فونیکسریمکسبهتام

برنامه‌ریزی برای صادرات ۹۰ هزار کوییک به روسیه در مدت سه سال

عصر خودرو- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با تجزیه و تحلیل انجام شده از سوی شرکای روسی سایپا، احتمال موفقیت ساینا و کوییک در این بازار بسیار زیاد است و در مدت سه سال ۹۰ هزار دستگاه کوییک به روسیه صادر می‌شود.

برنامه‌ریزی برای صادرات ۹۰ هزار کوییک به روسیه در مدت سه سال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، "محمدعلی تیموری" چهارشنبه در جریان سومین روز از نمایشگاه بزرگ اتومبیلتی2023 مسکو در جمع خبرنگاران افزود: سال 1401 و در نخستین حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی، هنوز شرکای روسی سایپا انتخاب نشده بودند؛ بر این اساس بر مبنای تحقیقات خود خودروی شاهین را در معرض نمایش قرار دادیم.

    وی گفت: طی یک سال گذشته با بیش از 10 شریک تجاری وارد مذاکره شدیم که از بین آنها دو شریک انتخاب شدند. امسال نیز خودروی کوییک که در غرفه سایپا در به نمایش در آمده، از سوی شرکای روسی آورده شده است.

    تیموری خاطرنشان کرد: با شناختی که شرکای ما از بازار روسیه دارند و با توجه به وجود رقبای بزرگ دیگر در این کشور، تشخیص آنها به ورود سایپا با کوییک و ساینا بوده است.

    وی توضیح داد: تحلیل آنها این است که کوییک و ساینا خودروهایی با مصرف سوخت مناسب، خانوادگی کوچک و درون شهری هستند که می‌توانند قابلیت رقابت داشته باشند.

    مدیرعامل سایپا ادامه داد: اکنون شرکای چینی با خودروهایی در کلاس C و D وارد بازار روسیه می‌شوند، اما ما در کلاس B وارد شدیم و تنها رقیب ما شرکت لادای روسیه است.

    وی اظهار داشت: با مقایسه انجام شده با رقبا، همچنین سطح کیفی و ایمنی خودرو، تحلیل شرکا این است که می‌توانیم در این بازار موفق شویم.

    تیموری گفت: در بازار روسیه 90 هزار قرارداد جاری داریم که منتظر اخذ تاییدیه‌های استاندارد است قربان شما و بین پنج تا 6 ماه به طول انجامیده است؛ همان کاری که ما در ایران در خصوص خودروهای وارداتی انجام می‌دهیم.

    وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تاییدیه‌ها تا یک ماه دیگر صادر شود که در این صورت صادرات ما آغاز خواهد شد.
    مدیرعامل سایپا گفت: صادرات 90 هزار دستگاه خودرو یاد شده برای مدت سه سال خواهد بود که در سال نخست 20 هزار دستگاه و بقیه در دو سال دیگر صادر می‌شوند.

    افتتاح سه مرکز خدمات پس از فروش در مسکو و بلاروس

    وی اظهار داشت: طی روزهای 31 مرداد و یکم شهریورماه 1402، 2 مرکز فروش و خدمات پس از فروش شرکای تجاری ما در مسکو و یک مرکز در بلاروس افتتاح شد. این نمایندگی‌ها پیش از این خدمات پس از فروش شرکت‌های هوندا و هیوندایی را انجام می‌دادند، اما پس از تحریم‌ها و خروج آنها از روسیه برای محصولات سایپا خدمات رسانی خواهند کرد.

    مونتاژ ساینا در بلاروس قیمت آن را به 10 هزار دلار کاهش خواهد داد

    تیموری در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص برنامه‌های این شرکت در بلاروس، گفت: تصمیم جدی ما برای این بازار پس از صادرات خودرو کامل (CBU)، حرکت به سمت مونتاژ خودرو است که در این زمینه طی صحبت با شریک تجاری‌مان، مقدمات کار در حال فراهم شدن است.

    وی افزود: اکنون شریک تجاری ما با یکی از دو کارخانه موجود در این کشور تفاهم نامه‌ای به امضا رسانده تا بتوانیم قطعات را به صورت SKD ارسال کنیم تا در بلاروس مونتاژ شود.

    مدیرعامل سایپا ادامه داد: در این صورت و انجام مونتاژ کاری، هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای همه کشورهایی که بلاروس با آنها اتحادیه گمرکی دارد کاهش خواهد یافت.

    وی گفت: در این اتحادیه گمرکی به‌ازای هر خودرویی که از گمرک عبور می‌کند 2 هزار دلار بابت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دریافت می‌شود و 25 درصد نیز هزینه گمرکی دارد.

    مدیرعامل سایپا خاطرنشان کرد: به‌محض آغاز مونتاژ خودروها، 25 درصد یاد شده به پنج درصد کاهش یافته و 2 هزار دلار مذکور نیز حذف خواهد شد.

    وی بیان‌داشت: بر این اساس، خودروی ساینا که در بلاروس با پنج درصد سود نمایندگی‌ها و هفت درصد خدمات پس از فروش، خودرویی 13 هزار و 100 دلاری است، با کاهش سه هزار دلاری (با احتساب کاهش یک‌هزار دلار هزینه حمل از ایران به بلاروس) به خودروی 10 هزار دلاری تبدیل می‌شود و از نظر قیمتی بی‌رقیب خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران برای دومین سال متوالی با برپایی پاویون اختصاصی، در رویداد بزرگ نمایشگاهی صنعت خودرو و قطعه سازی روسیه موسوم به اتومبیلیتی 2023 مسکو حاضر شده است.

    امسال 32 شرکت مشتمل بر شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، 2 شرکت بازرگانی و همچنین 28 شرکت قطعه ساز، در اتومبیلتی 2023 حضور دارند که متراژی بالغ بر یک هزار و 800 متر مربع فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند.

    نمایشگاه اتومبیلیتی 2023 مسکو از 21 تا 24 آگوست 2023 (30 مرداد تا دوم شهریور) در مرکز نمایشگاه های بین المللی مسکو ( اکسپو سنتر) برپاست.

    بنا بر اعلام برگزار کنندگان، علاوه‌بر روسیه، نمایندگان شرکت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، چین، کره جنوبی، هند، ترکیه، بلاروس، هنگ کنگ، مجارستان، آلمان، اندونزی، ایتالیا، قزاقستان، مکزیک، امارات متحده عربی، لهستان، سنگاپور، تایلند، تایوان و ازبکستان در این نمایشگاه بین‌المللی حضور یافته‌اند.

    برای مدیران و فعالان صنعت خودروی ایران در این نمایشگاه، برگزاری نشست‌های تخصصی با خودروسازان و قطعه‌سازان دیگر کشورها، حضور در نشست مشترک با انجمن‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی روسیه و بازدید از خطوط تولید و دیدار با مدیران صنایع خودروسازی روسیه پیش‌بینی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط