فونیکسریمکسبهتام

تنوع جدید پیشرانه های گروه خودروسازی سایپا برای سبد جدید محصولات

قلب های تازه محصولات سایپا

عصر خودرو- سایپایی ها از چند دهه قبل تا کنون تنها دو الی سه پیشرانه برای پراید و خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) را توسعه داده بود و در این بین طراحی و تولید یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ و پیشرانه های متنوع بیشتر برای پوشش نیاز سبد محصولات متنوع کنونی و آینده به شدت احساس می شد. تیموری در همین راستا با افزایش سرعت تحقیق و توسعه تنوع تازه ای از قوای محرکه را برای محصولات سایپا تعریف کرد.

قلب های تازه محصولات سایپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه خودروسازی سایپا طی سال های اخیر و با مدیریت محمدعلی تیموری، گام های بزرگی را در راستای توسعه نسل جدید و متنوع قوای محرکه برداشته که بزرگترین دستاورد آن به قرارداد اخیر این خودروساز با شرکت معتبر و بزرگ DAE چین مربوط می شود.

    نخستین گام سبد جدید قوای محرکه سایپایی ها، توسعه پیشرانه M15 و طراحی نسل جدید این پیشرانه با نام M15-GSI است که حداکثر توانش به حدود 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 137 اسب بخار می رسد ( 3 اسب بخار قدرت و 10 نیوتون متر گشتاور بیشتر)؛ این پیشرانه با دریچه گاز برقی امکان نصب آپشن های متنوع نظیر کروز کنترل را به صورت استاندارد فراهم می کند و از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا VVT نیز بهره می برد که در نتیجه مصرف سوخت از میانگین تریکی 7.22 لیتر در صد کیلومتر نسخه قبلی به 6.93 لیتر در صد کیلومتر رسیده است. این پیشرانه علاوه بر همراهی با گیربکس 5 سرعته قبلی گروه خودروسازی سایپا قرار است در محصولات جدید با طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی 6 سرعته نیز قدرت را به محور جلو منتقل کند تا توانبخش خودروهای اقتصادی گروه خودروسازی سایپا باشد.

    دومین پیشرانه جدید سایپایی‌ها M16 با حجم 1.6 لیتر و مجهز به 16 سوپاپ است که در شاهین پلاس و کادیلا در قدم اول نصب خواهد شد. این پیشرانه به گفته سایپایی ها عمق داخلی سازی بیش از 90 درصدی دارد و حداکثر توانش به 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 147 نیوتون متر می رسد که از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی قدرت را به محور جلو منتقل می کند و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی حدود 7 لیتر اعلام شده است. این پیشرانه استانداردترین گزینه از نظر اعداد و ارقام برای توان‌بخشی به محصولات کلاس C در گروه خودروسازی سایپا است.

    سومین و مهمترین پیشرانه جدید گروه خودروسازی سایپا در راستای همکاری با کمپانی معتبر DAE M20 با حجم 2 لیتر و سیستم تزریق سوخت مستقیم GDi است که حداکثر توانش با تنفس طبیعی به 147 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 204 نیوتون متر می رسد که قرار است توانبخش کراس اوور آریا باشد. همچنین تیموری وعده طراحی نسخه هایبرید کراس اوور آریا را داده که بر اساس شنیده ها احتمالا بخش پیشرانه بنزینی این خودرو از نوع سری 4J کمپانی DAE با حجم 1.6 لیتر و حداکثر توان 121 اسب بخار است.

    کمپانی DAE یا Dongan auto engine co چین با سابقه فعالیت بیش از 70 سال در زمینه طراحی و تولید گیربکس و پیشرانه در تنوع گسترده مشغول فعالیت است و بخش عمده نیاز خودروسازان چینی را تامین می کند. پایه بسیاری از پیشرانه ها و گیربکس های این شرکت الگوگرفته از تولیدات میتسوبیشی است و این شرکت موفق به توسعه پیشرانه و گیربکس های به روز و جدیدی شده تا که می تواند به تنوع قوای محرکه گروه خودروسازی سایپا نیز کمک بسزایی کند.

    گروه خودروسازی سایپا در راستای همکاری جدید با کمپانی DAE و پیشرانه های جدیدی که با همکاری مگاموتور توسعه داده آینده روشنی را ترسیم کرده که در کنار تنوع کلاس محصولاتش از کلاس B تا کراس اوور و سدان کلاس C می تواند جلوه تازه ای از محصولات بومی صنعت خودرو ایران را به نمایش بگذارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط