استراتژیک و مهم در صنعت خودرو ایران به شمار می رود که با برنامه ریزی دقیق از سوی سایپا به عنوان محصولی کاربردی به بازار عرضه شده است.

    مصرف سوخت ترکیبی سدان دوگانه سوز سایپا در هر 100 کیلومتر پیمایش با ترکیب بنزین و گاز 6.45 لیتر است. این محصول برای کاربری تاکسی تولید می‌شود و به همین دلیل برای ارتقا عملکرد و دوام بیش‌تر جلوبندی آن، از نیم‌اکسل‌های تقویت‌شده در محور جلو و سیستم ترمزگیری قوی‌تر نسبت به نوع بنزینی استفاده شده است. همچنین برای تقویت هویت اقتصادی این خودرو به‌عنوان یک خودرو کار و همچنین دسترسی آسان به قطعات آن، در تامین قطعات گازسوز مانند مخزن، شیربرقی، رگلاتور و... سعی بر این بوده است تا حد امکان از توانایی شرکت‌های داخلی مورد تایید سازمان استاندارد بهره‌برداری شود تا وابستگی و ارزبری به حداقل ممکن برسد.

    ساینا اس گازسوز درواقع همان ساینا اس بنزینی است که یک مخزن گاز 9کیلویی داخل صندوق عقب آن اضافه شده است. این خودرو فضایی معادل 300 لیتر جهت حمل بار و لوازم سرنشین دارد و با رعایت استانداردهای ملی می‌تواند رضایت سرنشینان را در رده قیمتی پایین‌تر نسبت‌ به محصولات مشابه فراهم سازد. ساینا اس از پس آزمون‌های تصادف، ترمزگیری، محافظت از عابرپیاده و... برآمده و استانداردهای مهم ایمنی را در این زمینه‌ها اخذ کرده است. ویژگی‌های ایمنی این محصول عبارتند از کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای سرنشینان جلو و عقب، نگهدارنده صندلی کودک (ISO FIX)، ترمزهای ABS مجهز به EBD و تقویت‌شده با BA )سیستم کمکی ترمز(، جلوبندی تقویت‌شده و فرمان‌پذیری بهتر، ارتقا یافته است. از دیگر ویژگی‌های این خودرو سیستم ضدسرقت، سنسور هشدار دنده عقب، هشدار سرعت، قفل مرکزی، نمایشگر دیجیتال چندمنظوره MFD، سیستم صوتی بلوتوثی همراه با USB و AUX، چراغ مه‌شکن، چراغ روز و اتولایت با قابلیت تنظیم ارتفاع نور است. صندلی‌های جلو و عقب این خودرو با روکش پارچه‌ای، ارگونومی خوبی دارند و حتی در مسافت‌های طولانی رفاه حال سرنشینان را فراهم می‌کنند. تریم و تزئینات داخلی خودرو به‌ویژه فرمان دی‌کات و صفحه‌کیلومتر نیمه‌دیجیتال آن هم مشابه نوع بنزینی جالب و چشم‌نواز است.

    ساینا اس دوگانه‌سوز به سامانه گازرسانی نسل چهار، با تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا مجهز شده و دارای موتوری دوگانه‌سوز بر پایه موتور M15 ساینا است که با سوخت گاز عملکردی نزدیک به سوخت بنزین دارد. سطح استاندارد آلودگی این خودرو یورو5 (با سامانه OBD) بوده و مصرف سوخت این خودرو در سیکل رانندگی ترکیبی شهری و جاده‌ای 6.4 لیتر در صدکیلومتر (میانگین گاز و بنزین) است. پیمایش خودرو با سوخت گاز نیز حدود 200 کیلومتر در سیکل ترکیبی است و با وجود نصب مخزن گاز در صندوق عقب، همچنان فضای کافی برای قراردادن بار وجود دارد. سیستم تعلیق و جلوبندی تقویت‌شده، دوام بالاتری برای این خودرو فراهم کرده و انتشار آلودگی کم‌تر، این خودرو را به انتخابی مناسب برای حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه تاکسی تبدیل کرده است.

    ساینا دوگانه سوز،محصولی اقتصادی با استهلاک پایین، هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت اقتصادی و امکانات قابل قبول مد نظر مشتری است. سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک این خودرو دمای مناسب سرنشین را در فصول سرد و گرم فراهم می‌کند. بهره گیری این خودرو از قوای محرکه دوگانه سوز CNG و بنزین امکان کاهش هزینه سوخت تا یک پنجم بنزین را فراهم می کند.

    در نسخه تاکسی ساینا اس دوگانه‌سوز، امکاناتی مانند کپسول آتش‌نشانی، تابلو سقفی، جعبه کمک‌های اولیه، سامانه‌های هوشمند نظیر GPS، تاکسی‌متر، پرداخت الکترونیکی و... نیز ارائه می‌شود. در صورت به‌کارگیری آن در ناوگان برون‌شهری نیز به‌واسطه برخورداری از دریچه گاز برقی و سیستم برق‌ و الکترونیک یکپارچه با نود مرکزی (BCM) از قابلیت نصب اصولی کروزکنترل برخوردار است . در مجموع حضور این خودرو جدید سایپا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون شهری با توجه به قیمت اقتصادی، ابعاد مناسب و مصرف سوخت کم، می‌تواند به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کاهش سبد هزینه این بخش کمک کند.

    خبرهای متعددی از رشد تقاضا برای گازسوز کردن خودروها در شهرهای مختلف طی ماه های اخیر منتشر می شود که نشان دهنده افزایش مجدد روند نیاز بازار به خودروهای دوگانه سوز است و در همین برهه حساس، سایپا تنها خودروسازی است که توان پاسخ به این نیاز را دارد.

    نویسنده: ابراهیم واحدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط